הרב יצחק זילברשטיין

"אני נשבע שהחזן לא יעבור לפני התיבה"

דיינים שאין להם נגיעה – זוכים לרוח הקודש. גם בדורות האחרונים שמענו סיפור כזה...

אא

"כל אלמנה ויתום לא תענון" (שמות כ"ב כ"א)

בימי בין הזמנים היה לי מנהג של קבע ללמוד בבית המדרש של האדמו"ר רבי נחמן מספינקא שמרן הסטייפלר הגדירו כאדם גדול. גם בית הכנסת עצמו היה מקום קדוש שנתקדש ע"י הכנסת אורחים גדולה והרגשתי סייעתא דשמיא בלימודיי שם.

פעם בעת רצון, כשישבתי בבית הכנסת, שמעתי מפי האדמו"ר זצ"ל עובדה מופלאה על אחד מגדולי הונגריה וצדיקיה, בעל ה"קול אריה", שהיה רבה של עיר ואם בישראל.

בתחילת חודש אלול נכנס הגבאי הראשי אל המרא דאתרא לבשרו שבחרו ש"ץ לתפילות הימים הנוראים. לשאלת ה"קול אריה" כיצד עשו זאת ללא ידיעתו, ענה הגבאי בחציפות ואמר: כבר נעשה מעשה, והאדם שנבחר הוא יהיה החזן!

נעמד בעל ה"קול אריה" על רגליו ונשבע בשם ה' שהחזן הלז לא יעבור לפני התיבה בעירו. כשבועיים לפני ראש השנה מגיעה משלחת ממשטרת האינטרפול אל בעל ה"קול אריה" ומבקשת לדעת היכן נמצא החזן שברח מפולניה ועיגן את אשתו על ששת ילדיה. הגאון הבין שכניראה זה הוא החזן המדובר.

החזן התפלל באותה שנה בכלא.

נכנסו התלמידים ל"קול אריה" ושאלוהו האם כשנישבע שהחזן לא יתפלל, השתמש בשמות הקדושים? ענה הגאון ואמר: "חס ושלום. לא השתמשתי בשמות, אלא שבאותו רגע שהגבאי נכנס להודיע לי על בחירת החזן, הרגשתי שאין לי שום 'נגיעה' במה שהגבאי החצוף פגע בכבודי, ועל עניין זה כתב הרמב"ן: "האמר לאביו ולאמו לא ראיתיו ואת אחיו לא הכיר", (דברים, פרק ל"ג פסוק ט'), והיינו אותם דיינים שאין להם נגיעה במאומה - עליהם נאמר (שם, שם פסוק י') "יורו משפטיך ליעקב", כלומר שיזכו להורות משפטים נכונים עד כדי כך שיזכו לרוח הקודש.

אבל ה"קול אריה", כך סיפר רבי נחמן מספינקא, תלה את הצלחתו זו בעניין נוסף. היה זה לאחר שבעל ה"דברי חיים" מצאנז ביקש ממנו לתת ממון עבור 'צדקה אמיתית', ומאחר שנתן את הצדקה אמר שצדקה אמיתית היא פקדון שמפקידים אצל הקב"ה, בדיוק כמו תוכנית חסכון שמפקידים בבנק, כך שאם ביום מן הימים תארע לך צרה, תוכל למשוך את הפקדון הזה מהקב"ה והוא יעזרך.

"כיוון שהחצופים האלו הזמינו חזן בלא ידיעתי, והרגשתי את עצמי במיצר, סמכתי על ר' חיים צאנז'ר שאמר לי שהצדקה הזו תסייע בעדי לעת מצוא ונשבעתי בשם ה' שהחזן לא יתפלל", אמר ה"קול אריה".

למדנו מכאן שכאשר מכוונים לצדקה אמיתית הניתנת ליתומים ולאלמנות, אפשר למשוך ממנה כל שעה, והרי כל אדם יש לו שעה שבה הוא זקוק לישועה ואז הוא יכול למשוך ולכתוב צ'ק על חשבון הצדקה האמיתית שמופקדת אצל הקב"ה.

תגיות:עלינו לשבחהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה