חדשות יהדות

הרב גרוסמן: הצעיר עמד להתבולל, אך הרב שוחח עמו על לימודיו האקדמיים

הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן שליט"א בסיפור מדהים המלמד כיצד ניתן לחזור בתשובה ברגע אחד של התבוננות, מהי הדרך לרכוש יראת שמים בדורנו, ומה ניתן ללמוד מהים

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

עננה של תוגה ירדה על הבית הצנוע בקריית טבעון שבצפון הארץ. ההורים, ניצולי שואה, שידעו סבל רב במחנות ההשמדה וצלחו בחסדי שמים, לא האמינו למשמע אוזנם.

בנם יחידם, מחמד לבם, עומד לשאת גויה רח"ל. הבן, שהיה כל עולמם ונשלח על ידם ללמוד באחת האוניברסיטאות בארץ, התרחק אט אט מהתורה והמצוות והתדרדר לעברי פי פחת.

כל ניסיונות שכנועיהם של ההורים עלו בתוהו. הבן בשלו מתעקש כי אל להוריו להתערב במעשיו ובאורח חייו.

ההורים בשברון לבם אל הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן שליט"א, רבה של מגדל העמק, וביקשו בדמעות שליש כי ינסה להפעיל את כוחו על הנער.

"נפגשתי עם הבן וניסיתי לדבר על לבו", מספר הרב גרוסמן שליט"א בטורו ב'בקהילה'. "אך דבר לא עזר והבחור בשלו. לסיום השיחה, ביקשתי ממנו שייאות לבוא עמי אל הרבי הקדוש רבי משה מרדכי מלעלוב זצ"ל".

"נסענו לבני ברק, נכנסתי קודם אל הקודש פנימה וסיפרתי לרבי את כל פרטי הפרשיה הכואבת. הרבי קיבל את הבחור בלבביות רבה ושוחח עמו ארוכות", מספר הרב. 

בזמן השיחה של הרבי מלעלוב עם הבחור, שהה הרב גרוסמן מחוץ לחדרו של הרבי. כאשר יצא הבחור מהחדר, אמר לרב גרוסמן כי הרבי מלעלוב הוא אדם "חכם מאוד", וכי "שוחחנו באריכות בתחומי לימודיו האקדמיים". הרב גרוסמן מספר כי התפלא מאוד על כך: מה לו לרבי מלעלוב לשוחח על לימודיו של הבחור באוניברסיטה?!

למחרת הביקור אצל הרבי, התקשרו ההורים לרב גרוסמן כשהם בוכים ודומעים. בנם התרברב בפניהם כי הרבי לא שוחח עמו כלל בנושא הבחורה הגויה עמה הוא רוצה להתחתן, וכי הוא נחוש להתקדם ולהמשיך את הקשר עם הבחורה.

"פליאתי גברה שבעתיים", מספר הרב גרוסמן. "מה עשה הבחור כה הרבה זמן אצל הרבי?"

"נסעתי שוב לרבי בבני ברק וסיפרתי לו כי הלה חזר בתחושת ניצחון, והוא מפרש את שתיקתו של הרבי כמי שמצדיק את מעשיו. הרבי הרגיע אותי", ממשיך הרב גרוסמן בסיפור המעשה, "ואמר לי 'קבעתי עמו שיבוא אליי פעמים נוספות. ככל שיתקרב יותר אליי ויחבב אותי, כך יסולקו ממנו הרגשות קרבה אחרות, זרות".

הרב גרוסמן ממשיך ומספר כי יצא מחדרו הקדוש של הרבי אחוז התפעלות. "הרבי מקרב אותו ומשפיע עליו יראת שמים. זו כנראה הדרך לאהבת השם, כדברי הכתוב: 'ועתה ישראל מה ה' אלוקיך שואל מעמך, כי אם ליראה את ה' אלוקיך ללכת בכל דרכיו ולאהבה אותו".

הרב גרוסמן מצטט את דברי חז"ל: "אין ועתה אלא תשובה", ומבאר את הרמז בתשובה הטמן במילה "ועתה", "כי מעלת התשובה היא שהיא קיימת בכל עת ומצב, בכל רגע נתון יכול האדם לשוב בתשובה. הלא אלו דברי המדרש תהילים: "מה הים הזה אינו ננעל לעולם, אלא כל מי שמבקש לרחוץ בו רוחץ בכל שעה שהוא רוצה, כך התשובה – בכל שעה שאדם רוצה לעשות תשובה – עושה והקב"ה מקבלו".

הרב גרוסמן מוסיף ומזכיר את דברי חז"ל במסכת קידושין כי "המקדש אישה על מנת שאני צדיק, אפילו הוא רשע גמור, הרי היא מקדושת, שמא הרהר תשובה בדעתו". אנו לומדים מכך כי תשובה ניתן לעשות ברגע אחד. זה בידו של האדם לעשות זאת, תיכף ומיד. זו כוונת התורה "ועתה ישראל". על ידי רגע אחד של התבוננות, ושוב ורפא לו.

ומהי הדרך לשוב בתשובה? על כך אומרת התורה: "כי אם ליראה את ה' אלוקיך, ללכת בכל דרכיו ולאהבה אות". כשאתה מקבל על עצמך יראת שמים, ממילא תוכל ללכת בדרכיו של הקב"ה ולאהבה אותו.

הרב גרוסמן ממשיך ומבהיר כי מי שמחובר לצדיק שבדורו, הרי הוא זוכה לדבוק ביראת שמיים של הצדיק. עוד מציין הרב את דברי חז"ל: "את ה' אלוקיך תירא" – כוונת המילה 'את' היא לרמז כי לרבות תלמידי חכמים. רק על ידי תלמידי החכמים שבדור מיתן להגיע ליראת שמים.

"ידעתי כי אותו בחור פורק עול נמצא בידיים טובות של הרבי מלעלוב זצ"ל, שכולו קודש ביראת שמים טהורה", מספר הרב גרוסמן.

הסיפור הסתיים באופן מדהים: "הבחור הופיע עוד פעם ועוד פעם, והרבי מעולם לא שוחח עמו על מחשבותיו הזרות בעניין נישואיו עם בת הנכר.

"אצל הרבי הוא ספג אוצרות של יראת שמים. אלו הביאו אותו להתעלות לדרגת אהבת ה', ורק כך התבטלו שאר ההרגשות הזרות שהיו מנת חלקו.

"ראיתי את הבחור פוקד את ביתו של הרבי לעתים תכופות, וידעתי כי בכל פעם הוא נהיה קרוב יותר וירא שמים גדול יותר.

"את ביתו הקים עם בת ישראל כשרה, ופירותיו של הרבי – שירא את ה' ואהב אותו בכל נימי לבו – עדיין עושים פירות עד עצם היום הזה", מסיים הרב גרוסמן את סיפורו המרגש. 

תגיות:התבוללותהרב יצחק דוד גרוסמןמגדל העמק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה