חדשות בעולם

תעדכנו את המפות שלכם: יבשת אוסטרליה עברה למיקום חדש

אוסטרליה נאלצת לעדכן שוב את קווי האורך והרוחב שלה, ולא בגלל טעויות שנעשו בעבר: היבשת הזו פשוט זזה כל הזמן

אא

מפת העולם שיש לכם? היא שגויה, לפחות בכל הנוגע לאוסטרליה. במפות חדשות אוסטרליה  כבר תזכה למיקום חדש כדי לתקן את השגיאה.

איך ייתכן שיבשת שלמה זזה לה פתאום? ובכן, הכל בגלל הלוחות הטקטוניים הזזים בלי הרף – אותם חלקים תת קרקעיים של עטיפת כדור הארץ. אוסטרליה יושבת על לוחות תזזיתיים במיוחד, ומתקדמת צפונה יותר מחמישה סנטימטרים מידי שנה. התושבים שלה אולי לא שמים לב לכך, אבל מערכות GPS  דווקא כן מבחינות בשינויים. וכדי שהמערכות הללו ימשיכו לעבוד כראוי גם בסביבת אוסטרליה, צריך לעדכן את קווי האורך והרוחב של המדינה.

בחמישים השנים האחרונות, אוסטרליה נאלצה לעדכן את מיקומה הרשמי (המוגדר על ידי קווי אורך ורוחב) לא פחות מאשר ארבע פעמים. ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, אומרים האוסטרלים, העדכונים הללו הופכים חיוניים יותר. העדכון החדש, למשל, 'יזיז' את היבשת רק במטר וחצי – שינוי שאינו מהותי למכשירי ה-GPS של ימינו אבל יהיה מהותי מאד למכשירי האיתור והניווט של הדור הבא, שיהיו מדוייקים עד כדי סנטימטר.

והדיוק הזה מהותי מאד. חברת הכרייה ריו טינטו, למשל, מפעילה 71 משאיות ענק במחצבי ברזל באזור מרוחק באוסטרליה, משאיות שמונחות מרחוק באמצעות GPS. טייסים שמפטרלים מעל חוות בדרום אוסטרליה צריכים למצוא אתרים ספציפיים, כמו בורות מים, לפי ה-GPS – מדובר, יש לזכור, בחוות שגדולות יותר ממדינת ישראל כולה. בשני המקרים, פספוס קל יכול לגרום להחמצות משמעותיות ויקרות.

"שלא לדבר על מכוניות בלי נהג, שיגיעו לכבישים בקרוב", מזכירים האוסטרלים. "מטר וחצי הם משמעותיים מאד במקרים כאלה – אתה עלול למצוא את עצמך בצד הלא נכון של הכביש!"

תגיות:יבשתאוסטרליהמפה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה