חינוך ילדים

הרב שמחה כהן: "ילדים נוטים לחקות את חיי הזוגיות של הוריהם"

איך משפיעה הזוגיות של ההורים על הזוגיות שיפתחו הילדים בעתיד? האם טיפול זוגי יכול לסייע גם לילדים? ומה אמרו חז"ל על ילדים שנולדים להורים שהזוגיות שלהם ברמה גבוהה?

אא

"ההתמחות שלי איננה תחום החינוך", מצהיר הרב שמחה כהן מיד בתחילת שיחתנו. "הקשר שלי לנושא הוא דרך תחום העיסוק שלי: זוגיות. לטיב הזוגיות בין ההורים יש קשר ישיר לחינוכו של הילד, לאופן התנהגותו, ולאופן בו יתפקד בעצמו כבן זוג בבגרותו".

כמעט כל אדם לפני נישואיו מצהיר ש'הבית שלי לא יתנהל כמו אצל ההורים שלי', אומר הרב שמחה כהן. "אבל במציאות, רוב הילדים מתנהגים כפי שראו את הוריהם מתנהגים. אז אם הבעל, למשל, מגיע מבית שבו אבא קבע הכל, והאשה מגיעה מבית שבו האמא היתה הפוסקת העליונה – יש סיכוי טוב שיווצרו חיכוכים. כל אחד ינסה, ולו בתת-מודע, להעתיק את המודל המוכר לו מילדותו".

התהליך הזה עלול לקרות, מדגיש הרב כהן, גם אם הילד מודע במאת האחוזים לכשלים של הוריו ונחוש ברצונו להימנע מהם. "כאשר ילד גדל בבית שיחסי הזוגיות של הוריו רופפים, הוא סולד מהתנהגות זו ואומר בליבו שהוא לא יתנהג כמוהם אלא יבנה מערכת זוגית שונה לחלוטין וטובה יותר. אולם, אנו מזהים שברוב הפעמים הוא מחקה את הוריו בפרטים רבים, מבלי שהוא מבחין בכך. הדבר מתבטא בצורת הדיבור אל בן-הזוג, בתגובות שהוא מגיב על מה שאינו מוצא חן בעיניו, בדברים שהוא לוקח שליטה לעצמו, ברמת הניקיון והסדר הנדרשת בבית, בהשקעה בהכנת אוכל, בהעדפה בטיפול בדברים שהבית נדרש להם ועל מה להוציא כסף וממה להימנע, וכן הלאה והלאה".

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

מה הורים יכולים לעשות כדי לחנך ילדים לחיי נישואים תקינים?

"רצוי מאוד כמובן לא לריב ליד הילדים. אבל זה לבד לא מספיק. רבי חיים פרידלנדר זצ"ל אומר שחשוב מאד שההורים ינהגו בידידות זה בזה מול הילדים, כדי שישתרש אצלם שזה הדבר הטבעי בזוגיות. בכלל, אווירה טובה וחיובית בין ההורים בבית עוזרת לילדים לחיות טוב. ילד שגדל בבית עם הורים עצבניים שמתפרצים זה על זה בכל הזדמנות – יש סיכוי טוב שיגדל להיות טיפוס עצבני ומתפרץ בעצמו. או לפעמים הוא יילך לקיצוניות השניה: הוא יפתח אישיות אדישה לגמרי, אבל לא יהיה מסוגל לסבול אם מישהו מתפרץ בכעס לידו, כי זה מחזיר אותו לבית הוריו".

האם טיפול זוגי להורים יכול לסייע גם לנזקים שנגרמו לילדים?

"אני מניח שאם ההורים קיבלו טיפול וייעוץ כשהילדים היו בני 11-12 לכל היותר ומאז ההורי חיו בידידות ונחת, אז הכל יהיה בסדר גם עם הילדים. אבל ככל שהילדים היו מבוגרים יותר בעת המתחים בין ההורים, כך זה יותר ישפיע עליהם. אפשר לראות את ההשפעה הזו אצל צעירים שמתקשים להחליט על חתונה. יש להם פחד לא ברור מנישואים. כששואלים אותם אם לדעתם המערכת הזוגית של הוריהם טעונה שיפור הם אומרים שלא, הכל בסדר. אבל כששואלים: 'האם אבא ואמא הסתדרו גם כשהיית קטן', הרבה פעמים הם אומרים שאכן, פעם ההורים היו רבים הרבה. גם אם השלום שב לשרור אחר כך, ייתכן שהפחדים נשארו אצל הילדים".

מה ההשפעה שיש לגירושין על הילדים?

"חוץ מכל ההשפעות השליליות המידיות, מחקרים מוכיחים שילדים להורים גרושים נמצאים בסיכון גבוה יותר להתגרש בעצמם. לעומתם, מי שחי בבית שהיו בו גם קשיים ומריבות אבל ההורים נשארו ביחד, מפנים הרבה פעמים שגם קשיים בזוגיות הם לאו דווקא סיבה להיפרד".

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

הקשר בין ההורים משפיע לא רק על איכות החיים של הילדים בהווה ואיכות הזוגיות שלהם בעתיד. הרב שמחה כהן מצביע על דברי חז"ל המלמדים אותנו שזוגיות ברמה גבוהה מביאה לעולם ילדים בדרגות גבוהות. "המהר"ל כותב  שתועלת רוחנית נגרמה לבנים שנולדו במצרים בגלל דביקות האשה בבעלה. התועלת היתה גדולה עד כדי כך שהם היו בדרגה רוחנית גבוהה כזו עד שהם היו מסוגלים לראות, כביכול, את הבורא, לכן הם אמרו 'זה א-לי ואנווהו'. ספר החינוך כותב על המצווה לשמח את אשתו בשנה הראשונה, שהמטרה היא שהבעל יורגל לגמרי בדרכי אשתו וידבק בה לחלוטין, ומתוך כך: "ויכשרו הולדים שתלד לו, ויהיה העולם מעלה חן לפני בוראו".

"חז"ל הזהירו בפירוש גם ממצב הפוך, בו בני הזוג מנהלים באופן קבע חיים של ריב, מדון וטינה הדדית", מוסיף הרב שמחה כהן, "כמו שאומר, למשל, רבינו יונה באגרת התשובה: "תהא אשה זהירה שיהיה שלום בינה ובין בעלה, ותהא אהובה ורצויה לבעלה; מפני שאמרו חז"ל (נדרים כ, ע"ב): בני המריבה ובני שנואת הלב הם עזי פנים ומורדים ופושעים".

תגיות:חינוך ילדיםהרב שמחה כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה