חדשות בארץ

תופעה מדאיגה צוברת תאוצה: "ראיתי ילדים קטנים גמורים, מתנדנדים ונופלים"

במערכת החינוך כבר נבוכים, נוכח תופעה שהולכת וצוברת תאוצה: יותר ויותר מסיבות סיום של בני כיתות ט', בני 15 בלבד, מסתיימות באלימות מילולית ופיזית, שיכרות והקאות. מישהו צריך לעשות חשבון נפש? נקודה חשובה למחשבה

אא
מנהל המועדון במבשרת ציון לא האמין למראה עיניו. בחלומות הכי שחורים שלו, לא תיאר לעצמו שכך צפויה להיראות מסיבת הסיום התמימה לכאורה של בני כיתה ט', שביקשו לשכור את המועדון שברשותו, לחגיגת סיום הלימודים בחטיבת הביניים. המסיבה, שהחלה עם מוזיקה וריקודים, יצאה מהר מאוד משליטה, והפכה לסיוט: רבים מתלמידי השכבה, בני ה-15 בלבד, בנים ובנות, התנודדו סביבו כשהם שתויים לחלוטין, חלקם מקיאים ללא הפסקה, אחרי צריכת אלכוהול מופרזת, שלא לדבר על האלימות הפיזית והמילולית שנצפתה במקום.

בתגובה, מיהר המנהל האמור להזמין את המשטרה. זו, סגרה את המסיבה ושלחה את הנערים לביתם, לא לפני שהתלמיד שארגן את המסיבה נקנס ב-1500 שקלים, ובזאת תמה הסאגה העצובה.

"ראיתי ילדים קטנים גמורים שלא יודעים לשתות, מתנדנדים ונופלים", תיאר מנהל המועדון בראיון לאתר מיינט. "כמה מהם הקיאו על הרצפה. אחד הילדים שם היה זרוק ברחוב ורק הקיא והקיא, ושני חברים שלו טיפלו בו. אני לא אפשרתי לשיכורים להיכנס ואמרתי להם שהם נשארים בחוץ. כשהבנתי שהמצב לא יכול להימשך כך - הזמנתי משטרה והיא סגרה את המסיבה. הם ילדים טובים אבל כמה שיכורים הרסו לשאר החבר'ה".

גם אחת התלמידות, שנכחה במקום, תיארה כי המצב היה כל כך חמור שהיו צריכים להזמין מונית לכמה תלמידים. "חלק נכנסו למועדון ורקדו וחלק שתו מחוץ למועדון", היא מספרת. "היו כמה ילדים שהקיאו והרגישו רע והיינו צריכים להזמין להם מונית הביתה. כעבור קצת יותר משעה המשטרה הגיע וסגרה לנו את המסיבה".

"הנערים היו שתויים וזה גרר אלימות וקללות בכניסה על רקע רומנטי, כשכמה תלמידים אמרו 'אני אהיה עם החברה הזו' ו'אני ארקוד עם ההיא'", סיפר גם קצין הביטחון של מבשרת ציון, שהמקרה הובא לידיעתו. "אותה אלימות מילולית המשיכה לדחיפות ולאלימות פיזית קלה. לא מדובר בקטטה חמורה אבל היו סממנים שזה הולך להתלקח לאלימות קשה יותר. בסופו של דבר מה שהכתיב את האווירה זה האלכוהול. מי ששתה נתן את הטון וזה הדביק את שאר החברים".
לכאורה, היינו חושבים שמדובר במקרה נקודתי שאירע אי שם בנקודת זמן מסוימת. אבל האמת היא, שהנתונים המדאיגים, הנמצאים מדי שנה במגמת עליה, מצביעים כבר על תופעה של ממש.

תחילתו של הסיפור, מתרחש בדרך כלל מדי שנה עם תום שנת הלימודים של בני כיתה ט'. אז מתכננים תלמידי השכבה לקיים מסיבת סיום מפוארת, שכוללת השכרה של מועדון, צלם, חולצות, די.ג'יי, וכן, גם לא מעט אלכוהול.

בנות השכבה מתהדרות בשמלות נשף מהודרות. הבנים לעומתן מתהדרים במיטב מחלצותיהם, ומה שמתחיל כאירוע תמים – מסתיים בצורה מזוויעה למדי.
בדומה לכך, גם בתיכונים מתרחשת תדיר תופעה דומה, לאחר שתלמידי כיתה י"ב המסיימים את חוק לימודיהם, מקיימים מדי שנה נשף חגיגי, בהן נצפות תוצאות דומות.

כך לדוגמא, ב'נשף' שנערך בווילה בשרון לאחרונה, הושמעה מוזיקה בקולי קולות, הרבה אחרי השעה המותרת על פי חוק, ומתוך חוסר התחשבות משוועת בשכנים שהתגוררו בסמוך ושהשינה נדדה מעיניהם. בשלב כלשהו הוזמנה שוב המשטרה, אבל עוד לפני כן, הפסקת חשמל שהתרחשה, הפסיקה את המוזיקה החזקה והרועשת.

גם ביער שריגים, שממוקמת במועצה האזורית מטה יהודה, התקיימה באחרונה מסיבה דומה, שהוגדרה כ'מסיבת טבע'. בתפריט: די.ג'יי מקצועי, אלכוהול ללא גבול ומידה, בירות, ערבוב מסוכן של סוגי אלכוהול שונים, ושתייה וריקודים בלי הכרה עד אור הבוקר.

התלמידים אמנם קוראים לזה כיף, ובוחרים לציין בפריקת עול חגיגית את סיום שנת הלימודים. אבל למי שמתבונן מהצד, ובייחוד הורים ואנשי חינוך, ברור שמדובר בדבר אחד: תעודת עניות חריפה למערכת החינוך הכללית. האם זה מה שהצלחנו לייצר לכאורה אחרי כל כך הרבה שנות חינוך? האם כך קיווינו שייראו פניו של בני הדור הבא?

ושאלה נוספת שנותרת חסרת מענה, מרחפת בחלל: לאן עוד צפויות ה"מסיבות" המזוויעות להוביל את התלמידים החוגגים? האם צריך חלילה לחכות לאסון הבא לפני שנמנע את ההתפרעויות ההמוניות? נראה שרק ימים יגידו. 
 
תגיות:חינוךאלכוהולחינוך יהודי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה