חדשות היום

אמסטרדם: העירייה תפצה את יהודי העיר במיליונים

עשרה מיליון אירו יועברו בקרוב לקהילה היהודית באמסטרדם, כדי לפצות על תשלומי מיסים שנגבו ממאות ניצולים שלא כדין לאחר השואה. ראש העיר בתגובה להחלטה: "היהודים יקבלו את כספם בחזרה"

אא

עיריית אמסטרדם, הודיעה לאחרונה על החלטתה לתרום עשרה מיליון יורו לטובת הקהילה היהודית בעיר. הסיבה לכך, היא פיצוי, על כך שגבתה מניצולי שואה, בתקופה שלאחר השואה, תשלומי מסים עם חזרתם למדינה שלא כדין.

תחילתו של הסיפור בשנת 2013, אז נחשפו לראשונה מסמכים ארכיונים, שהעידו כי בשנת 1945, עם תום מלחמת העולם השנייה, דרשה עיריית אמסטרדם ממאות ניצולים, אודים מוצלים מאש, לשלם מיסים עירוניים ושכר דירה, על התקופה בה כלל לא גרו בבתיהם, אלא הוסתרו במחבואים שונים או הוחזקו במחנות ריכוז. ולא זאת בלבד, אלא שהעירייה אף קנסה אותם על פיגור בתשלום.

מהמסמכים אף עולה, כי רק בשנת 1948 יצאה האמת לאור, אולם גם אז, הסכימה העיריה להחזיר רק מחצית מהתשלום ששילמו הניצולים שלא כצדק. בסך הכל, נמצאו בארכיון העירוני כ342 בקשות להחזר אותן הוצאות.

משכך, החליטה כאמור עירית אמסטרדם, ובראשה ראש העיר, אברהארד ואן-דר-לן, כי הכסף יוחזר לניצולים בצורת תרומה לטובת מיזמים קהילתיים.

את הדברים, אמר אמש (ראשון) במהלך אירוע פתיחת מוזיאון השואה החדש שנפתח בעיר, ונבנה בבניין ששימש להכשרת מורים ברובע היהודי בעיר. כאמור, המוזיאון עצמו, עדיין לא נפתח לקהל הרחב, כיוון שבשנים הקרובות יבוצעו בו עבודות שונות, אולם לעת עתה, כבר נפתחה בו תערוכת ציורים של האמן והשחקן ירון קורבה.

תגיות:אמסטרדםהולנד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה