דמויות ביהדות

מרטיט: סוד ההצלחה בתורה של הרב וואזנר זצ"ל

"לא היה יום שלא הורדתי דמעות בברכות התורה, והתחננתי שאצליח בתורה ויראת שמים. נחלים של דמעות שפכתי"

אא

ביום טוב ראשון של חג הפסח הקרוב צוינו 8 שנים לפטירתו של הרב שמואל הלוי וואזנר זצ"ל, מחשובי פוסקי ההלכה בדורנו, כיהן כאב"ד, כראש ישיבת חכמי לובלין בבני ברק, וכרבה של שכונת זכרון מאיר. בספר 'ולא שבט הלוי בלבד' מובאים מספר נקודות המסקרות את תפילותיו הרבות ששפך הרב לפני ה' יתברך כדי שיצליח בתורה.

1. הרב וואזנר זצ"ל ידע את כוחה העצום של התפילה, אשר בכוחה יכול האדם להשיג את כל אשר יחפוץ. פעמים רבות במהלך שנות חייו העיד הרב על עצמו כי סוד ההצלחה שלו בתורה נבע מכוח זה שלא היה יום שלא הוריד דמעות בברכות התורה, כדי שיצליח בתורה ויראת שמים.

2. כיצד בירך הרב וואזנר את ברכות התורה? נכדו, הרב מרכי יהודה וואזנר, זכה פעם לשמוע את האופן בו בירך סבו הגדול את ברכות התורה. כה מתאר הנכד: "הרב בירך את ברכת התורה בבכיות עצומות ובכוונה נוראה ונשגבה. כל מילה ומילה נאמרה בלב מלא רגש, בבכי ותחנונים לפניו יתברך".

3. לא רק בברכת התורה היה הרב בוכה ומתחנן על ידיעת התורה. "כשלמדתי בישיבת חכמי לובלין", סיפר פעם לתלמידיו, "הייתי מתבודד ומתפלל על יד עץ מסוים. למרות שעברו מאז עשרות שנים, אני עדיין זוכר את המקום ואת העץ שעל ידו עמדתי והתפללתי באופן קבוע. שם על יד העץ ביקשתי, בדמעות שליש, פעמים רבות, מהשם יתברך, שיזכה אותי לכתרה של תורה''. 

4. פעמים רבות סיפר הרב וואזנר לצאצאיו ותלמידיו, כי הוא יכול להראות להם את העץ הפינתי בקרבת ישיבת חכמי לובלין. "תחתיו הייתי לילות רבות מתפלל ומתחנן בדמעות שליש", סיפר הרב ואמר את נוסח תפילתו: "איך זאל ווערין איינס מיט דער תורה, און איך זאל קענען כל התורה כולה'' (שאני יהיה מאוחד עם התורה, ושאדע את כל התורה כולה).

5. "על יד הישיבה בה למדתי היה יער קטן", סיפר לתלמידו הרב חיים ליברמן, "והייתי נוהג לעשות שם התבודדות ולשפוך נפשי לה' שיעזור לי להרביץ תורה בארץ ישראל". בדומה לזה סיפר תלמידו הרב יעקב מאיר שטרן, כי הרב וואזנר התבטא באוזניו ואמר לו שבעודו בחור, תפילתו הייתה כל העת שיזכה לעלות לארץ ישראל ולהיות בה מרביץ תורה, וכן לזכות להגיע לאמיתה של תורה.

6. לא רק על עצמו התפלל והתחנן הרב וואזנר לפני ה' יתברך, אלא גם על בניו ונכדיו. "שאלתי פעם", סיפר בנו רבי יוסף צבי, "את אבי, במה זכה שיהיו לו מיוצאי חלציו כשישים גיבורים במלחמתה של תורה, המשמשים כמורי הוראה בכל תפוצות ישראל?" אמר לי: "תדע, זה עלה לי בהרבה דמעות"- וכשהייתי אומר הפסוק (ב'ובא לציון') "לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך מעתה ועד עולם", שפכתי הרבה דמעות. דבר זה אינו בא בקלות, צריך לשפוך הרבה שיח ותפילה לפני ה'". 

7. ביטוי נוסף של רבנו אודות תפילתו על תורת זרעו: "לא דמעה אחת ולא שתים, לא כוס אחד של דמעות ולא שתים, אלא נחלים של דמעות שפכתי", אמר הרב וואזנר, "על 'לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך מעתה ועד עולם'".

הרב הרצל חודר בסיפורים נפלאים אודות הרב שמואל הלוי וואזנר זצ"ל:

תגיות:הרב וואזנרגדולי ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה