חדשות בעולם

כל מה שרציתם לדעת על ניסיון המהפכה בטורקיה : מי נגד מי, למה נכשל הצבא, ומה יהיו ההשלכות על ישראל

למה ניסה הצבא להדיח את ארדואן, מדוע נכשל ניסיון ההפיכה, והאם האיחוד האירופאי יירתע כעת יותר מתמיד מצירוף טורקיה? כל התשובות על האירוע החם של סוף השבוע

אא

למה ניסה הצבא להדיח את ארדואן?

מנהיגי המהפכה – בכירים בצבא טורקיה –הצהירו שברצונם לפעול להגנת הדמוקרטיה. המשפט הזה נשמע מוזר שהתחשב בכך שארדואן ומפלגתו נבחרו באופן דמוקרטי. כדי להבין אותו, יש להבין את התפקיד הייחודי שממלא צבא טורקיה.

הרפובליקה הטורקית המודרנית נוסדה ב-1923 על ידי מוסטפה כמאל אטה-טורק, קצין צבא לשעבר שרצה להשליט בטורקיה לאומניות דמוקרטית ומשטר חילוני. הגישה שלו, ששלטה מאז בכיפה בטורקיה, כונתה 'כמאליזם'. הצבא הטורקי רואה את עצמו כשומר הכמאליזם, והדיח ארבע ממשלות בחמישים השנים האחרונות בשם הגנת הדמוקרטיה. כדי להוכיח את טוהר כוונותיו –בשום מקרה לה השאיר הצבא את השלטון בידי הגנרלים אלא החזיר את המדינה לשלטון דמוקרטי לאחר תקופת מעבר.

אין שום ספק בכך שארדואן ומפלגתו הם איום ל'קמאליזם' ולדמוקרטיה הטורקית. הוא עומד בראש מפלגה איסלאמית שהפכה את טורקיה למדינה דתית יותר, הוא מגביל את חופש העיתונות ומנסה להעביר שינויים תחוקתיים שיעניקו לנשיא כוח כמעט בלתי מוגבל. בשנים האחרונות, בעוד השינויים הללו מתחוללים בטורקיה, הצבא שמר על שתיקה. ניסיון המהפכה מוכח כי עדיין נותרו בצבא גורמים המחויבים לטורקיה דמוקרטית וחילונית.

למה נכשל ניסיון ההפיכה?

מהפכות מצליחות בדרך כלל רק אם שום התנגדות עיקשת לא קמה נגדן. במקרה הזה, חלקים גדולים מהצבא נותרו נאמנים לארדואן והתנגדו לניסיון ההפיכה, ורבבות אזרחים יצאו לרחובות כדי למחות נגד ניסיון ההפיכה. גם המערכת הפוליטית כולה, כולל אפילו מתנגדיו החריפים ביותר של ארדואן, התקוממה כנגד הניסיון של קצינים מסוימים לקבוע עובדות בשטח. וכך, לראשונה מאז מיצב את עצמו כמגן הכמאליזם, הצבא הטורקי נכשל במשימה להדיח ממשלה שהוא רואה כבלתי דמוקרטית.

מה יהיו ההשלכות על טורקיה?

ארדואן אולי לא ידע על ניסיון ההפיכה, אבל מבחינתו היא ממש ברכה משמיים. כעת יהיה לו קל יותר מתמיד להרחיב את השליטה שלו על טורקיה, כשהוא מצטייר כמגן הממשלה האזרחית נגד כוחות בוגדניים בצבא. גם הפופולאריות שלו צפויה לנסוק כתוצאה מהישרדותו העקשנית. לארדואן יש עכשיו גם תירוץ מצוין לערוך טיהור בצבא ולהותיר במשרתם רק קצינים שנאמנותם אליו היא ללא רבב – מה שיגורם לכך שהצבא יאבד את מעמדו כגורם חילוני מאזן מול מפלגת השלטון האיסלמית.

מה יקרה בגזרת היחסים בין טורקיה והאיחוד האירופאי?

האיחוד האירופאי גינה נחרצות את ניסיון ההפיכה הצבאית בטורקיה. עם זאת, למרות כישלון ההפיכה, האירוע צפוי להשליך על הנכונות של האיחוד לקבל את טורקיה אל בין שורותיו. היחסים בין טורקיה והאיחוד התהדקו בשנה האחרונה בזכות שיתוף פעולה בטיפול בפליטים מסוריה, אבל האיחוד יתחיל לקבל רגליים קרות אם טורקיה תהפוך למקום חסר יציבות פוליטית, או למדינה דיקטטורית-למחצה בראשות ארדואן. במיוחד אחרי ה'ברקזיט', ראשי האיחוד לא ששים לצרף אליהם מדינה ללא משטר יציב ולגיטימי.

איך ישפיע ניסיון ההפיכה על היחסים עם ישראל?

השבוע היה אמור להיערך בפרלמנט הטורקי דיון בנושא הסכם הפיוס עם ישראל. גורמים בירושלים צופים כי ייתכן שהדיון יידחה בשל מצב החירום במדינה, אבל הם גם מאמינים כי ההסכם יאושר בסופו של דבר. האינטרס של טורקיה להשלים עם ישראל לא השתנה בעקבות ניסיון המהפכה: טורקיה עדיין רוצה לשפר את עמדתה הדיפלומטית באזור, לשתף פעולה בנושאי ביטחון ומודיעין עם ישראל, ולשלוח אספקה לעזה. בין אם טורקיה תצא מוחלשת או מחוזקת מהמשבר הזה, יותר דמוקרטית או פחות דמוקרטית, שתי המדינות עדיין יחפצו, כל אחת מהאינטרסים שלה, להשיג נורמליזציה ביחסים ביניהן.

תגיות:טוריקהמהפכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה