הרב יצחק זילברשטיין

האם האישה חייבת לערוך החייאה בבעלה, שהפך לצמח?

רופאה נקלעה לדילמה קשה: האם לבצע החייאה בבעלה השרוי זה שנים במצב של צמח?

אא

"לא תרצח" (שמות כ' י"ג)

 

המעשה דלהלן אירע אצל זוג צעיר כאשר הבעל נפצע בתאונת דרכים והובא לבית החולים שם הובהל אל שולחן הניתוחים. למרבה הצער ביצע הצוות הרפואי שגגה נוראית ופגע במערכת העצבים. הפצוע הפך לצמח.

השנים חלפו והצמח אינו מתרפא. כאבן דומם שוכב הבעל במיטתו בבית החולים ורעייתו האומללה מגיעה מדי יום לבקרו, לסעדו ולדרוש בשלומו. אומללותה של האשה איננה מתבטאת רק בעצם מצבו של בעלה, אלא גם בשל עגינותה המתמשכת, שהרי במצב כזה אין ביכולתה לקבל גט.

הרעיה, בת ישראל כשירה ונאמנה, נשאה כל השנים את סיבלה בדומיה והצדיקה עליה את הדין. במשך השנים הללו, כשבעלה שכב כצמח, עשתה היא דוקטורט ברפואה והחלה לתפקד כרופאה מעשית.

הרגע הקריטי, המזעזע מחד והנאדר בגבורה מאידך, היה בבוקר אחד בחדרו של הבעל. היה זה רגע שבו היתה אפשרות לקבל הכרעה שתיקבע את כל עתידה של האשה.

בביקור שגרתי שערכה האשה-הרופאה אצל בעלה, הִבחינה שהחולה קיבל דום לב. היא היתה אז לבדה בחדר ובשטח לא היה אף אחד מהצוות הרפואי. דווקא ברגע זה נדלק אצל האשה זיק של תקוה... הנה כעת כשקיבל דום לב ולא תבוצע בו החייאה מיידית, ליבו יפסיק מלפעום ואז תצא היא מכבלי עגינותה, שכן "האשה יוצאת בשתי דרכים, בגט ובמיתת הבעל.." (קידושין, דף ב' עמוד א').

נתאר לעצמנו: אם תבצע האשה את ההחיאה בבעלה היא עלולה לעבור עוד שנים רבות של סבל אדיר, של מצוקה נפשית איומה, אשר אחריתה מי יודע. אם הבעל-הצמח יחיה, היא יכולה לשכוח מזרע של קיימא בגלגול זה. האם שיקולים אלה אינם מהווים גורמי הכרעה?

כאמור, מדובר באשה צדקנית ויראת שמים, שביצעה את ההחייאה בבעלה. לאחר מעשה היא באה ושאלה האם היתה מחויבת לנהוג כך. התשובה היתה פסקנית: חיוב גמור הוא לבצע את ההחייאה, למרות שפעולה זו עלולה לגרום לך את ההיפך הגמור מחיים... בתורה לא נאמר "וחי אחיך עמך" (ויקרא, פרק כ"ה פסוק ל"ו) פרט לצמח... הציווי המוחלט הוא להחיות כל אשר נשמה בקרבו בלא להתחשב בשקולים צדדיים.

מי שלא עמדו אבותיו על הר סיני, הוסיף הרב מרא דאתרא, לא היה מסוגל לבצע דבר כזה. זו אחת ממידותיו של עם ישראל שציוויי התורה וחוקיה מהווים עבורו סם של חיים, למרות שלכאורה ממבט חיצוני ניראים הדברים כרעה וכחדלון. מגבורתם של יהודים אלה ומבטחונם המלא באלוקי ישראל - ניצל הכלל כולו מפגעים רעים, הוסיף הרב.

את "צמח" דוד עבדך מהרה תצמיח.

תגיות:עלינו לשבחהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה