סרטי טבע

צפו: יום בחייו של מלפפון הים

או במילים אחרות: מה רבו מעשיך ה', כולם בחוכמה עשית. צפו בנפלאות הבריאה, שבמצולות

  • י"ח אב התשע"ו
מלפפון יםמלפפון ים
אא

מלפפון ים הוא למעשה דג, הנמצא בעיקר בקרקעיות האוקיינוסים. מלפפון הים קיבל את שמו זה, כיוון שצורתו היא דמוית מלפפון. למלפפון הים שלד פנימי מתחת לפני העור.

מלפפוני הים הם בעלי יכולת להפריש חוטים דביקים, כנראה כדי לשתק אויבים. מדובר במנגנון הגנה עצמית פנימית מופלא ויוצא דופן, אשר בה ניחן דווקא היצורים המוגבלים לכאורה. החוטים הארוכים, ההופכים במהרה למסת סיבים דביקה – מסבכת ומקשה על הטורף לתקוף את המלפפון. עד היום, עמלים חוקרים לפצח את החידה הטמונה בחלבון הדביק, המכיל תכונאת המבנה הגנטי ולייצר דבק. כמו כן, ביכולתם של מלפפוני הים להשיל את איבריהם כשהם נתקלים בטורף כלשהו. למרבה הנס, איברים אלה גדלים מחדש.

לדוגמה, כאשר טורף מתנפל על מלפפון הים, הדג הופך את גופו ו"מוציא" את המעי החוצה. בכך, למעשה, הדג "מוותר" על המעי לטובת הטורף, תוך תקווה שהטורף יסתפק בכך ויניח לדג להמשיך לחיות. כאמור, המעי מסוגל להתחדש מחדש.

מלפפוני הים שייכים למערכת קווצי העור. למערכת זו שיכים גם חבצלות, כוכבי ים וקיםודי ים. המשותף לקווצי העור הוא שלד פנימי הבנוי תחת השכבה החיצונית של העור. למלפפוני הים יכולת להקשיח את גופם, להתארך מאוד או להתכווץ. מדובר במנגנון הגנה מופלא לגמרי. מלפפוני הים מסוגלים לשנות צורות בתוך שניות – זאת בשל גבישי הקלציט שלהם, הנפרדים זה מזה, ומסוגלים לשנות את ריכוז הגבישים.

גודלם של מלפפוני הים (הנקראים לעיתים בטעות חלזונות ים) הוא בין 3 ס"מ למעל מטר. נשימתם של מלפפוני הים מיוחדת, והיא נעשית על ידי התכווצות שרירים – היוצרת פעולה המזכירה את המשאבה.

מלפפוני הים, כמ שאר נפלאות הבריה, זועקים בפנינו : יש בורא לעולם, אין קץ לחכמתו ואין חקר לתבונתו. הבה נצטרף לזעקתו של דוד המלך: ,מה רבו מעשיך ה', כולם בחכמה עשית!"

צפו בסרטון - יום בחייו של מלפפון הים:

 

תגיות:טבעמלפפוןבעלי חייםים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה