חדשות יהדות

הכיפה של שמואל שרדה את שריפת בית הכנסת בליל הבדולח

הכיפה של שמואל הירש היתה הדבר היחיד ששרד משריפת בית הכנסת של הקהילה היהודית בביטום, שלזיה. לפני מותו בישראל הוא שלח את הכיפה למוזיאון בעיר מולדתו, שהחליט לבנות סביבה מיצג מיוחד

הכיפה של שמואל הירש, כפי שהיא מוצגת במוזיאוןהכיפה של שמואל הירש, כפי שהיא מוצגת במוזיאון
אא

שמואל הירש היה נער כשהתחולל סביבו ליל הבדולח. הוא התגורר בעיר ביטום בשלזיה, שהיום היא חלק מפולין אבל היתה אז חלק מגרמניה.

ליל הבדולח הביא פוגרום של ממש לביטון. הנאצים שרפו בתי עסק ובתים פרטיים של יהודיים, הרגו עשרות, וגם העלו בלהבות את בית הכנסת. אבל דבר אחד כן שרד משריפת בית הכנסת: הכיפה של שמואל הירש היתה שמורה בבית הכנסת, ואחד מקרובי המשפחה הצליח להציל אותה מבין ערימות האפר.

אחרי ליל הבדולח, נשלחו מאות מתושביה היהודים של ביטום למחנות ריכוז, אבל למשפחת הירש היה מל: היא הצליחה להימלט לארץ ישראל, ביחד עם הכיפה של שמואל. שמואל התיישב ביישוב יוקנעם, עבד בחקלאות, וטיפח מעורבות עמוקה בבית הכנסת המקומי.

שמואל הירש נפטר ב-2007. לפני פטירתו הוא שלח את הכיפה שלו מילדות, הכיפה ששרדה את ליל הבדולח, למוזיאון ההיסטורי בעיר הולדתו. במכתב שצירף ביקש שהכיפה תוצג שם, מזכרת לדור הזה ולדורות הבאים. המוזיאון בתחילה שמר המוזיאון את הכיפה במחסן המוצגים שלו, אבל כאשר התמנה מנהל חדש למוזיאון, הוא גילה את סיפורה של הכיפה, התרגש ממנה, והחליט להציג אותה במיקום בולט.

המנהל החדש, לשק יודלינסקי, הוא היסטוריון במקצועו. הוא הצליח לאתר את ביתו של שמואל הירש, מיכל הירש-נוי, שסיפקה למוזיאון מידע נוסף על אביה ומשפחתו. מסתבר שאפילו בני משפחתו של שמואל לא הכירו את סיפורה של הכיפה, וגם לא ידעו שהוא החליט לשלוח אותה למוזיאון הפולני. עם זאת הבת עזרה ברצון, וכך הקים המוזיאון סביב הכיפה מיצג של תמונות ומסמכים הקשורים למשפחת הירש ולקהילה היהודית של ביטום. המיצג אף כולל הקלטות של שמואל הירש בשירי חזנות.

"הכיפה הזו", הצהיר מנהל המוזיאון בטכס פתיחת המיצג, "היא אנדרטה חשובה וייחודית לקהילה היהודית של ביטום".

תגיות:כיפהליל הבדולח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה