הרב יצחק זילברשטיין

האברך התחיל לעבוד בלילה – והוצאותיו התחילו לתפוח...

מרן הגרא"מ שך על הנהגה מיוחדת לבני תורה: באופן ניסי, הכסף המועט שלהם מספיק לכל ההוצאות...

אא

"ואכלתם ישן נושן" (ויקרא, כ"ו י')

 רש"י: "הפרות יהיו משתמרין"

להנהגה מיוחדת זוכים עמלי תורה המשקיעים ראשם ורובם בתורת השם. הפסוק (תהילים, פרק ל"ז פסוק כ"ה) "נער הייתי וגם זקנתי ולא ראיתי צדיק נעזב" וכו', מתגשם לנגד עינינו פעמים רבות כאשר נתקלים באברכים שבדרך הטבע לא היו מסוגלים לפרנס גם משפחה קטנה, על אחת כמה וכמה כשמדובר במשפחה מרובת ילדים שהוצאותיה מסתכמות בסכומים גבוהים.

הרה"ג ר' יצחק דוד גרוסברד סיפר במהלך שיעור בדף היומי, על אברך שניגש לפני מספר שנים לרשכבה"ג מרן ראש הישיבה הגרא"מ שך שליט"א וסיפר לו על התוכנית המתרקמת במוחו לצאת לעבודה, רק בשעות הלילה, דהיינו שבמשך כל היום ימשיך לשבת וללמוד, ורק בלילה ישלח ידו בעיסוק פלוני שיכניס לו משכורת נאה ומכובדת.

מרן ראש הישיבה ייעץ לו שלא לעשות כך, אך האברך התעקש ומימש את תוכניתו.

לאחר כמה חודשים חזר השואל אל הגרא"מ שך, וסיפר לו דברים כהווייתם: אמנם הכנסותיי גדלו בהרבה, אך כשאני עושה את המאזן החודשי שלי עולה בידי נתון מדהים. כאשר הייתי שקוע ראשי ורובי בתורה, בכל שעות היממה, נשאר לי יותר כסף בכיס, ואילו כיום כשאני עובד ומשתכר היטב, כמעט ואין בכיסי פרוטה לפורטה.

החזיר לו מרן שליט"א:

"הדבר פשוט כביעא בכותחא. לאברך השקוע בלימוד, שתורתו אומנותו, יש הנהגה מיוחדת בשמים, מתייחסים אליו בצורה אחרת, ואם הקב"ה הבטיח לפרנס את לומדי התורה ולישא בעול כלכלתם, הרי שדרכים רבות יש לו, לא-ל עליון, כיצד להחיל את הברכה על המילגה המצומצמת שמקבל האברך בכולל.

"אבל משביקשת לצאת ממסגרת הלימוד ולהתחיל לעבוד, הרי שההנהגה כלפיך היא שונה, ומתייחסים אליך כאל אדם עובד, המתייגע לפרנסת ביתו, ואם כן הרי ברור שכדי שיהא סיפק בידך לכלכל את ביתך וילדיך על פי סוג העבודה שלקחת על עצמך, אין די רק בכמה שעות בלילה, אלא צריך להשקיע מאמצים הרבה יותר גדולים כדי להגיע אל הסכום המתבקש".

מרן ראש הישיבה חזר וביאר כמה פעמים באותה הזדמנות את ההנהגה השמיימית עם בני תורה המשפיעה ברכה והצלחה בכספי המילגה של הכולל. הנהגה זו "שומרת" גם על מכונת הכביסה שלא תתקלקל ועל יתר המכשירים בבית שלא תארע להם תקלה, היא סוככת על בני הבית מפני מחלות, וכל זה כדי לחסוך מן האברך הוצאות מיותרות.

מה שצריך להדגיש, כמובן, הוא, שתשובתו של מרן ראש הישיבה התייחסה רק לאותו אברך, וברור שכל יהודי הנתקל בבעייה דומה הקשורה לפרנסה, עליו לשאול שאלת רב. יש מצבים ותקופות בחיים שבהם צריך אדם לצאת לעבוד, ואז - אם ינצל את שארית הזמן ללימוד, גם הוא יהיה זכאי לקבל את השכר שהובטח לעבדי ה', שהרי עשה את כל המוטל עליו.

תגיות:עבודהעלינו לשבחאברך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה