עובדות ביהדות

"אנשים מחפשים להתבלט ולא מבינים שהם מזיקים לעצמם": 10 עובדות מהגראי"ל שטיינמן על עין הרע

"האדם צריך להיזהר כמה שפחות להיות בולט. לצערנו, יש אנשים שמחפשים דווקא להתבלט, ולא מבינים שבזה הם מזיקים לעצמם". הרב שטיינמן ב-10 נקודות

אא

1. בספר 'צדיק כתמר יפרח', הכולל דברים מתורתו של הרב שטיינמן, מובאת דעתו של מרן על עין הרע: "האדם צריך להיזהר כמה שפחות להיות בולט. לצערנו, יש אנשים שמחפשים דווקא להתבלט, ולא מבינים שבזה הם מזיקים לעצמם".

2. הרב שטיינמן הביא את דברי התלמוד: "אמר להן מה יעביד איניש- ויחיה אמרו ליה ימית עצמו: מה יעביר איניש- וימות יחיה את עצמו", שפירושו כך: מהו ימית את עצמו? ישפיל את עצמו, מהו יחיה את עצמו? יגביה את עצמו, ומתוך כך יתנו בו הבריות עין רעה ויקנאו בו וימות". הרב המשיך ואמר: "ולימדוך חכמים, שאדם הרוצה שיחיה ישפיל את עצמו וירחמו עליו הבריות ויחיה שנים הרבה, ימנע את עצמו מגאווה, שלא ייקצרו ימיו וימות בלא עתו".

3. ראש ישיבת 'ארחות תורה', סיפר לרב שטיינמן כי הם חפצים לעשות הכנסת ס"ת לע"נ אביו של אחד התורמים הגדולים, עם כנס בוגרים גדול. מרן הרב שטיינמן השיב מיד: "לא. לוחות ראשונים שניתנו בפרסום - מיד נשברו".

4. באחד השיעורים שמסר, הסביר הרב שטיינמן מדוע רחל אמנו היתה עקרה. "יעקב אהב אותה ועבד עבורה שבע שנים וכו' והיה נראה לאנשים מדי טוב, כך המציאות". עוד הוסיף מרן ואמר כי "אותם שעושים להם חתונה בפרסום גדול, או שמקבלים דירה גדולה, אח"כ הרבה פעמים אין להם ילדים, שאנשים רואים שמדי טוב להם, ועושים עין הרע".

5. ידועים דבריו של מרן ה'חזון איש' זצ"ל, ש"בבני ברק לא מזיק עין הרע". על כך אמר הרב שטיינמן: "אולי כשה'חזון איש' היה חי לא היה עין הרע בב"ב בגודל זכותו, אבל בזמננו הרי אנו רואים בעינינו שעין הרע מזיק כאן".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

6. הרב שטיינמן נוהג לומר כי פרסום זה דבר מזיק בין ברוחניות ובין בגשמיות. משום כך, כשהוציא את ספריו 'אילת השחר', לא כתב במפורש את שמו. עם זאת, רמז בראשי תיבות של השם את שמו – אהרן יהודה לייב ורעייתו תמר ע"ה, כי כתוב בספר הרוקח שעל המחבר לרמוז את שמו בספר. עם זאת, לא מדי בפרסום.

7. אדם ניגש לרב שטיינמן וסיפר לו שקיבל מצאצאיו מתנה – ציור עץ עם ענפים, ובהם מפורטים שמות כל צאצאיו. שאלתו של אותו אדם היתה האם לתלותו בבית, או לחשוש מעין הרע. תשובתו של הרב: "תלה במקום מוצנע".

8. הרב שטיינמן ביקש מגבאי ביהכנ"ס בו התפלל שלעולם לא יעשה לו מי שבירך על הולדת נכד, וגם בשמחת שידוכין ונישואין, מבקש תמיד לעשות בצניעות ובלי פרסום גדול, ותמיד אסר על התלמידים לפרסם מודעת ברכה בעיתון כשהיה לו שמחה.

9. הרב אמר פעם: ''כל ספר שיצא, נראה לי שאח"כ לא הרגשתי טוב''.

10. אדם ששאל את הרב שטיינמן כי הוא רוצה לעבור לדירה יותר גדולה ויפה, וחושש מעין הרע. השיבו מרן: ''וכי רק לך יש בית יפה? ועוד, הרי אמרו חז"ל דירה נאה מרחיבה דעתו של אדם".

תגיות:עין הרעהרב שטיינמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה