חדשות בארץ

תופעה עצובה: יותר ויותר בני נוער מגדלים 'עציצים ממסטלים'

בעלי משתלות מדווחים על יותר ויותר פניות מצד בני נוער בבקשה לרכוש צמחים שמכילים זרעים או עלים, שעשויים להביא להשפעות פסיכו-אפקטיביות. הצמחים עדיין לא נאסרו חוקית, ומשכך הביקוש להם הולך ועולה. אחד מבעלי המשתלות: "הורים, היו ערניים"

אא

במשתלת הסוכה בכפר אז"ר כבר מכירים את התופעה: בני נוער רבים מגיעים למקום, כשהם מפגינים התעניינות תמימה לכאורה בצמחים מסוימים, בעוד שמטרתם האמתית, מתחת לפני השטח היא רכישה של צמחים שמכילים זרעים או עלים בעלי השפעות פסיכו-אקטיביות.

הצמחים, אינם נחשבים על פי חוק כ'סמים', ולכן אין הגבלה על אחזקתם או צריכתם. אולם בפועל, מדובר במספר צמחים, אותם ניתן ללעוס ישירות, או להכין מעליהם חליטה, שהחומרים הפעילים שבה מביאים למצב של ערפול חושים.

יתרה מזאת, צריכה מוגזמת של הצמחים עשויה אף להביא להרעלה של ממש ואף להפרעה בתפקוד הלב.

ולא רק במשתלת הסוכה מכירים בתופעה. לדאבון הלב, נראה שמדובר כבר בתופעה של ממש, שהולכת ומתפשטת, ומוכרת במשתלות רבות נוספות. "אנו עושים מאמצים לסנן פניות ולא משתפים איתם פעולה, אך חלקם עקשנים ולא מוכנים לקבל 'לא' כתשובה", מסביר איתי פאול, בעל המשתלה בכפר אז"ר, בראיון לאתר NRG. "הם מתקשרים מספר פעמים בניסיון לאתר אצלנו את הצמחים. כשאנחנו מורידים אותם מהקו הם מתקשרים שוב, ומתחזים למישהו אחר. אבל המספר על הצג הוא אותו מספר. הם ממציאים תירוצים, כאילו שהעציץ הזה במיוחד נחוץ להם לעבודת מחקר, ובחופש הגדול דווקא".

גם בבתי החולים כבר מכירים את השפעות הצמח ואת הסיכונים, ונתקלים בנפגעים המגיעים כתוצאה מצריכתו, ומעניקים להם נוגדן המנסה לנטרל את השפעתו.

עוד מוסיף פאול, כי החובה בנושא מוטלת על ההורים, שחייבים לפקוח עין ואסור להם להתייחס לתופעה בקלות ראש. "אנחנו מסננים את הרוכשים הצעירים שמבקשים דווקא את הצמחים הללו 'לצורכי מחקר'. כמובן שאיננו מוכרים להם", מסביר פאול. "אנו מעדיפים למכור אותם, וצמחים אחרים, אך ורק למי שמעוניינים לקשט את הגינות ולא למי שמחפש הרפתקאות מסוכנות. אבל לא תמיד אפשר לדעת, במיוחד אם הם מגיעים עם מבוגר. הורים, היו ערניים".

יצוין, כי במקומות רבים בחו"ל, כבר מודעים לתופעה והצמחים נאסרו לשימוש. אולם בארץ, לא רק שצריכתו לא נאסרה, אלא שכפר יפה, הוא אף מצוי תדיר בגנים ציבוריים של רשויות מקומיות רבות ברחבי הארץ.

גם באתר אל סם מתריעים בחריפות מפני התופעה. באתר הארגון, נכתב כי  "מדובר בתופעה חדשה של מכירת תערובות צמחים לכאורה, אשר חלקם ידועים בהשפעות הפסיכו-אקטיביות המתונות שלהם בדרך כלל... התערובות נמכרות בתוך שקיות שעליהן כתוב שהן תערובות צמחית לכאורה, לשימוש כקטורת או לעישון. כאשר נבדקו התערובות הצמחיות במעבדות (לראשונה בגרמניה) נמצא שהן מרוססות בחומרים כימיים בעלי השפעות פסיכו-אקטיביות בעלות עצמה רבה. במקרים רבים כלל לא נמצאו בשקיות הרכיבים הצמחיים המצופים".

בינתיים, ממשיכה השמועה לעשות לה כנפיים, ויותר ויותר בני נוער בוחרים לרכוש את הצמחים הממסטלים, לגדל אותם ולהשתמש בהם. 

תגיות:חינוךסמיםבני נוער

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה