גולשים כותבים

כך נגמלתי מלקיחת שקיות מיותרות מהסופר

במשך שנים הייתי עורכת קניות בסופר, ולוקחת כמות גדולה של שקיות, גם בלי קשר לרכישה עצמה. אז מה העיר אותי וגרם לי לחדול מהמנהג השלילי?

  • ב' אייר התשע"ו
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לפני שנים שמעתי את אברי גלעד בגלי צה"ל (כשעוד הייתי מאזינה לתחנות האלה...) מדבר על הגזל והגניבה מהסוג שאנחנו נוטים להדחיק, כגון ב'טעימה' של חמוצים או אגוזים מהסופר, או בלקיחה של שקיות יותר מכפי שאנחנו צריכים באמת עבור סחיבת הקניות הביתה.
אלא שלא הצלחתי להיגמל מלקיחת השקיות. הן פשוט נוחות מאוד ומתאימות לכל הפחים הקטנים שבבית, וכן משמשות לעטיפת דברים שונים. ניסיתי למצוא שקיות בגודל הזה בסופר או בחנויות המתמחות בחד פעמי, ושום דבר לא היה אותו הדבר. בשלב מסוים ביקשתי בסופר לשלם על השקיות הללו, והשיבו לי שאין כאלה למכירה. כך המשכתי לקחת עוד שקיות, בנוסף לאלו שבהן אני משתמשת לשם אריזת הקניה עצמה, כשאני יודעת היטב שהמכונה שמוציאה אותן אחת-אחת נועדה למנוע מן הסופרמרקט את הנזק הכלכלי של לקיחת שקיות מעבר למידה. הנזק נאמד בגרושים בודדים, אך ביחד עשוי להצטבר מאוד, כפי שגם שמעתי לפני כמה חודשים קופאית מחווה דעתה על נוהג כזה של לקוחות - והתכווצתי.
לאחרונה עלה בי הרעיון, שיתכן שבחנות חד-פעמי בשוק אוכל לבקש לקנות חבילה של שקיות כאלה, מפני שבשוק בעל הבית עצמו הוא שמוכר, והוא לא מוגבל לסוגי מוצרים ספציפיים שניתן למכור על פי קוד הקופה.

יום בהיר אחד, כאשר רצתי לשוק כדי להצטייד בדגים לשבת ולחג - הצלחתי לקנות כאלה חבילות של שקיות, שבד"כ אנחנו מקבלים לארוז בהן את המוצרים. כשחלקתי עם המוכר את שמחתי על כך שסוף סוף אפסיק לגזול - הוא פקפק בכך שזה גזל, ואמר שלא מתייחסים לכזה דבר, שהחשש שלי שטותי. שאפשר לקחת שקיות.
בשובי הביתה התחלתי את היום. והיום שלי מתחיל במנת לימוד תורה יומית, החלק שנשים מחויבות בו - תורה שבכתב והלכות. בחלק התורה שבכתב אני מתקדמת לאט לאט עם פירוש אור החיים הקדוש, וביאור לפירוש בהוצאת מוסד הרב קוק. והנה אני ממשיכה מהיכן שהפסקתי בפעם שעברה וקוראת: "כבר קדמו ראשונים והקשו דבני נח נהרגו על פחות משוה פרוטה. ולי נראה כי המדרש מגלה כי מלבד שבטלו עיקר תורת ז' מצות עוד להם שהיו חומסים מתורת האדם השכלית, כי הגוזל פרוטה הוא דבר שהיו תובעים אותו ולא פחות משוה פרוטה והיו מתחכמים לגזול באופן שלא יתבעו אותם" (פירוש אור החיים הקדוש לבראשית פרק ו, פסוק יא'). מתוך הביאור לפירוש האור החיים הקדוש, בהוצאת מוסד הרב קוק: "שהיו גוזלים בצורה שאדם מצד שכלו אינו מתעורר על כך ומוכן לוותר והוא פחות משווה פרוטה, אבל הם הרשיעו יחד עד שהגיע לנחמס נזק גדול".
כך קראתי, בדיוק כששבתי מהקניה של שקיות סופר טבין ותקילין באופן שסוף סוף ימנע
ממני לקחת לעצמי שקיות נוספות על הייעוד שלשמו הסופר מרקט מייעדן לשימושי. אני
לא יכולה לתקן את הגזל רב השנים, אבל אולי בכך שאני חולקת את התובנה על במה ציבורית כאתר הידברות, יתכן שאעזור לעורר על התיקון הזה בקרב אחיי הנוספים.

תגיות:גזלשקיות סופר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה