כתבות מגזין

סגן השר איוב קרא בראיון ל’הידברות’: "אני חוגג את כל חגי ישראל"

הוא דרוזי ומתגורר בדלית אל כרמל, אבל הוא אוהב מאוד את העם היהודי, ואחרי שאיבד שני אחים במלחמות ישראל, הוא גם החליט להתחיל לשמור את כל החגים. ראיון מרתק עם סגן השר איוב קרא שיש לו הרבה מה להגיד, דווקא ליהודים הדתיים

סגן השר איוב קרא (צילום: פלאש 90)סגן השר איוב קרא (צילום: פלאש 90)
אא

בשנה וחצי האחרונות סגן השר איוב קרא מוצא את עצמו כשהוא עסוק בשליחות פוליטית חשובה: הוא מכהן בכנסת בתפקיד של סגן השר לפיתוח אזורי והאחראי על המגזר הלא יהודי במדינה, ומתוקף כך נפגש עם מדינות שונות, ומקדם יוזמות רבות במגוון תחומים. למרות זאת, כשאנו יושבים לשוחח עמו הוא בוחר לפתוח דווקא בחייו האישיים.

"אני רוצה ראשית כל להציג את עצמי", הוא אומר בטבעיות: "אני בן שישים, בן לעדה הדרוזית, דובר חמש שפות, נשוי לרימה ומתגורר בדלית אל כרמל. יש לי חמישה ילדים שיהיו בריאים, הגדולה ביניהם לומדת רפואה באוניברסיטה בשומרון והבן השני סיים כעת את שירותו הצבאי כסמל ראשון בחיל האוויר בצה"ל".

מי שמרים גבה לנוכח החלק שנוטלים בני משפחת קרא בחיים היהודיים, כנראה שלא באמת יודע הרבה על חיי הדרוזים בישראל. "לצערי העם היהודי לא ממש מכיר את העם הדרוזי", מסכים סגן השר, "ובסקר שערך משרדנו לאחרונה עולה כי רק 38% מהציבור היהודי יודע שהדרוזים משרתים בצבא. 20% נוספים אמרו שאין להם מושג והשאר טענו שלא ייתכן, דרוזים לא משרתים בצבא. זו בורות לפי דעתי, ומדובר בסקר עדכני".

 

"אני שומר את כל חגי ישראל"

אבל אצל משפחת קרא הקשר עם העם היהודי אינו מתבטא רק בשירות בצבא, אלא בהרבה יותר מזה. "אולי זה יישמע מפתיע, אבל אני ומשפחתי נוהגים לחגוג את חגי ישראל מאז שהכרתי אותם", מספר סגן השר. "בפסח אנחנו אוכלים מצות וחוגגים את ליל הסדר, בסוכות אנו בונים סוכה, כאן בדלית אל כרמל ובחנוכה מדליקים חנוכייה. חוץ מיום כיפור, שהצום בו מנוגד לדרוזים ואינו מתאפשר לי, אני חוגג ממש את כל החגים ורואה בכך שותפות עם גורל העם היהודי".

אגב, גם בדעותיו הפוליטיות מוכיח איוב קרא קשר חזק ליהודים. "ברור לי שארץ ישראל שייכת ליהודים בצורה אבסולוטית, ואין שום דרך לחשוב על משא ומתן או על מסירת חלקים ממנה", הוא מצהיר, "אני אומר זאת בניגוד לדעתו של ראש הממשלה הנוכחי אשר מידי פעם נראה שהוא כן מסוגל למסור שטחים כלשהם".

אבל מה גרם לך להתחבר כל כך לעם היהודי?

"זה מגיע מתוך כך ששני האחים שלי נהרגו במלחמות ישראל ואני אישית נפצעתי במלחמת שלום הגליל בלבנון. אני זוכר שהייתי אז עם קבוצה גדולה של חיילים יהודיים ואמרתי לכולם שאני כדרוזי קושר כעת את גורלי עם גורל העם היהודי. זוהי הסיבה העיקרית לקרבה שאני חש כלפי היהדות".

סגן השר איוב קרא (צילום: פלאש 90)סגן השר איוב קרא (צילום: פלאש 90)

ואיך המפלגות הערביות בכנסת מגיבות על כך?

"האמת? בכנסת יש כידוע רשימה משותפת של הח"כים הערביים והם מאוד לא אוהבים את ההתנהגות שלי. הם מתייחסים אליי כבוגד, מכיוון שתמיד היה איחוד שבשתיקה בין הערבים והדרוזים, כי שתי ההנהגות רואות את עצמן במעין שותפות גורל כלפי אזרחיהן. בכנסת האחרונה מרגישים הנציגים הערביים שבגדתי בהם. אבל אין מה לעשות, אלו הם ערכיי ועל ערכים לא מתפשרים".

קרא גם מציין כי מנגד לכך, הוא באופן אישי רואה בעין מאוד לא יפה את אי הגעתם של הנציגים הערביים להלווייתו של שמעון פרס המנוח. "זוהי בעיניי אות קין על מצחם של הח"כים הערביים אשר אף אחד מהם לא הגיע ללוויה. גם אני באופן אישי לא תמכתי בדעותיו הפוליטיות של פרס ומעולם לא הסכמתי עם הסכמי אוסלו, אבל כיבדתי את האיש ואת היותו ממלא תפקידים מנהיגותיים במדינה. ציפיתי שהם יפקדו את הלוויה ושלא יזלזלו בעם היהודי".

 

תבקשו מהם: "הציגו תעודה מזהה"

אך דווקא מתוך הקשר והחיבור העמוק שהוא חש עם ישראל, מציין סגן השר כי כואב לו מאוד לשמוע בכל פעם מחדש מבני עדתו שפונים אליו ומספרים על התנהגות גזענית של היהודים כלפיהם. "מגיעים אליי למשרד חיילים דרוזים וטוענים שמקללים אותם, שכאשר הם מדברים בערבית ברכבת או באוטובוס חושדים בהם שהם סייענים או טרוריסטים. הם אומרים לי בדמעות: 'אנחנו חיילים, נושאי נשק, אנחנו מגנים על העם היהודי. השפה הערבית היא שפת האם שלנו, אנחנו רוצים להמשיך להשתמש בה, למה חושדים בנו?' לפני זמן מה פנה אליי חייל דרוזי שסיפר שעצרו אותו כשהוא נסע ברכבת מחיפה לתל אביב והתחילו לבדוק אותו בחשד שהוא מחבל. רק אחרי שהתקשרו למפקד היחידה והוא אמר: 'זה חייל שלי, עזבו את הנושא הזה מיד, ושהרכבת תמשיך לנסוע', שחררו אותו".

וקרא מדבר מתוך כאב עמוק: "ההתנהגות של חלק מהיהודים כלפי עמנו היא גזענית ומטרידה. לפני כחצי שנה פגשתי סמל בחיל השריון בבית חולים הדסה עין כרם שבסיום קורס הוא הלך לקנות לעצמו דבר מאכל, ואז הותקף על ידי קבוצה של שלושה יהודים ששמעו ערבית והחלו להכותו מכות נמרצות. כתוצאה מכך הוא איבד הכרה ואושפז. הגעתי לבקרו במחלקה הפנימית לאחר שהתאושש ושאלתי אותו: 'מה היית מציע כדי שנושא כזה ימוגר?' והוא השיב לי: 'אני מצפה שישראל תהיה פחות גזענית'".

סגן השר קרא בעת ביקורו אצל שגריר ישראל באו"ם דני דנון לפני 15 ימים (צילום: אייל דותן)סגן השר קרא בעת ביקורו אצל שגריר ישראל באו"ם דני דנון לפני 15 ימים (צילום: אייל דותן)

אבל לא בטוח שמדובר בגזענות. במצב הקשה של היום כולם חושדים בכולם, ואנשים בסך הכל רוצים להגן על עצמם

"זה נכון", הוא מסכים, "ולכן אני יכול להציע את ההצעה הפשוטה ביותר – אם אתם רואים חייל שמעלה את חשדכם תוכלו פשוט לבקש ממנו להציג בפניכם את תעודת החוגר שלו, ואם זה אזרח מן המניין שמעורר אצלכם חשד תבקשו ממנו: 'סליחה, אתה בעל תעודת זהות כחולה? אפשר לראות אותה?' אני בטוח לגמרי ש-100% מהדרוזים ישמחו מאוד להציג את התעודות האלו בפניכם. "ואגב", הוא מוסיף, "חזרתי בימים האחרונים מביקור בארה"ב וראיתי בשדות התעופה לנגד עיניי כל הזמן מוסלמים שנדרשים להציג תעודות, לא לפני שוטרים, אלא לפני אזרחים ושומרי חוק. ראיתי את זה גם בניו יורק וגם בלוס אנג'לס. עצוב שהגענו לזה, אבל זוהי לדעתי דרך ההתמודדות היחידה".

 

להשיב את הבנים הביתה

בימים אלו עסוק קרא בטיפול בשובם של החיילים הנעדרים אורון שאול והדר גולדין הי"ד, וכאשר הוא מדבר עליהם נשמע היטב הצער בקולו: "חזרתי בשבוע שעבר מהוותיקן באיטליה ושם  נפגשתי עם האפיפיור בנושא, כיוון שיש לו קשר בלתי אמצעי וישיר עם החמאס. בנוסף, היו לי גם פגישות רבות עם הורי החטופים בכנסת, זאת מתוך לקחים שלמדנו מפרשת רון ארד, שם המשפחה לא שותפה וזה לא היה לתועלת. אני רואה עניין גדול לשתף את המשפחות ולא להרחיק אותן מהמשא ומתן או מהשיחות עם המדינות השכנות. יש גם מגעים נוספים שניהלתי ואני לא יכול לדבר עליהם, אך כולי תקווה שבאמת הדבר יקרה והחטופים ישובו הביתה".

סגן השר קרא בעת ביקורו עם האפיפיור בוותיקן באיטליה בשבוע שעבר (צילום: אייל דותן)סגן השר קרא בעת ביקורו עם האפיפיור בוותיקן באיטליה בשבוע שעבר (צילום: אייל דותן)

ואתה חושב שזה יקרה בקרוב?

"לצערי הרב אני לא רואה שהם חוזרים עד סוף השנה הנוכחית – שנת 2016. אני מאוד מקווה שלא נצטרך להגיע למלחמה עם חמאס כדי להחזירם באמצעות פעילות צבאית ענפה. אני מאוד מתנגד לזה וקורא לארגוני הטרור שמחזיקים בהם: יש לנו מה לתת לכם במשא ומתן, בואו ננהל עסקה, לפני מלחמה".

אתה מדבר על עסקה כמו שהייתה בזמן שליט?

"עסקה כמו של שליט לא תחזור על עצמה, אין רוב בממשלה הנוכחית כדי להחזיר 1200 טרוריסטים, וגם לא מחצית מהמספר הזה, אבל יש מספר מנופים שנוכל לממש אותם יחד עם נשיא ארה"ב החדש (או החדשה) כבר בינואר, מיד עם היכנסו לתפקיד, כי בנושא הזה הממשל האמריקני תמיד נמצא מאחורי הקלעים".  

תגיות:העם היהודיאיוב קראדרוזים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה