חדשות בארץ

החל מה-1 בינואר: חוק שקיות הניילון יוצא לדרך

חוק שקיות הניילון יוצא לדרך, והחל מה-1 בינואר תידרשו לשלם על כל שקית ניילון בסופר. אז כמה בדיוק תשלמו? ומדוע נקבע דווקא המחיר הזה?

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

יוצאים לקניות? קחו בחשבון כי החל מה-1 בינואר 2017, תידרשו לשלם על כל שקית חד פעמית שקיבלתם עד כה בחינם - סכום של 10 אגורות. כך על פי החוק שהגה השר עמיר פרץ ששימש כשר להגנת הסביבה, והובל לחקיקה על ידי השר אבי גבאי.

מטרת החוק היא הפחתה משמעותית בשימוש בשקיות הניילון. במשרד להגנת הסביבה יצאו מתוך הנחה שברגע שהלקוח יידרש לשלם עבור השקיות, הוא יצרוך אותן באופן מופחת. כמו כן הם הודיעו כי המחיר של 10 אגורות הינו מחיר התחלתי, וייתכן כי בעתיד הוא יעלה, לאחר בדיקת יעילותו של החוק.

ומה אומרים על כך הצרכנים? האם אכן עלות של 10 אגורות תגרום להם לחסוך בשקיות? את השאלה הזו ניסו לבדוק חוקרים במעבדה לתובנות התנהגותיות בצרכנות בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת בר אילן. הנתונים שנאספו במחקר היו מעניינים מאוד. על פי מה שדיווחו הצרכנים - סכום של 10 אגורות לשקית, אכן יפחית את השימוש והמשתתפים העידו כי הם יוותרו על כ-7 שקיות לקנייה ממוצעת.

אך למרות שניתן היה לשער שככל שמחיר השקיות יהיה גבוה, כך יפחת השימוש בהן, התברר מנתוני המחקר כי העלאת המחיר ל-30 אגורות לא תפחית באופן דרסטי את השימוש. במקרה זה ויתרו הצרכנים על 9 שקיות לקנייה ממוצעת. כשהמשיכו ושאלו אותם לגבי עלות של 50 אגורות לשקית, התברר כי הם יוותרו על כ-65% מהשקיות בקנייה.

ד"ר אייל פאר, ממנהלי המחקר, הדגיש: "צריך לזכור שעלויות גבוהות מידי עלולות לגרום לתגובות נגד וכעס מצד צרכנים ואפילו לגרור פעילות עבריינית לעתים, כמו שראינו במקרה של פיקדונות על בקבוקים". בהתאם לכך הוא המליץ למדינה להימנע מלהעלות את המחיר של השקיות החד פעמיות, מתוך הבנה שדווקא כאשר היא תשמר את העלות נמוכה מספיק – ייתכן ונוכל בעתיד הלא רחוק להיפרד מהן לגמרי.

תגיות:חוקשקיות ניילון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה