חינוך ילדים

אודי קוזין: "החופש הגדול מיועד להתרעננות, לא ללימודים"

הורים רבים מרגישים שהחופשה מעניקה להם הזדמנות להכין את ילדיהם לקראת השנה הבאה – לשנן אתם את חומרי הלימוד, לתת להם להציץ בספרי הלימוד החדשים, ולוודא שהם זוכרים למלא את חוברות החופש. האם באמת חשוב לעשות זאת, או שמא החופש נועד להתרעננות בלבד? אודי קוזין, מאבחנת כישורי למידה ומנהלת מכון 'כישורים', שוטחת את משנתה ומשיבה על השאלות

אא

כבר ביום הראשון של החופש הגדול ידעה רחל כי היא עומדת לנצל בו כל רגע אפשרי. ליתר דיוק – בתה עומדת לנצל בה כל רגע אפשרי. הילדה, בת השבע, סיימה השנה כיתה א', והמורה ביקשה בכל לשון של בקשה לדאוג לכך שהיא תתרגל במהלך החופשה את מיומנות הקריאה. לרחל היה ברור – היא תיקח מורה פרטית, שתשב עם הבת לפחות פעמיים בשבוע. הרי החופש מזמן ימים ארוכים ונטולי מעש, זהו הזמן המתאים ביותר כדי לשנן את הנלמד.

גם אסתר, אמא לילד בכיתה ה', החליטה כי החופש הגדול יהווה זמן לחזרה ולשינון. דווקא הילד שלה אינו זקוק לחיזוק מיוחד, אך היא בטוחה שזוהי הזדמנות פז כדי להכינו לשנה הבאה, ואולי גם כדי להציץ בספרי הלימוד החדשים. למה לא? זה רק יעזור לו להיות מוכן ולקלוט את החומר טוב יותר.

אסתר ורחל אינן היחידות. הורים רבים מוצאים את עצמם בימים אלו של החופשה כשהם חושבים על שנת הלימודים המתקרבת. כולם יודעים שימי הלימודים דורשים מהתלמידים מטלות רבות, אז אולי באמת כדאי לנצל את הימים החופשיים והמאווררים, כדי להכינם לקראת השנה הבאה?

 

"החופש מיועד להתרעננות"

כאשר משוחחים על הנושא עם אודי קוזין, מאבחנת כישורי למידה ומנהלת מכון 'כישורים', היא טוענת באופן חד משמעי: "שנת הלימודים שעברה על ילדינו הייתה מלחיצה ומאתגרת מאוד. הורים לא משערים אפילו עד כמה שלילדים שלהם קשה לפעמים בבית הספר, ולכן הם חייבים לאפשר להם הרפיה מהמרוץ. החופש הגדול, הוא לדעתי ממש לא זמן בו כדאי לשנן עם הילדים את החומר הלימודי, אלא בדיוק להיפך – אנו צריכים להרפות ולשחרר את הדאגה ואת האחריות. בימי החופש הילדים צריכים לנוח מכל המטלות הלימודיות ולאגור כוח ומוטיבציה לקראת שנת הלימודים הבאה".

ואודי גם מוסיפה שבל נשכח כי יש גם נושאים שנלמדים מאליהם במהלך החופש. "ילדים תקינים לומדים מעצמם דברים, ואני לא מתכוונת ללימודים אקדמאיים, אלא לרכישת כישורי חיים, יכולות תקשורת, אינטראקציה בינם לבין הסביבה, ועוד. אלו הן מיומנויות חשובות לא פחות מאלו הלימודיות".

כל הדברים הללו נשמעים הגיוניים לגבי ילדים שמצבם הלימודי טוב. מה עם ילדים מתקשים הזקוקים לסיוע או לעזרה משמעותית?

"החופש הגדול אינו זמן מתאים כדי להיזכר בכל הקשיים של הילד", טוענת אודי. "אם אנו כהורים סבורים שהילד שלנו מתקשה והוא זקוק למורה פרטי או להוראה מתקנת, אז נדאג לו לעזרה במהלך השנה, ונביא אותה בצורה מסודרת כשהיא מובנית בסדר היום שלו. זה גם יהיה יעיל יותר, כי הלמידה הפרטית תיעשה במקביל ללימוד בכיתה".

אבל, אודי מדגישה כי אם לילד יש קושי ספציפי, כמו למשל קושי קל בקריאה, או שהוא מתבלבל בכפולות של חמש ושש, או כל קושי נקודתי אחר, במקרים כאלו כדאי בהחלט למצוא במהלך החופשה מספר הזדמנויות שבהן יהיה ניתן לשבת אתו ולתרגל בנעימות את הנלמד.

אבל איך עושים זאת? איך מושיבים את הילד באמצע החופשה?

"הדרך היעילה ביותר היא פשוט לא להושיב אותו", מפתיעה אודי. "בכלל המילה 'הושבה' מעלה קונוטציה של כפייה, וזה לא צריך לבוא מתוך כורח. כאשר אנחנו יושבים עם הילד, אנו צריכים לעשות זאת בדרך הכי חווייתית שיש. אסור שהילד יילחץ מהלימוד, ולכן אם ההורים מרגישים שבכך שהם יושבים עם הילד הם מלחיצים אותו, עדיף שהם יטילו את המשימה על מישהו אחר – דודה, או בחורת סמינר, או מורה פרטית, וכדומה. כי הורים שרואים שילדם מתקשה יכולים לחוש כישלון אישי וזה לא טוב, לא עבורם ולא עבור הילד".

ויש לה גם המלצה לגבי ילדים שסיימו כיתה א': "אם הם עדיין אינם קוראים ברהיטות ונראה שקשה להם עם הקריאה, כדאי שיהיו בבית ספרים מעניינים, וייתכן מאוד שהם פשוט ייקחו אותם וינסו לקרוא. אני גם ממליצה להוציא חומרים מאתר 'גמבה', זהו אתר חינמי שפותח על ידי סטודנטים ומרצים ויש בו תרגולים חווייתיים בדיוק לגיל הזה. בכל פעם שהילד טוען שמשעמם לו בחופש, אפשר להציע לו רבע שעה של תרגול".

 

מגייסים את הילדים

ומה לגבי חוברות חופש? האם יש להכריח את הילדים למלאות אותן?

דווקא כאן חושבת אודי שהתשובה אינה חד משמעית. "זה מאוד תלוי איך נראית חוברת החופש. כי אם זו חוברת חווייתית, נחמדה ונעימה, אז הילד יכול רק ליהנות מהשלמתה. כך בזמנים שהוא מייבב: 'משעמם לי', נוכל להציע לו: 'אולי תמלא כמה דפים בחוברת החופש?' למעשה, רבים מההורים מוציאים כסף על קניית חוברות תעסוקה לילדים בחופש, בזמן שהחוברות שמחלקים בכיתה יכולות להוות תחליף לא רע לחוברות האלו. אבל כמובן שאם הילד לא רוצה וממש לא מעוניין, אין לדרוש זאת ממנו".

ויש גם את ספרי הלימוד של השנה הבאה. האם יש עניין להציץ ולהכין את הילדים לחומר שעומד להילמד?

"אין שום טעם להציץ בספרי הלימוד", טוענת אודי, "כמובן שאם הילד עוטף אותם ובינתיים מסתקרן ומתבונן בציורים היפים, אין עם זה בעיה. אבל יש הורים שמנסים להכין את הילד לשנה הבאה באמצעות ספרי הלימוד, וזה מיותר וחסר תועלת. הרי לעולם לא נוכל לדעת מהי דרך הלימוד שהמורה עומדת להשתמש בה, ואם אנו נשתמש בדרך שונה כדי להסביר תרגיל חשבון, זה סתם יבלבל את הילד. אבל גם מעבר לכך –  הרי ילדים תקינים ממילא יבינו ויסתדרו, ויהיה להם מעניין הרבה יותר לשמוע את החומר מהמורה בפעם הראשונה, מאשר אם אבא ואמא ילמדו אותם קודם".

 

הכן ילדך ל-א'

מנגד לתלמידי בית הספר אשר חופשים בימים אלו ממשימות הלימוד, יש גם את הילדים שעדיין לא התחילו את שנות לימודיהם, ורק כעת הם עומדים לעלות לכיתה א'.

מה קורה אתם? האם יש להכין אותם לקראת השנה הבאה?

"ילדים שעולים ל-א' בהחלט חשוב להכין", משיבה אודי, "ואני מתכוונת לכך שיש לבצע להם בדיקות ראייה ושמיעה, וכן לבדוק את היכולת המוטורית שלהם, כדי לוודא שאין קשיים פיזיים שעלולים להפריע בעת הלימוד. כדאי במהלך החופש גם להסביר להם מידי פעם מה עומד להיות בבית הספר, איך בנוי סדר היום, מתי יש הפסקות, וכל פרט נוסף שיכול להקל עליהם את ההסתגלות".

מבחינה לימודית, אומרת אודי, כי כיום הרוב המוחלט של הילדים העולים לכיתה א' כבר מכירים היטב את האותיות, ויש לא מעטים שיודעים לקרוא. "לכן", היא מסבירה, "אם יש לכם ילד שעולה לכיתה א', חשוב להיות ערניים לגביו. אמנם בגן חובה הגננות שמות דגש על נושאים של מוכנות לקריאה כמו חלוקת מילים להברות, צליל סוגר ופותח, זיהוי ושיום של אותיות, וכו', אך לא כל הילדים שולטים מספיק במיומנויות האלו. לכן חשוב שגם ההורים ישימו לב. אלו דברים שאפשר להקנות לילד בקלות לקראת השנה הבאה, למשל באמצעות משחקי קופסא שעוסקים בכך, אבל יותר מכל – חשוב להסב את תשומת ליבו לנושאים כמו חלוקת מילים ולהציג בפניו את האותיות. כדאי גם לתת את הדעת על נושא החשבון – להכיר לו את רצף המספרים ואת המשמעות הכמותית של כל מספר. כך נעזור לילדינו להתחיל את השנה ברגל ימין".

תגיות:לימודיםהחופש הגדול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה