הרב יצחק זילברשטיין

עושה טובה ומצפה להחזר? אתה עלול להיכשל בריבית!

בחור תהה כיצד ייתכן שהוא עלול להיכשל בריבית. הנה התשובה עבורו

אא

"ולצרעת הבגד ולבית" (ויקרא, י"ד נ"ה)

 ובגמרא ערכין דף ט"ז עמוד א': "תניא, נגעים באים על צרות עין" ]

ניגש אליי בחור צעיר ושאלה בפיו: כיצד אני יכול לומר בווידוי 'על חטא שחטאנו לפניך בנשך ובמרבית', בעוד שאין לי כסף משלי והפרוטות המעטות שבכיסי משמשות אותי לנסיעות ורכישת כמה דברי מתיקה ותו לא. הכיצד יעלה על הדעת שאני עובר על איסור נשך ומרבית?

שאלה מצויינת, ואלמלא זימן לי הקב"ה להתבונן בספרו של הרב ישראל אריה קנריק לא הייתי יודע לכאורה מה להשיב לו. הרב הנ"ל אומר שכאשר האדם עושה טובה לחברו ומצפה שישיב לו טובה, זה הוא כעין נשך ומרבית. נורא ואיום.

 ובאמת, האם הקב"ה אינו עושה עימנו טובות כל היום וכל הלילה? מדוע אם כן שלא נעשה גם אנחנו טובות של אמת לשכנינו ולחברינו בלא לצפות מהם לגמול כלשהו.

 

תשלומי אגרה ברחוב הרב זוננפלד?

בשוויץ ובמדינות נוספות יש, כידוע, כבישי אגרה, דהיינו שהכניסה אליהם כרוכה בתשלום. והנה, ברחוב הרב זוננפלד אנחנו יכולים לנסוע ללא תשלום, וכיצד נשיב לקב"ה על כך, אם לא שגם אנחנו נגמול עם חברינו טובות וחסדים, ולא נצפה מהם למאומה.  

גם כאשר הקב"ה מוריד לנו גשמים יש בכך הטבה גדולה לבריות, שהרי לבד מעצם הטובה שיש בגשמים לחקלאות ולמשק המים, ולנושאים רבים אחרים הקשורים בבריאות הגוף, יש בהם גם הטבה גדולה בשטיפת כל הרחובות והמדרכות. הגשמים עושים "ספונז'ה" אחת גדולה של כל העיר. אם היינו צריכים לשכור חברה שתשטוף את כל המקומות הללו, זה היה עולה לנו הרבה כסף. האם לא צריך להשיב על כך תודה לאלוקי מרום?

ההשבה הזו תתבצע באמצעות ההטבה עם חברינו.  

תגיות:עלינו לשבחריבית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה