כתבות מגזין

יקרת פרידמן: "רציתי להכניס לתוך עומס החיים שלנו גם משהו רוחני, וזה מה שיצא"

יקרת פרידמן מלווה את הרבנית ימימה מזרחי כבר 15 שנה, וכעת היא יוצאת במיזם חדש: יומן 'שנה וברכותיה' המיועד לנשות ישראל. אז מה באמת גרם להן להוציא את היומן? איך זה מתקשר לבכי של יקרת בחצות הלילה? ואיך הגיבה הרבנית כשטבעת היהלום של יקרת נעלמה?

אא

לרכישת היומן של הרבנית ימימה מזרחי חייגו להידברות שופס 073-2221250 או הקליקו כאן.

אי אפשר לשוחח על הרבנית ימימה מזרחי, מבלי לראות לצדה את יקרת פרידמן. יקרת, אשר מלווה את הרבנית מזה 15 שנה היא זו שלמעשה אחראית על המפעל המבורך כל כך של 'פרשה ואישה' – שיחות פרשת השבוע של הרבנית, אשר עוברות דרך המייל לאלפי נשים ברחבי הארץ.

"האמת היא שהכל התחיל בקטן", מספרת יקרת, "התחלתי לפני שנים להגיע להרצאות של הרבנית וכל כך התלהבתי והתפעלתי, עד שסיכמתי את הדברים והעברתי לחברות, לבנות משפחה, ולעוד נשים נוספות שהכרתי. מהר מאוד ההיקף גדל וכשסיפרתי לרבנית עד כמה שזה משמח את הנשים, היא נרתמה למפעל.  כיום אני מגיעה בכל שבוע לאחד השיעורים שהרבנית מוסרת, ולאחר מכן אנחנו מקיימות פגישה והיא מוסיפה לי חומרים שלא הספיקה להעביר בהרצאה שלה, כדי שהלימוד השלם שעליו היא טורחת יגיע במלואו לקוראות שרוצות להשקיע ולקבל הכל".

ויקרת אינה סופרת צללים שמסתתרת מאחורי הסיכומים שלה, אלא מנהלת מערכת שירות לקוחות ענפה ושומרת על קשר עם אלפי נשים שקוראות את דברי התורה השבועיים של הרבנית ימימה ופונות אליה בבקשות שונות. "ככל שאני משוחחת, או יותר נכון, מתכתבת עם נשים, כך מגיעים אליי רעיונות ליוזמות מעניינות. זה מה שגרם לי להוציא את דברי הרבנית בספרים שאותם ערכתי, וכעת גם לצאת במיזם החדש – יומן המיועד לנשות ישראל".

 

יומן עם כוח

כשיקרת מדברת על היומן, היא מדגישה שמדובר ביומן לכל דבר. "אישית", היא מספרת, "אני לאורך השנים הרגשתי תמיד שיומן הוא סוג של 'תעודת הספק', ולצערי אני אף פעם לא מספיקה מספיק, ובתעודה הזו אני מקבלת תמיד את הציון 'נכשל'. רציתי יומן מסוג אחר, יומן שייתן כוח ושלא יגרום לייאוש".

זה מה שגרם לה למהר להוציא את היומן של הרבנית ימימה. "כשניגשתי למשימה כמעט ולא היה יומן שלא רכשתי או התעמקתי בו. ראיתי יומנים מכל הסוגים - יומנים לאנשים מפוזרים, יומנים לאימהות עסוקות, יומנים לאנשי עסקים. מצאתי דברים טובים אבל עדין העיקרון היא אחד: אנחנו נשארות שפחות, אבל יעילות יותר... "

אז מה באמת מחדש לנו היומן שאתן הוצאתן?

"אספר משהו קטן כדי להסביר את הרעיון - אני חברה בקבוצה מקסימה לנשים שרוצות להספיק לעשות את מה שחשוב להן. בכל יום אנחנו מספרות מה ההישג היומי שלנו. רוב הנשים בקבוצה לא מחוברות לתוכן רוחני יהודי ואני זוכרת שבתשעה באב, רוב הנשים התייחסו ליום הזה כאילו הוא סתם יום של חול: 'שלחתי מאמר חשוב'; 'עשיתי כמה טלפונים שדחיתי מלא זמן'; 'טיפלתי בעצמי, הלכתי לרופא שיניים'' ואני כתבתי: 'ההישג היומי שלי היום הוא, שבכיתי בדיוק בחצות הלילה על כל הדברים שחסרים בחיים שלי, על המתבגרים שלי, על הקשיים שלי. בכיתי בדמעות על נשים שאני מרגישה בצערן. בכיתי על חורבן של בית והרגשתי כאילו הכוכבים בוכים איתי'. במילים אחרות, מיציתי את המהות של היום, לא נתתי לה לברוח. התוכן הזה כל כך היה חסר לי בתכנון וניהול זמן. 

"זוהי הסיבה שהיומן שאנו מציעות כאן קודם כל ממלא את הימים במשמעות. במהות. לכאורה התפקיד של יומן הוא לעשות סדר בעומס, להוריד אל הכתב דברים כמו תכניות, זמני ביצוע ופגישות.  אז ביומן שלנו, 'שנה וברכותיה', באנו להאיר את הרובד הרוחני של החיים, שלא יאבד בתוך שטף המטלות החשובות. התכנים של היומן מאותתים לכל אישה: האם השבוע התייחסת לנוכחות של ארבע האימהות בפרשה וצירפת את עצמך אליהן? או: האם בלמת את עצמך מלריב בשבוע של מידת הנצח בספירת העומר? או: אמרת את תפילת השל"ה על כל אחד מהילדים שלך, גם אלו שלא נולדו לך עדיין? אם כן, אז נגעת במהות. הזמן לא סתם עבר על ידך והוציא לך לשון; הוא עבר בתוכך וידעת לתפוס את הברכות שהוא מביא אתו". 

ולמי אתן מייעדות את היומן? מיהו קהל היעד?

"קהל היעד של היומן מאוד מגוון. אולי זה יישמע אישי מאוד, אבל היומן מיועד לבת שלי, בת ה- 15 וחצי. היא מתבגרת ויש לה מלא שאלות ואני רואה עד כמה היא רוצה תוכן אמתי ולא חופר. היומן מיועד גם לשכנה שלי, שאני יודעת על אתגרים שיש לה בחיים עם בן הזוג והילדים וחשבתי עליה כשערכתי קטעים ספציפיים. הוא מיועד לחברה שלי שמחכה לזיווג שנים ארוכות וחיזוקים קטנים לדרך משמחים אותה. אה, וכמובן היומן מיועד לי. ואני מתפללת שהוא ידבר ישירות לכל מי שתקרא בו". 

 

עמודים מיוחדים

ויש גם עמודים מסוימים ביומן שיקרת מציינת שהיא מתחברת אליהם במיוחד.  "באופן אישי, אני מאוד אוהבת את הסגולות לסוכות. הן נראות כל כך שמחות ופשוט מזמינות אותי פנימה, לעשות מצווה. אני אוהבת גם את הקטע שערכתי לט"ו באב, על הבנות שחוללו בכרמים והעניקו אישה לרעותה בכזה פרגון מהמם בגד לבן, ולעומקם של הדברים - העיפו את תחושת התחרות, והעניקו אחת לשנייה את ברכת הדרך. גם את הקטע שערכתי לחג השבועות אני מאוד אוהבת, על רות שסבלה מכאלה ביזיונות בזוגיות אבל בועז התייחס אליה כמו אל מלכה. הגאולה תגיע כשבנות ישראל יזכרו שהן מלכות אבל גם כשהבחורים יזכרו שבנות ישראל מלכות. אני מתרגשת מזה ברמות.  ואני גם אוהבת מאוד את המילים המחזקות שמרחפות להן ביומן. למשל: 'קחי, נפל לך' - וציור של כתר. תזכורת שאהובה עליי במיוחד". 

ואיך החלטת אלו חומרים לבחור ומה להכניס?

כאן מדגישה יקרת כי "דברי התורה נבחרו בקפידה מתוך הלימוד השלם של הרבנית, שאני עורכת מפיה בכל שבוע באתר 'פרשה ואישה' (www.parasha.org). הייתי צריכה לעבור על מאות דפים של חומר משובח. אבל האמת, רוב הזמן, דברי התורה בחרו את עצמם. הם נצנצו לעיניי וריגשו אותי עד דמעות וזה היה הקריטריון - שיהיה מעניין ומרגש, מעשי ונשי. כמובן שבמקומות שהייתה התלבטות הרבנית הכריעה וכך התקדמנו". 

 

הסוד של הרבנית

קשה לשוחח עם יקרת מבלי להזכיר כל העת את החיבור האישי והמיוחד שיש לה עם הרבנית ימימה. מבחינתה, כפי שהיא מציינת, בחמש עשרה השנים האחרונות, הרבנית הפכה להיות חלק אינטגראלי מחייה. "אני לא יכולה לדמיין את עצמי בלעדיה, ממש כך".

מהו לדעתך הסוד של הרבנית? איך זה שהיא מצליחה לסחוף מעריצות כל כך רבות מכל המגזרים?

ליקרת יש תשובה מן המוכן: "היא פשוט עושה שמיניות באוויר כדי שנשמח ונחליף כוחות ונחדש את האמונה שלנו על בסיס שבועי. היא מקדישה שעות וימים ולילות כדי להוציא מפרשת השבוע את המסרים האלה שנשים ראויות לשמוע ולקרוא, כדי לקבל כוחות לדרך הארוכה. כוחות גם עבור עצמן וגם עבור הסובבים אותן. סוד הקסם שלה הוא שילוב של כל כך הרבה דברים, אבל במילה אחת, יש לה אהבה מיוחדת מאוד לתורה ולבנות ישראל. ולא נשכח את חוש ההומור המטורף". 

ובאופן אישי מוסיפה יקרת, כי הודות לכך שהיא מלווה את הרבנית שנים רבות כל כך, היא זוכה לחיים מלאים ומרתקים. "יש לי מהכל", היא מסבירה, "צחוק ודמעות, שמחה וקושי. יש תקופות שאלמלא התורה, הייתי ממש אבודה. זכיתי ואני לא רק מקבלת את התורה המיוחדת של הרבנית ימימה אלא גם את הקשר האישי אתה, וזוהי בהחלט פריבילגיה. היא כמו אחות גדולה שמעולם לא הייתה לי. מישהי להתייעץ אתה על מלא דברים. לפעמים היא ממציאה כללים לחיים רק בשבילי. לפני שנים סיפרתי לה ברגשות אשם איומים שטבעת הנישואין שלי נעלמה. היא מיד ניחמה אותי: 'יקרת, לא אמרו לך שכל אישה צריכה לאבד את הטבעת שלה לפחות פעם אחת בחיים?' זה היה כל כך מצחיק ומפתיע, שהתנחמתי מיד. וזו סתם דוגמא קטנה". 

היומן הוא יוזמה יצירתית במיוחד. האם יש עוד יוזמות נוספות ומיוחדות בקנה?

"היוזמה הבאה שבקנה היא כנס גדול לקראת יום פטירת רחל אימנו. אנחנו מתכננות כנס מיוחד לכל הקוראות של 'פרשה ואישה', שזה המפעל של הרבנית ושלי. יש אלפי נשים שקוראות בכל שבוע את השיעור המלא של הרבנית ואני רוצה כבר לפגוש בהן ולהוקיר אותן על אהבת התורה שלהן ועל כך שבזכות הדרישה שלהן, התורה הזו יוצאת החוצה. אני מתרגשת מאוד מהכנס (והאמת, גם מההוצאה הכספית הדי-מטורפת). זו עבודה אינסופית".

ואיך את מספיקה את הכל?

"זה חסדי השם. הוא זה שברא בי אש פנימית שבוערת, והפגיש אותי עם הרבנית ימימה ויצר את השותפות האמיצה הזו. הוא שמאפשר לי לאורך השנים לשתף כל כך הרבה נשים בתורה שמאירה לי את הדרך, ואם להיות ספציפית, אז הפרחים מגיעים לבעלי – עדי. כשסיימתי את העבודה על הספר 'כמים, ליבך' לימי בין המצרים, הייתי מאושרת ומלאת הקלה כי זה באמת היה פרויקט משמעותי וגדול שסוף-סוף ראה אור. ופתאום נחת עלי הרעיון של היומן ולא יכולתי לעצור אותו, הוא היה חזק מדי, זו ממש הייתה מתקפה של השראה. זה היה כמו מופע זיקוקים מתמשך בתוך הראש ובכל רגע נופל עוד רעיון ליומן ועוד אחד, זה היה כל כך חזק, שלא הספקתי לכתוב את כל הרעיונות בזמן אמת. 

"אבל החופש הגדול היה בפתח ולא ידעתי מה לעשות. תיכף כל הילדים בבית (ליקרת יש תשעה ילדים בלעה"ר) קטנים כגדולים ומה אעשה? החופש הגדול תובע ממני המון כוחות וכשאני עם רעיונות בראש, השם ירחם על כולנו. ואני כל כך מלאה הכרת הטוב לעדי, בעלי, שהבין את הסיטואציה ובכל בוקר אמר לי: 'עכשיו את מתלבשת, יוצאת למשרד שלך ועורכת ואני אדאג שהבית יתנהל'. זו הייתה מתנה ענקית עבורי, ובזכות עדי חזרתי בכל יום הביתה אחרי שעות של כתיבה ועריכה מלאת כוח לילדים ולמטבח. ברוך השם, גם שמרתי על השפיות בחופש הגדול וגם יוצא יומן מקסים". 

אז עכשיו תנוחי קצת?

"כן, עכשיו שהיומן יוצא לאור, אולי אנוח קצת. נראה. יש לי עשרה רעיונות יצירתיים מדי יום ונראה לי שכל אחד מהם הוא פיצוץ. למזלנו, אי אפשר להוציא לפועל את כולם. גם לרבנית אין זמן לכל היצירתיות שלי. לאורך השנים שאני 'עורכת אותה' אותה, ילדתי שבע פעמים ברוך השם ובתקופות שאני בהריון, היא בכלל חסרת כוחות כלפיי: 'תלדי כבר, אי אפשר עם כל הרעיונות שלך...'" אז אולי עכשיו יקרת קצת תנוח. עד לרעיון הבא כמובן.

לרכישת היומן של הרבנית ימימה מזרחי חייגו להידברות שופס 073-2221250 או הקליקו כאן.

תגיות:הרבנית ימימה מזרחייקרת פרידמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה