חדשות בארץ

הסוף למחירים השערורייתיים: מחירי תחליפי חלב יוכנסו מחר לפיקוח

מחר צפויה ועדת השרים לענייני חקיקה לאשר את החזרת מחירי התחליפים לפיקוח ממשלתי, שצפויה להוביל להורדה במחירים, הגבוהים בעשרות אחוזים מהמקובל בעולם

אא

בשורה להורים: מחר צפויה ועדת השרים לענייני חקיקה לאשר את החזרת תחליפי חלב האם לפיקוח מחירים, לראשונה מאז הוסר לפני כ-15 שנים. לאחר מכן, צפויה הצעת החוק לעבור לקריאה טרומית בכנסת.

הטריגר שהוביל למהלך, הוא בדיקה שנעשתה בידי משרדי הכלכלה והאוצר, שבחנו את מחירי תחליפי החלב וגילו כי בהשוואה למחירי התחליפים בעולם, המחירים בארץ גבוהים בעשרות אחוזים. כך למשל, השוואת מחירים שערכה נעמ"ת העלתה כי מחירי התחליפים בארץ גבוהים בכ-62% מהמחירים בגרמניה וב-35% מהמחירים בבריטניה ובארצות הברית(!).

עוד יצוין, כי מאז שנת 2006 חלה גם עליה משמעותית של כ-20% במחירי התחליפים בארץ, וכיום עלות ממוצעת של אריזת 900 גרם עומדת על לא פחות מ-78 שקלים(!).

יוזמת החוק, הח"כית רחל עזריה, התבטאה בנושא ואמרה כי "תחושת הבטן של ההורים היתה נכונה, ויצרניות תחליפי החלב חוגגות על חשבונם. לא ייתכן שיצטרכו לשלם כל כך הרבה כסף על תחליפי חלב. לא מדובר בגזרת גורל. מחיר תחליפי החלב בישראל גבוה ביחס לעולם וגם הרווחיות של אותן חברות גבוהה בהרבה ביחס למקבילותיהן בחו"ל. חברות תחליפי החלב מתנהגות כמונופול ומנצלות את העובדה שזהו מוצר יסוד הכרחי עבור משפחות. מחירי תחליפי החלב הגבוהים הם עוד מרכיב ביוקר המחיה של משפחות צעירות בישראל, אין לכך הצדקה. הצעת החוק נעשתה בהסכמה של משרדי הכלכלה והאוצר, כדי להקל על משפחות צעירות ולעצור את החגיגה שחברות תחליפי החלב עושות על חשבונן".

עוד התברר, כי ישנו כשל מבני בשוק תחליפי החלב, המוביל לתחרות לקויה בין היצרניות. שכן מטרנה מחזיקה באופן קבוע בנתח של שוק של כ-50%, בעוד שנוטרילון של טבע מחזיקה בנתח של כ-10% בלבד.

כמו כן, נמצא כי במרוצת הזמן מחירי חומרי הגלם של תחליפי החלב אמנם ירדו – אולם לא בוצעה במקביל כל ירידה במחיר המוצר לצרכן, כך שנוצרה עלייה נוספת ברווחים עבור היצרנים, שממשיכים לחגוג על גב הציבור.

בקרוב צפויה שופרסל להשיק בחודש אוגוסט הקרוב מותג תחליפי אם חדש, שמקווים שיוסיף לתחרות ויועיל להורדת המחירים.

זאת, בנוסף למעקב נוסף שמבוצע בימים אלה בידי משרדי הכלכלה והאוצר על המהלך, על מנת לנסות ולהוביל להורדת מחירים משמעותית בתחום. 

תגיות:מחיריםחלבפיקוח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה