טהרת המשפחה

שבילי טהרה: הלכות טהרה מחזקות את הקשר בין בני הזוג

חלק ממצוות הטהרה כוללות ריחוק זמני בין הבעל לאשתו. אך הריחוק הזה הוא שמעניק לבני הזוג את הקשר העמוק ביותר, קשר רוחני ומעצים

התמונה באדיבות ארגון טהרת הביתהתמונה באדיבות ארגון טהרת הבית
אא

הלכות טהרת המשפחה גורמים לחיבור עצום בין האיש לאישה, כמו שנאמר בגמרא מסכת נדה: "כי לא נתנו דיני נדה אלא לחבב אשה על בעלה" (נדה לא ע"ב). ההרחקה לתקופה מסוימת והחיבור מחדש גורמים לחיזוק הקשר בין בני הזוג ולהשראת אהבה אמתית, טהורה וזכה ביניהם.

דווקא ההימנעות יוצרת רצון וגעגוע להתאחדות. כאשר היא נעשית על פי ציווי השם, ולא חלילה מחוסר רצון, היא מחזקת את הקשר בין בעל ואישה.

אנשים שזכו לחזור בתשובה חשים תרעומת על כל אלה שיכלו לעודדם ולהבהיר להם את חשיבות מצוות הטהרה ולא עשו זאת. לאחר שזכו להתקרב אל הדרך הישרה ולקיים את מצוות הטהרה בשלמותה, הם חשו בהבדל העצום והגיעו למסקנה המתבקשת: "אשרינו מה טוב חלקנו ומה נעים גורלנו ומה יפה ירושתנו".

חוקרים רבים הגיעו למסקנה כי החיים על פי מצוות הטהרה הם השומרים על השלום בין בני הזוג. אחת מהם, ד"ר סטופס, רופאה גויה מאנגליה שהתגרשה מבעלה, ערכה מחקר על חיי הנישואין וכך היא כותבת:

"אני שילמתי לצערי מחיר גבוה על חוסר הידע שלי, עד שאני רואה חובה קדושה לעצמי לבוא ולהזהיר את הנשים האחרות שלא תיכשלנה כמוני..."

ובמסקנה היא כותבת:

"ההלכה היהודית בנושא טהרת המשפחה מבטאת דרך חיים מתקדמת ביותר מכיוון שהיא בהרמוניה מלאה עם פעילות הגוף של האישה, ומתאימה במדויק לגלים הטבעיים שלה. זוגות השומרים על הלכות אלו של טהרת המשפחה מבוטחים בחיי נישואין מאושרים".

ד"ר קרפילד מצטרף לדעתה בהרצאתו בקונגרס הבריאות העולמי:

"מן הראוי היה שכל האנושות תאמץ את חוקי טהרת המשפחה שביהדות".

 

על ראש ההר

ואנו, בלי כל מאמץ, נולדנו על ראש ההר! מה גדולה היא הזכות ובאלו רגשי הכרת טובה אמור לבנו להתמלא! נודה להשם מעומק נפשנו על שזכינו לגדול על ברכי התורה והמצוות, ולא חווינו על בשרינו את ההבדל.

אלו שלא זכו בוכים על הימים שבהם לא ידעו על מצוות הטהרה והפסידו את מעלת הקשר שבחיים היהודיים. גם אלו שידעו על מצווה זו אך לא ידעו את כל פרטיה – כאשר הם לומדים ומיישמים אושרם גדול. הם חשים בהבדל התהומי שבין חיים על פי ההלכה ללא פשרות לבין חיים של 'בערך'. עלינו מוטלת האחריות לחזק את נשות ישראל שלא יודעות, כי ישראל ערבים זה לזה. לא נשמור את השמחה רק לנו, נשתדל לקרב רחוקים בכל דרך אפשרית, ובדורנו קיימים ארגונים רבים של קירוב. הרי כולנו ילדים של השם, ואם נפעל מתוך אהבה כנה נראה תוצאות מדהימות.

הידע על אודות מה שקורה 'מעבר לגדר' מעצים בנו רגשי אושר והכרת הטוב ומגביר את שמחת הלב בדרכנו. הבה ניתן לרגשות להתבטא באופן מעשי, נקיים את מצוות הטהרה ברגשות גיל וחדוות-מצווה ולא 'כמצוות אנשים מלומדה'.

 

קשר רוחני בר קיימא

ההרחקה על פי דרך התורה גורמת לבני הזוג לפתח קשר ערכי, רוחני ומיוחד במינו. אז מטפחים בני הזוג יחסי אנוש עדינים, מסירות הדדית, הערכת העולם הפנימי של השני, הבעת אכפתיות, התחשבות בשני ובקשייו, כבוד הדדי והשקעת מחשבה על אודות טובת השני. דברים אלו מחזקים ומעצימים את הקשר, את האהבה והאחווה, את החיבה וההבנה.

אמנם הדברים קיימים גם בימים המותרים, אך בימים האסורים הם באים יותר לידי ביטוי כי רק הם מותרים, והיות שאז הקשר הוא רוחני בלבד נעשה הקשר בין בני הזוג לנצחי ובר קיימא.

השילוב היפה בין הגשם לרוח, בתוספת השקעה אין-סופית בקשר ללא תנאי, נותן כוח להחזיק מעמד לאורך כל החיים, מתוך שמחה והתקרבות מתמדת, מתוך קשר ההולך ומשתפר ככל שחולפות השנים.

 

הריחוק יוצר קשר

בזמנים שהאישה אסורה מחפשים בני הזוג דרכים אחרות להביע את הערכתם האחד לשני, בריבוי שיחה או בהכנת דבר מאכל חביב. זהו זמן נפלא לחיזוק הקשר בתקשורת מילולית. השפה היא אחרת אך היא מביעה את אותו מסר. צורת התקשורת הזאת משמרת את הקשר לאורך ימים עד זקנה ושיבה (ואז יהיו בני הזוג דוגמא טובה לכל הנכדים והנינים כן ירבו...).

בתקופה הזאת נוצרים בין הבעל והאישה אווירה בריאה ונעימה וגעגועים הדדיים, המגבירים את הציפייה לפגישה מחודשת, מלאת סיפוק ואושר אמתי.

קשר הבנוי על גשמיות בלבד אינו בר קיימא. קשר אמתי הוא זה המשלב רוחניות וגשמיות יחדיו. האיפוק הגופני מחזק את הדבק הרוחני, כשם שהצנעת הגוף מבליטה את יופי הנשמה.

זוהי תקופה הבונה את הקשר הרוחני והאנושי. רק באמצעותה יוכלו בני הזוג להגיע לקרבה אשר תבטא את הקשר הרוחני שביניהם. ככל שישקיעו בני הזוג בקשר ביניהם בעולם הפנימי, הקשר לאחר מכן יהיה חזק יותר ועמוק. ואומר על כך ר' ירוחם: "הנה אי אפשר לאהבת חברו כנפשו, רק אחרי שיסיר פסולת הגשמיות, ואז באים חלקי הנפש לאחדות. כי ברוחניות אין הבדל ופירוד ובחומריות אין אחדות".

שמירה על מצוות הטהרה היא הדרך היחידה לאהבה טהורה שאינה תלויה בדבר, נתינה לשמה, ויתור על ה'אני' ודאגה לשני. זוהי הדרך היחידה והמיוחדת לחיות עשרות שנים באותו בית ולהתגעגע זה לזה.

מתוך ספרה של הרבנית אסתר טולדנו, "שבילי טהרה". לרכישה הקליקו כאן

מח' מתחברות – טהרת המשפחה לפניות, הכוונה וייעוץ: 02-6301516, או במייל mit@htv.co.il

תגיות:מקווההרבנית אסתר טולידאנוטהרת המשפחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה