דמויות ביהדות

11 שנה לפטירתו: 10 עובדות על הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל

מה היתה עצתו של הרב אלישיב לנער שהתקשה לקום לתפילה, וכיצד נהג בימי אבלותו על 5 מילדיו שנפטרו בחייו? מקבץ מרגש לזכרו של הרב אלישיב, לרגל יום השנה העשירי לפטירתו

  • כ"ז תמוז התשפ"ג
מרן הגריש אלישיב זצל (צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)מרן הגריש אלישיב זצל (צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)
אא

הערב ומחר (שני),כ"ח בתמוז, יחול יום השנה ה-11 להסתלקותו של הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל, מגדולי פוסקי זמננו.

1. רבי יוסף שלום אלישיב זצ"ל היה מגדולי פוסקי זמננו, תלמיד חכם, פוסק הלכה וממנהיגי הציבור הליטאי. לאחר פטירתו של הרב שך היה הרב אלישיב מנהיגו של הציבור הליטאי בישראל, והסמכות העליונה של מפלגת דגל התורה.

2. הרב נולד בליטא בא' ניסן תר"ע, ונפטר בירושלים בכ"ח תמוז תשע"ב, בהיותו בן 102, והוא נכדו של אחד מגדולי המקובלים בדור שלפניו, הרב שלמה אלישיב זצ"ל, בעל ה"לשם".

3. הרב זצ"ל היה בן יחיד להוריו. על סיפור לידתו מובא כי לאחר עשרות שנות נישואים שבהם לא זכו לילד, הגיעו הוריו של הרב אלישיב לווילנא, לפרופסור גדול לאחר שנים של המתנה לפרי בטן. לאחר הבדיקות הנדרשות, הודיע הפרופסור באופן חד משמעי שאין לזוג סיכוי להביא ילדים לעולם.

חיה מושא, לימים אמו של הגרי"ש, חזרה לביתה, עומדת לפרוץ בבכי. כשהגיעה לביתה, ראתה את אביה (בעל ה"לשם", כאמור) שקוע בלימוד התורה. כיוון שלא רצתה להפריעו מלימודו, פנתה לאורוות הסוסים הסמוכה לבית, ופרצה בבכי קורע לב. כשחזרה לביתה נפוחת עיניים נשאלה על ידי אביה מדוע בכתה. כשסיפרה לו על השתלשלות הדברים, הבטיחה אביה הצדיק שתזכה לזרע של קיימא. שנה לאחר מכן, בר"ח ניסן תר"ע, נולד הרב אלישיב.

4. ביום לאחר הברית של הרב אלישיב, כתב סבו הגדול בעל ה"לשם" במכתב: "והנה ילדה בתי חיה מושא בן ביום ר"ח ניסן והכנסנו אותו לברית אתמול, ונקרא שמו בישראל יוסף שלום ב"ר אברהם. יהי רצון מאבינו שבשמים שיתגדל לאור עולם, ויגדלו אבותיו אותו בגידול יפה טובה ונעימה לשמחת עולם" .

5. הרב אלישיב עלה במעלות התורה, התייחד בהתמדתו, ועד שנותיו האחרונות נהג לישון שלוש שעות ביממה, מ-11 ועד 2 בלילה. כשהתעורר החל מיד בסדר יומו הגדוש בהתמדה בתורה. הקפיד להתפלל שחרית לאחר 3 שעות לימוד לפחות.

6. העיתונאי שלמה קוק, שזכה להיות ממקורביו, סיפר כי הרב מעולם לא קטע את השואל. עד יומו האחרון, האזין בסבלנות לשאלת השואל, קטן כגדול. "בבחרותי סיפרתי לרב זצ"ל שקשה לי לקום בבוקר לתפילת שחרית וביקשתי עצה. השיב הרב: "עצה? אם יודעים החשיבות והערך של התפילה, אם הייתה בבעלותך חנות, היית מצליח לקום על אף הקושי". הוסיף הרב: "לחנות היית קם. חנות זה רק דמיון קטן לעומת התפילה. בחנות מרוויחים כמה פרוטות. אם יודעים את החשיבות מה אפשר להרוויח באמצעות תפילה בזמנה, ודאי מצליחים לקום".

7. לרב אלישיב 12 ילדים, המפארים את עולם התורה. בין חתניו הגדולים, נמנים: רבי חיים קנייבסקי (היה נשוי לבתו מרת בת שבע אסתר ע"ה),רבי יצחק זילברשטיין (היה נשוי לבתו מרת שושנה ע"ה), רבי עזריאל אוירבך (היה נשוי לבתו לאה ע"ה)

8. הרב אלישיב קבר בחייו כמה מילדיו: בנו יצחק שנולד בשנת תש"י נפטר בילדותו; רבקה נהרגה בגיל שנה וחצי במלחמת השחרור מפגיעת פגז ירדני; דינה ע"ה, אשת הרב אלחנן ברלין, בת שבע אסתר קנייבסקי ע"ה, אשת מרן הרב חיים קנייבסקי, ולאה ע"ה, אשת הרב עזריאל אוירבך, ושושנה, אשת הרב יצחק זילברשטיין.

9. בימי אבלותו המונים עלו לנחמו, הרב הנהן בראשו לכל העוברים על פניו לאמירת 'המקום ינחם אתכם', ורוב הזמן התעטף בשתיקה. כאשר ישב שבעה על פטירת רעייתו הרבנית אלישיב ע"ה, שאלו אחר מתלמידיו מדוע הוא מתעטף בשתיקה אל מול רוב המנחמים. תשובתו של הרב זצ"ל היתה: "השתיקה היא צורה של קבלת דין שמים בבחינת 'וידום אהרון'. ועל כך כבר אמרו חז"ל כי השכר של בית האבל הוא השתיקה".

כאשר ישב שבעה על בתו הרבנית לאה אוירבך ע"ה, מיד עם חזרתו מההלוויה התיישב על כסא נמוך ולמד הלכות אבלות. אפילו בני משפחתו, שדבר ההתמדה האגדית היא דבר יום ביומו, נדהמו מהמחזה: אף הם, הצעירים ממרן בעשרת שנים, חשו צורך לנוח קמא ממסע ההלוויה שנעשרך שעות תחת השמש הקופחת, אבל הרב היה כבר שקוע בעולם אחר. 'עולם ההתמדה' של 'הרב אלישיב'.

מי שזכה לעמוד בקרבתו יכול היה לראות בחוש כי את הנחמה הטובה ביותר לכאב העמוק על פטירת בתו האהובה, מוצא מרן בתורה הקדושה. 'תורת ה' תמימה משיבת נפש'.

לחתנו הרב קנייבסקי אמר בימי השבעה כי "חז"ל אמרו 'אין המנחמים רשאים לפתוח תחילה עד שיתחיל האבל' (בדיבור). הרב אלישיב הסביר: "כאן נאמר כל היסוד של מצוות ניחום אבלים. זו מצווה של גמילות חסדים. לא בכל פעם האבל נמצא בדרגה שהוא מסוגל לקבל תנחומים... לכן, לפני שמנחמים אותו, על המנחם לוודא שהאבל אכן מסוגל לקבל תנחומים. אם האבל בכזה מצב שהוא לא יכול להשתתף בניחום, אין מקום לנחם אותו. 'יתחיל תחילה' הכוונה היא שהאבל יתחיל בתנחומים ויביע את נכונותו לקבלת תנחומים.

10. תלמידו המובהק, הרב יוסף אפרתי, מתאר כי הרב אלישיב זצ"ל למד תורה בכל יום בשמחה ובהתחדשות כאילו הוא לומד בפעם הראשונה. הוא ממשיל זאת לאדם שהיה באירוע נדיר ביותר, כגון שראה ציפור מרימה על כנפיה בנין. אדם כזה לא ישכח את פרטי האירוע לעולם. כך הרגיש הרב אלישיב לגבי כל לימוד תורה שלו, כיוון שהייתה לו התלהבות גדולה וחשקת תורה כזאת שכל דבר שלמד היה בשבילו חידוש מדהים ונדיר, שאי אפשר לשכוח. נראה כי זו הנקודה שאפיינה ביותר את דמותו העילאית: לימוד בהתמדה עצומה שעה אחרי שעה, יום אחרי יום, במשך עשרות שנים.

חלק גדול מהתמדתו נזקף לזכותה של רעייתו, הרבנית אלישיב ע"ה. הרבנית תמכה מאוד בלימוד התורה של בעלה. בתם מספרת כי כאשר הגיע לבקר בביתם הרב שך זצ"ל על מנת לשוחח עם הרב אלישיב, ניגשה הרבנית ובפיה בקשה אחת - שיתפלל על בעלה שיוכל לשקוד על תלמודו ללא כל טרדות. בהיותה אם לילדים, בקשיי פרנסה, לא ביקשה דבר מלבד זאת: שבעלה יוכל ללמוד ולשקוד על התורה ללא טרדות. זו הייתה משאלתה היחידה.

כל ימיו ברח מהנהגת הדור, וחפץ לשקוע בתורה ללא טרדות, אך כאשר הרב שך הורה לו להורות לציבור כדת מה לעשות – נטל את עול הנהגת הדור על שכמו.יהי זכרו ברוך.

זכינו ומרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל היה מהעומדים מאחורי ייסוד ארגון הידברות ועודד ללא הרף את ראשי הארגון בפעילותם הברוכה להפצת תורה וזיכוי הרבים.

בדיון התייעצות בנושאי קירוב עם רבני ארגון הידברות בראשות הרב זמיר כהן שליט''א

תגיות:הרב אלישיבגדולי ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה