דמויות ביהדות

חבקוק הנביא בסוד עצום ומופלא: גודל השכר עבור פעם אחת של שבירת המידות

"אם ידע האדם מהו השכר הגדול והעצום שיקבל עבור מצווה אחת, ירדוף כל ימיו אחר המצוות, ולא ירפה מהם לרגע"

מבנה הקבר מעל מקום ציונו של הנביא חבקוקמבנה הקבר מעל מקום ציונו של הנביא חבקוק
אא

מובא ב'ילקוט שמעוני' (אות קפז) כי רבי ישעיה, תלמידו של רבי חנינה בן דוסא התקשה להבין כיצד ייתכן שהכלבים, עליהם נאמר 'והכלבים עזי נפש', זכו לומר שירה לפני הקב"ה. על מנת לקבל תשובה על שאלה זו, התענה רבי ישעיה 85 תעניות.

לאחר שסיים את תעניותיו, התגלה אליו מלאך מן השמים, ואמר לו: "ישעיה, עד מתי אתה מתענה? גזירה היא מלפני הקב"ה מיום שגילה סודו לחבקוק הנביא לא גילה דבר זה לשום בריה בעולם". המלאך הוסיף ואמר: "אלא, בשביל שאתה תלמידו של חכם גדול, לכך זקקו לי מן השמים ושלחוני אליך לאמר: כלבים כתיב בהן 'ולכל בני ישראל לא יחרץ כלב לשונו', ולא עוד אלא שזכו לעבד עורות מצואתן לכתוב בהן ספרי תורה תפילין ומזוזות".

תשובתו של המלאך מלמדת עד כמה גדול כוחה של שבירת המידות. הכלבים, עשו מעשה הפוך ביותר מגדרם הטבעי, שהרי הכלבים היו נובחים בכל עת שניסה עבד כלשהו לצאת ממצרים, ועם זאת, כאשר בני ישראל יצאו ממצרים הם שתקו ולא נבחו כלל. וכן, בזמן יציאת מצרים היתה צעקה גדולה בכל ארץ מצרים, וטבעם של הכלבים לנבוח בקול כאשר יש צעקה מסביבם., ועם זאת, הכלבים לא נבחו כלל, ומכיוון שפעלו נגד טבעם זכו לומר שירה לפני הקב"ה, וכן זכו שישתמשו בצואתן כדי לעבד עורות עליהן נכתבים ספרי תורה, תפילין ומזוזות.

קבר חבקוק, בתוך המבנהקבר חבקוק, בתוך המבנה

בספר 'אוצרות התורה' מובא מדרש זה, והמסקנה הנובעת ממנו: "ומכאן אנו למדים כמה גדול ערכה של כפיית היצר וכיבוש הטבע אפילו פעם אחת במשך החיים!!! שהרי זכו הכלבים עזי הנפש למשך כל הדורות כולם לומר שירה כה נפלאה וערבה, עבור שפעם אחת ויחידה עשו מעשה נגד טבעם!!! קל וחומר, בן אדם שהוא נזר הבריאה, ונפשו חלק אלוה ממעל, לאיזה השגות יוכל להגיע כאשר כובש את יצרו, שלמטרה זו בא לעולם.

דבר זה התגלה לחבקוק הנביא, וכך ניתן להבין מקצת מן המקצת מהן שכרן של מצוות. ידוע שהקב"ה העלים את גודל שכרן של המצוות כדי שתהיה בחירה וניסיון לבניו, שהרי אם ידע האדם מהו השכר הגדול והעצום שיקבל  עבור מצווה אחת, ירדוף כל ימיו אחר המצוות, ולא ירפה מהם לרגע! על כן העלימה התורה ולא גילתה מהו השכר שנקבל לעתיד, כדי שתהיה בחירה בידינו.

עם זאת, כיוון שרבי ישעיה היה תלמידו של ר' חנינה בן דוסא, וצם שמונים וחמש תעניות, הסכימו משמים לגלות לו תשובה לתמיהתו אף על פי שעל ידי זה יתגלה מהו ערכם של מצוות.

הרב זמיר כהן בהרצאה מיוחדת על שבירת המידות:

תגיות:סודחבקוק הנביאמצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה