חדשות יהדות

הסטטוס-קוו נשחק: שלוש רשויות מקומיות החלו להפעיל תחבורה בשבת

השבת נרמסת במדינת ישראל: בשבת האחרונה החלה לפעול תחבורה עירונית בשלוש רשויות. החשש: רשויות נוספות יצטרפו להפעלת תחבורה עירונית בשבת. האם זה מותר על פי חוק? וכיצד ייתכן שהסטטוס-קוו נחצה? עידן יוסף, שחקר את הנושא, עושה לנו סדר בדברים

אא
תחבורה ציבורית בשבת? לא במחוזותינו. כך היה ניתן לחשוב, אולי מעט בנאיביות. אלא שבשבת האחרונה הוכח כי במדינת ישראל, יש למרבה הצער ערים שמפעילות תחבורה עירונית, ביום שבת קודש. שלוש רשויות מקומיות החלו בשבת האחרונה להפעיל תחבורה עירונית מטעמן – האחת היא הרצליה, השנייה עמק חפר, והשלישית – רמת השרון.
 
בערב שבת התכנסו המונים מתושבי הרצליה לעצרת מחאה (לא הפגנה, כפי שהדגישו המארגנים) בה קראו תהלים, ורב העיר נשא דברים נוקבים. תקוותם של המשתתפים הייתה כי ברגע האחרון הם יצליחו לשנות את דעתם של חברי מועצת העיר, אלא שזה כבר היה מאוחר מדי. הכישלון נצרב.
 
כיצד ייתכן שבמדינת ישראל מופעלת תחבורה עירונית בשבת? יצאנו לשוחח עם עידן יוסף, כתב לענייני תחבורה ציבורית באתרNews1, אשר חקר רבות את נושא התחבורה הציבורית בשבת, כדי לעשות סדר בדברים.

 
מחללים בפרהסיה
"כדי להבין את נושא התחבורה בשבת מוכרחים להפריד בין שני מונחים", מסביר יוסף. "במדינת ישראל יש 'תחבורה ציבורית' ו'תחבורה עירונית'. תחבורה ציבורית היא תחבורה שמופעלת מטעם המדינה, כמו למשל אוטובוסים, רכבת ישראל והרכבת הקלה, ואילו התחבורה העירונית מופעלת על ידי הרשויות המקומיות. מה שקרה כעת בהרצליה, ברמת השרון ובעמק חפר, זה שהרשות המקומית קמה והחלה להציע לתושביה תחבורה בשבת".
 
בשונה מתחבורה ציבורית אשר בה נגבה תשלום מהנוסעים, כאשר מדובר בתחבורה מטעם העירייה לא נגבה כל תשלום. "מדובר בשירותי הסעיות (שאטלים), הממומנים מכספי הארנונה של תושבי העיר. בין היתר גם מהארנונה של אלו שאינם חפצים בהם".
 
- ומותר על פי החוק להפעיל תחבורה עירונית בשבת?
 
"מדובר בנושא משפטי שנמצא בימים אלו בבירור במשרד הפנים ובמשרד התחבורה. לכאורה נראה שאין מניעה חוקית להפעיל את הקווים הללו".
 
- אם כך, מדוע לא כל הרשויות המקומיות מפעילות תחבורה כזו?
 
"אני סבור שמשולבות כאן מספר סיבות – ראשית, לא תמיד יש ביקוש. למרות שבהרבה ערים הציבור החילוני זועק שהוא רוצה תחבורה בשבת, הרי שכאשר זה מגיע למבחן המציאות, אין הרבה שמשתמשים בשירותים האלו והרוב מסתדרים בטרמפים ברכבים פרטיים ובאופניים או בהליכה רגלית. הסיבה השנייה נוגעת כמובן לתקציב, שכן המערך הזה דורש תקציב לא מבוטל, וכמובן שיש גם את המתיחות שנוצרת בתוך מועצת העירייה בין הסיעות הדתיות והחילוניות. לכן ברוב הערים מעדיפים לשמור על הסטטוס-קוו".

 
בחסות החוק
כאשר מדובר בהרצליה, ניתן לראות שהיוזמה הראשונה להפעלת התחבורה בשבת, החלה עוד בימים בהם שימשה יעל גרמן כראש העירייה. גרמן עתרה לבג"ץ עם דרישה להפעלת קו שאינו מטעם העירייה, אלא מופעל כ'תחבורה ציבורית'. בירור העתירה נמשך זמן רב, ובסופו של דבר ראש העירייה החדש משה פדלון נכנס לתפקידו ומשך את העתירה, תמורת התחייבות למועצת העיר שהעירייה תפעיל תחבורה עירונית לתקופת ניסיון.
 
- האם יש ערים שבהן קיימת תחבורה ציבורית בשבת?
"כשמדובר בתחבורה ציבורית, זו לא החלטת העירייה, אלא היא פועלת על סמך פקודות ותקנות התעבורה", מבהיר יוסף. "יש מקרים מאוד מסוימים בחוק בהם מאפשרים להפעיל קו ציבורי בשבת. כמו למשל כאשר מדובר בקווים שמטרתם להגיע לבתי חולים, או ליישובי ספר, או קווים לחיילים, ועוד מספר קריטריונים. למרות זאת, בניגוד מוחלט לחוק, הוסיף משרד התחבורה בשנים האחרונות אלפי נסיעות במהלך השבת. מי שמכיר את ההנחיות הפנימיות בתוך המשרד ומודע לפרשנות שנתן המשרד לאופן שבו צריך להפעיל את ההנחיות, יודע שמדובר בהליכה על חבל דק, שכן לא ניתן לאשר קווים בהינף יד".
 
- תוכל לתת דוגמאות?
"בוודאי, יש אינספור דוגמאות, ואפרט כמה מהן: במשרד התחבורה מאשרים קווים המסיעים נוסעים לבתי חולים, אבל בפועל המטרה המוצהרת של חלק גדול מהקווים הללו היא כלל לא הגעה לבתי החולים. במקרים מסוימים הקווים הם עוברים במרחק גדול מאוד מבתי החולים.
כמו כן, הוסיפו קווים רבים בתואנה שאלו 'קווים חיוניים לבטחון הציבור', נימוק השמור להסעת חיילים, אך למעשה אלו הם קווי לילה שמסיעים צעירים למקומות בילוי. הקריטריון האחרון שקיים בחוק מדבר על קווים שנחשבים ל'חיוניים לדעת הרשות מבחינת קיום שירותי תחבורה ציבורית'. זהו קריטריון עמום שנועד למקרים חריגים מאוד. במשך כל שנות קיומו של החוק לא נעשה בו שימוש, למעט בשנה האחרונה שבה ניתנו 104 היתרים לקווים על פי הקריטריון הזה. זהו מספר עצום, שמוכיח על כך שפקידים במשרד התחבורה מפרים את החוק".
 
- באילו ערים ניתן לראות את חילולי השבת בניגוד לחוק?
"למעשה, כיום ישנם לא מעט קווי תחבורה ציבורית -  למשל בקריית אונו ובתל אביב, יש את  קווי הלילה בחיפה רבתי וקו המטרונית הפועלים בניגוד לחוק ואפילו יש אוטובוסים שמגיעים לתחנה המרכזית שעה או שעתיים אחרי כניסת שבת, או קווים שיוצאים לדרך מיד לאחר השבת, וזאת למרות שעל פי הנוהל הם מוכרחים לסיים את השירות עד חצי שעה לפני שבת ולחדשו רק חצי שעה אחרי צאתה".
 
כיצד זה ייתכן? ואיך אפשר להסביר שבמדינה יהודית נוסעים קווי אוטובוסים בשבת קודש בניגוד לחוק? ממשרד התחבורה לא נמסרה כל תגובה. לכשתימסר נעלה אותה על גבי האתר.
תגיות:שבתאוטובוסתחבורה ציבורית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה