יהדות

"ואהבת לרעך כמוך" – 10 נקודות מרגשות מגדולי ישראל

מדוע נמנע הרב דסלר מלצלצל בפעמון, מהי הסיבה לאסונות המשונים, ומדוע בא האדם לעולם?

אא

1. הגאון רבי אהרן לייב שטיינמן שליט"א מרבה לעורר את תלמידיו לזהירות במצוות "ואהבת לרעך כמוך". כאשר שאלוהו, לאור האסונות הקשים, מה לומר לציבור, ענה: "תאמר להם שצריך להפסיק לצער איש את רעהו או בביתו ומשפחתו, כי צרות משונות כאלו באות מחמת בעיות בבין אדם לחברו".

2. ה"חפץ חיים" ביאר את נוסח ברכת "בורא נפשות" כך: "בורא נפשות רבות וחסרונן" – הקב"ה ברא בעולמו נפשות רבות, ולכל אלו הנפשות יש איזה מחסור. "על כל מה שבראת, להחיות בהם נפש כל חי" – בכדי להחיות את אנשי העולם, כי יסוד העולם כולו לתת ולהעניק איש לרעהו כל אשר יחסר לו.

3. מסופר על גאון המוסר, רבי אליהו אליעזר דסלר זצ"ל, שמעולם לא לחץ באוטובוס על כפתור 'עצור', והיה יורד רק כשאחד מהנוסעים האחרים היה מצלצל על כפתור זה. לשאלתם של תלמידיו, השיב כי "הנוסעים כולם ממהרים, והאיך אגרום לעכב את כל הנוסעים מפני שלייזר דסלר רוצה לרדת דווקא במקום זה..."

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

4. הגאון רבי חיים פלאג'י זצ"ל בספרו "תוכחת חיים" כותב כי בחזיון הלילה ראה עשיר תם וישר, לבוש בגן עדן בבגדים נאים והוא שש ושמח. כששאלו רבי חיים פלאג'י באיזו זכות זכה לחיי העולם הבא, ענה לו: "על אשר לא נשתעבדתי במשרתיי באכזריות ובקושי, כי אם ברחמנות, שלא היה מכביד עליהם".

5. שאלו פעם את ה'חזון איש' מהי הגדרה של 'ללמוד על מנת לעשות'. ענה ה'חזון איש': "לדעת שלא לפגוע חלילה בשום יהודי, אפילו בדיבור קל, ואפילו לרגע אחד, חלילה".

6. בזוהר הקדוש (ח"ב, צ"ב) מובא כי יום שבכל יום ויום בו יהודי גומל חסד עם רעהו, עומד לו יום זה כאפוטרופוס בשמים.

7. השל"ה הקדוש: "ראוי לאדם שלא יעבור עליו יום אחד מימי חייו שלא יעשה בו חסד עם רעהו בין בגופו בין בממונו".

8. רבי יצחק מוולוזין כתב בשם רבי חיים מוולוזין, שעל האדם לדעת שכל מטרת ביאתו לעולם הזה אינו כלל וכלל עבור עצמו, אלא עבור שיעזור וייטיב עם אחרים.

9. ידועים דבריו של רבי נתן מברסלב: "אסור לאדם להסתכל בחברו לרעה, אף על פי שנדמה לו, לפי האמת שלו, שחברו אינו מתנהג באמת, ואינו מתפלל באמת, כי מי יודע האמת של חברו…"

10. ונסיים בדבריו של ה"נתיבות שלום" מסלונים: "כשכלל ישראל מאוחד, שכולם בלב אחד כאיש אחד, אין לקללה שליטה עליהם, ועל זה נאמר: "לא הביט אוון ביעקב ולא ראה עמל בישראל"- שעוון וחטא שייך רק אצל יחיד שאינו מקושר לכלל ישראל, אבל בכללות ישראל אין חטא".

תגיות:ואהבת לרעך כמוךגדולי ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה