בריאות ותזונה

סוד סגולות הריפוי עתיקות היומין, של עלי הזית

מניעת סרטן, איזון סוכרת ולחץ דם, עזרה לחולי אוסטיאפורוזיס ועוד. הטיפול בעלי הזית מוכר ברפואה המסורתית עוד מימי התנ"ך, ואולי לא בכדי – כששלח נוח את היונה אל מחוץ לתיבה, חזרה היונה עם עלה של זית כסימן לחיים. אז איך צורכים, ולמה עוד זה טוב? קראו בכתבה שלפניכם

אא

עץ הזית הוא אחד משבעת המינים בהם נשתבחה ארץ ישראל, וזה רבות בשנים שפירותיו ועלעליו משמשים בתעשיות השונות, להפקת מטעמים ומרקחות מסוגים שונים. ולמרות הסגולות הרפואיות הרבות שמיוחסות לפרי, לא רבים יודעים ומכירים את התכונות הרפואיות הייחודיות, שבעלי הזית. הטיפול בעלי הזית מוכר ברפואה המסורתית עוד מימי התנ"ך, ואולי לא בכדי – כששלח נוח את היונה אל מחוץ לתיבה, חזרה היונה עם עלה של זית כסימן לחיים.

על פי מחקרים שנעשו בשנת 2010, נמצא כי רכיב בשם אולאורופין (באנגלית: Oleuropein) שתפקידו להגן על עלי הזית מפני חיידקים ומזיקים, הינו בעל תכונות אנטי-דלקתיות ואנטי-ויראליות, כמו גם תכונות שמגנות על הכבד מפני מחלות שונות.

עלי זית בריפוי מחלת הסרטן

לפני שנים ספורות הצליחו חוקרים איטלקיים להראות שהאולאורופין מצטיין בעיכוב התרבות תאים סרטניים, כשהללו 'מאבדים שליטה' ומתפשטים בקצב מסחרר. עוד נמצא במחקר הלז כי המנגנון של האולאורופין משבש את החלוקה של תאי הסרטן (מלנומה), או במילים אחרות – החומר הזה הוא בעל פוטנציאל אנטי-מלנומה עוצמתי ביותר.

בשורה לחולי אוסטיאפורוזיס

על פי מחקר שנערך בשנת 2011 בספרד, נמצא שלאולאורופין יכולת מיוחדת לעודד ייצור של תאים בוני עצם, ובכך לעכב ואף למנוע ירידת צפיפות בעצם.

עלי זית באיזון הסוכר ולחץ הדם

בהיותו בעל תכונות נוגדות דלקות ונוגדות חמצון, החומר הזה הוא כל כך עוצמתי, עד שהוכיח עצמו גם באיזון הסוכר שבדם, איזון לחץ הדם ומניעת היווצרותם של קרישי דם מסוכנים, בעורקינו. מחקר שוויצרי משנת 2008, הוכיח ששתיית תמצית של עלי זית רתוחים (תה) מדי יום, מורידה משמעותית ערכים גבוהים של יתר לחץ דם.

עלי זית ובעיות מעיים

אולאורופין הוכח כלוחם-על ומצטיין במיגור הכולסטרול הרע (LDL), וממחקר שנעשה לפני שנים ספורות על עכברים חולי קוליטיס (דלקת כרונית במעיים) – נמצא כי חל שיפור משמעותי במצבם, לאחר שניזונו מעלי זית, בצורה יומיומית.

לבד מהאולאורופין, ישנם בעלי הזית גם רכיבים נוספים כגון פנולים וחומצה כפאית. הפנולים הם נוגדי חמצון עוצמתיים ביותר, שבכוחם למגר רדיקלים חופשיים, האחראים על חמצון כולסטרול, ויוצרים נזק (לעתים בלתי הפיך) ב-DNA.

החומצה הכפאית (Caffeic acid) הינה בעלת מיקרו-אורגניזמים רבים, שפעילותם במיגור וירוסים וחיידקים מגופנו, הוכחה כיעילה ביותר. כך למשל, צריכה קבועה של תה המופק מעלי זית בימות החורף הקרים, תקטין משמעותית את הסיכון לחלות ב'מחלות' חורף כגון שפעת, דלקת גרון וסינוסים ועוד.

כמו כן היא יעילה ביותר לטיפול בעייפות כרונית, וירוסים, זיהומים ופטריות, ועוד.

אז איך מכינים חליטה מעלי זית?

היות וגם בעלי הזית, כמו בעלים אחרים, ישנם אי אלו חרקים זעירים שאסורים באכילה, הדרך הטובה ביותר לצרוך אותם היא כדלהלן:

בשלב הראשון רצוי לשטוף את העלים היטב באמצעות השרייתם במי סבון אקולוגי, למשך מספר דקות.

בשלב השני צריך לשטוף אותם היטב מתחת לברז, כדי להעלים שרידי פיח וזיהום אוויר.

בשלב השלישי עליכם לבשל את חופן העלים המכוכד בתוך סיר עם מים, ולהביא לרתיחה.

בשלב הרביעי, לאחר שהמים רתחו, עליכם להנמיך את האש, ולבשל את העלים למשך עשרים דקות נוספות. באופן זה יופרשו מהם כל החומרים הפעילים.

בשלב החמישי, לאחר שסיימתם עם הבישול, עליכם להעביר את התמצית שנוצרה דרך מסננת בד כלשהי, כדי למנוע כניסה של חרקים אל החליטה שנוצרה.

את החליטה תוכלו לשמור בבקבוקי זכוכית (גם למשך חודשיים), וכדי להכין כוס תה – יש למזוג אל כרבע כוס מן החליטה, ואת השאר למלא במים רותחים (תמצית). בחורף ניתן לצרוך עד חמש כוסות תה עלי זית ביום לאנשים בריאים. חולי סרטן או חולים במחלות אחרות, חייבים להיוועץ ברופא לפני צריכת התה, ותוך שימת לב לערכי לחץ הדם. אותו כנ"ל לגבי נשים בהריון.

תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה