חדשות בעולם

מחקר חדש מגלה: ציפורים חכמות כמו קופים

מדענים שחקרו את מוחן של ציפורים שונות, התפלאו לגלות, כי למרות הסטיגמה הרווחת, יכולותיהן הקוגניטיביות של הציפורים גבוהות מהמצופה, ואף דומות לאלה של הקופים. עוד התברר, כי מוחן אף מכיל נוירונים רבים יותר

אא
מחקר חדש שחקר את מוחן של ציפורים שונות, מגלה ממצאים מפתיעים. על פי המחקר, מתברר כי מוחן של הציפורים אמנם קטן יותר משל בעלי חיים אחרים (גודלו כגודל אגוז בלבד, בהשוואה לזה של הקוף, שגודלו כגודל לימון) - אולם הוא מכיל נוירונים רבים יותר, מאשר במוחו של הקוף, לשם השוואה.

המחקר, בדק את מוחן של ציפורים שונות כאמור, החל ממוחה של ציפור הפנק זברה הקטנה, ועד מוחה של ציפור האמו הגדולה.

יתרה מכך, נראה כי ציפורים רבות אף מגלות יכולות למידה ופעילות גבוהות מן המצופה, ששוות ערך לאלה של קופים, ואף עולות על יכולותיהן של יונקים רבים. כך למשל, כבר בעשור הקודם התברר כי לתוכים ועורבים יכולות דומות לשל קופים. הציפורים יכולות לזהות את עצמן במראה, לייצר ולהשתמש בכלים, הן מגלות יכולת לפתור בעיות ולהסיק על סיבה ותוצאה, וכן לתכנן את צרכיהן העתידיים. כל אלה, מוגדרים כיכולות גבוהות, המעידים על עומק תבונתן.

בעבר אף סברו כי מוחם של יונקים מאורגן אחרת מזה של הציפורים, אולם כעת מתברר כי ליונה למשל, יש מוח בעל דמיון רב לזה של יונקים. עם היוודע כמות הנוירונים הגדולה שקיימת במוחן, המדענים סבורים כי זו יכולה להיות הסיבה ליכולות האינטליגנטיות הגבוהות של הציפורים.

"מצאנו כי לציפורים, במיוחד ציפורי שיר ותוכים, יש באופן מפתיע מספר גדול של נוירונים בחלק של המוח המתאים לקליפת המוח ביונקים. עובדה זו תומכת בפונקציות קוגניציה גבוהה כגון תכנון לעתיד או מציאת תבניות. זה מסביר מדוע ציפורים מפגינות רמות קוגניציה מורכבת לפחות כמו זו של פרימטים", ציין אחד החוקרים.

מכאן, נלמד גם כי לא רק גודל המוח הינו המשמעותי כדי להעיד על כמות האינטליגנציה - אלא גם ובעיקר כמות הנוירונים הקיימת בו וצורת הסידור שלה. "המחקר מוכיח שיש כמה דרכים לבנות מוח גדול ומדובר בתגלית משמעותית בתחום" אמר נוירולוג שהשתתף במחקר. "חשבנו שכדי לפתח אינטליגנציה צריך נוירונים גדולים ומערכת קשרים ארוכה יותר ביניהם ומתברר שדבר זה לא הכרחי. ניתן לשמור על גודל קטן של הנוירונים ועדיין לפתח יכולות חשיבה רבות על ידי יצירת כמות גדולה מאד שלהם".

או במילים אחרות: "מה רבו מעשיך ה', כולם בחכמה עשית" (תהילים ק"ד, כ"ד).
תגיות:מדעפלאי הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה