חדשות בעולם

טראמפ: כנשיא, לא בטוח שאחלץ להגנתן של חברות אחרות בנאט"ו

בריאיון שהעניק אתמול אמר המועמד הרפובליקני לנשיאות שהוא אינו מתחייב לקיים את הסעיף באמנת נאט"ו הדורש ממנו לצאת לעזרתה של כל מדינת נאט"ו שתותקף

אא

בעוד הוועידה הרפובליקנית בארה"ב ממשיכה לייצר כותרות מביכות, סגלים דיפלומטיים בכל העולם הזדעזעו אתמול לקרוא כותרת שהגיעה לא מהוועידה, אלא מריאיון שהעניק דונאלד טראמפ, המועמד הרפובליקני לנשיאות, לעיתון ה'ניו יורק טיימס'.

טראמפ כבר הבהיר פעמים רבות שכנשיא הוא אינו מתכוון לגלות עניין רב ביחסי חוץ. מבחינתוו, מה שחשוב זו רווחתה של אמריקה ושאר העולם יכול להסתדר לבד. אבל על אף שברור היה לכולם כי טראמפ לא מתכוון ליזום התערבויות צבאיות, הדברים שאמר בריאיון אתמול היו חריגים בכל קנה מידה.

טראמפ נשאל האם, כנשיא, הוא יכבד את סעיף 5 של אמנת נאט"ו (הברית הצפון-אטלנטית שהקימה ארה"ב בימי המלחמה הקרה עם מדינות מערב אירופה, ושמתקיימת עד היום). הסעיף קובע כי אם אחת ממדינות נאט"ו תותקף, שאר המדינות בברית חייבות להיחלץ לעזרתה. השאלה הזו רלוונטית במיוחד בתקופה האחרונה, לאור שאיפות ההתפשטות של נשיא רוסיה פוטין, שכבר באו לידי ביטוי בחצי האי קרים. החברות החדשות ביותר בנאט"ו הן המדינות הבאלטיות הזעירות (ליטא, לטביה ואסטוניה), שסובלות כבר זמן מה מאיומים מרומזים מצד רוסיה של פוטין.

טראמפ השיב שאין בכוונתו לזנק מיידית לעזרתה של כל מדינת נאט"ו שתותקף, כפי שקובעת האמנה. "אני אחליט אם לבוא לעזרתן רק אחרי שאבדוק האם המדינות הללו מילאו את כל התחייבויותיהן כלפי ארצות הברית". אמירה כזו, כמובן, היא בסתירה מוחלטת לנוסח אמנת נאט"ו שאינה מתנה סיוע צבאי במקרה של מתקפה – בוודאי לא בכסף, שזו הפרשנות שהעניק טראמפ בעבר למושג 'התחייבויות כלפי ארצות הברית'.

הריאיון של טראמפ מגביר את הדאגה בקרב חוגי מומחים למדיניות חוץ בארה"ב. טראמפ ואנשיו הקרובים ידועים ביחסיהם החמים עם הקרמלין של פוטין, והחשש הוא שממשל אמריקאי בראשות טראמפ יעמוד בחיבוק ידיים בעוד פוטין משתלט על חלקים הולכים וגדלים מאירופה.

תגיות:דונאלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה