חדשות בעולם

סופית: דונאלד טראמפ הוא המועמד הרפובליקני

הניצחון הגדול של טראמפ בפריימריז באינדיאנה סתם את הגולל על הניסיונות לעצור אותו מלכבוש את המועמדות לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית. הסנאטור טד קרוז פרש מהמירוץ, והמפלגה הכריזה רשמית על טראמפ כעל המועמד שלה

אא

נצחונו הגדול של דונאלד טראמפ בפריימריז שהתקיימו אתמול (ג') במדינת אינדיאנה חתם את גורלו של המירוץ הרפובליקני לנשיאות. אחרי שלושה חודשים בהם ניסתה המפלגה בכל דרך לעצור את דונאלד טראמפ, הונף אתמול הדגל הלבן. טד קרוז, אחרון המתמודדים בעל הסיכוי להביס את טראמפ, פרש אתמול מהמירוץ בעקבות התבוסה הניצחת שנחל באינדיאנה. קרוז קיבל 37% מהקולות בעוד טראמפ קיבל 53%. המועמד הרפובליקני השלישי, ג'ון קייסיק, קיבל רק 8% מהקולות.

"אין לי יותר מסלול לנצחון", אמר קרוז בנאום הפרישה שלו, בו הודיע לתומכיו כי הוא משעה את הקמפיין. "אני משעה את הקמפיין, אבל לא משעה את המאבק לחירות. תודה לכל אחד מכם שנלחם כדי להציל את האומה שלנו".

המסלול לנצחון אותה קיווה קרוז להשיג היה מאז ומתמיד צר ורעוע. תקוותו של קרוז היתה למנוע מטראמפ להגיע למספר הצירים הדרוש לניצחון חד משמעי (לכל מדינה מוקצה מספר של צירים לוועידת המפלגה בהתאם לגודלה) ואז לנצח בסיבוב שני בהצבעה בוועידה המפלגה שתתקיים בחודש יולי בקליבלנד. אולם שורת נצחונות של טראמפ בשבועות האחרונים – נצחונות שהחלו במדינת האם שלו, ניו יורק, והמשיכו ברציפות עד ההצבעה אתמול באינדיאנה – הבטיחה לטראמפ שהוועידה בקליבלנד לא תיאלץ לקיים סיבוב שני: הוא יגיע לוועידה עם מספר נציגים מספק כדי להבטיח לו ניצחון מיידי.

קרוז, שניהל מלחמת מתקפות אישיות קשה עם טראמפ בשבועות האחרונים, לא הזכיר כלל את המיליונר בנאום הפרישה שלו. טראמפ, לעומתו, ניסה להישמע כמו מנצח אדיב. "טד קרוז, אני לא יודע אם מחבב אותי או לא, אבל הוא חתיכת מתחרה", הוא אמר מעל בימת הניצחון. "הוא בחור חכם וקשוח, ויש לפניו עתיד מזהיר".

דונאלד טראמפ (צילום: shutterstock)דונאלד טראמפ (צילום: shutterstock)

אבל המילים האדיבות הללו יתקשו לרפא את השבר שנפער במפלגה הרפובליקנית. לפני שמונה חודשים, התפארה המפלגה ב-19 מתמודדים, רבים מהם אהודים מאד בציבור הכללי ובעלי רקורד מרשים. אחד אחרי השני, טראמפ סילק את כולם מהבימה. ההבטחות שלו לחסל את ההגירה הבלתי חוקית ביד קשה, לבנות חומה בין ארצות הברית ומקסיקו (פרויקט בלתי אפשרי לדעת כל המומחים), ולהפסיק לשמור על 'תקינות פוליטית', סחפו אליו קבוצה מסוימת של רפובליקנים – בעיקר גברים לבנים בעלי השכלה מעטה. בשדה שהיה עד לאחרונה מפוצל בין מתמודדים רבים, התמיכה שלהם הספיקה כדי להבטיח את לו הניצחון בפריימריז. אבל הבחירות הכלליות בנובמבר הן סיפור אחר לגמרי.

הילרי קלינטון נחשבת לאחת הפוליטיקאיות השנואות ביותר בארצות הברית. אבל אפילו היא זוכה ליותר פופולאריות מטראמפ. השחורים וההיספנים שונאים את טראמפ בגלל הערות גזעניות שלו וקשריו לארגונים גזעניים כמו הקו-קלוקס-קלאן. בקרב נשים, טראמפ סובל מחוסר תמיכה בשיעור של 74%, תוצאה ישירה של שנים ארוכות בהן הוא היה ידוע בהתבטאויות מזלזלות כלפי נשים. בהתאם, קלינטון מביסה את טראמפ בסקר אחרי סקר.

אותו חלק במפלגה הרפובליקנית שניסה עד אתמול נואשות לעצור את טראמפ, נאלץ עכשיו להרים ידיים. במידה רבה, אמרו אתמול פרשנים אמריקאים, הכשלון לעצור את טראמפ נבע מטיבו של המועמד שהתמודד מולו. טד קרוז היה מאז ומתמיד מועמד נישה המקובל רק על פלג השמרני הקיצוני והטהרני ביותר במפלגה. רוב המצביעים ראו בו פוליטיקאי בלתי אהוד עם דעות הזויות. חוסר הפופולריות שלו במפלגה בכללה השתקף במיעוט התמיכה לה זכה בקרב עמיתיו בסנאט: רק שני סנאטורים הביעו תמיכה בו. אחד מהם, הסנאטור לינדזי גרהאם, השווה את תמיכתו בקרוז מול טראמפ ל'בחירה למות מרעל ולא בירייה'. עם התלהבות מפוקפקת כזו, התקשו קרוז ותומכיו לגייס את השטח הרפובליקני למאמץ לעצור את טראמפ.

אנשי מנגנון המפלגה הרפובליקנית ינסו כעת לפעול לאיחוד חברי המפלגה מאחורי טראמפ, אבל קשה להאמין שהניסיון יצליח. סקרים מוכיחים כי עשרות אחוזים מחברי המפלגה הרפובליקנים מסרבים להצביע לדונאלד טראמפ, שבו הם רואים אופורטוניסט חסר עמוד שדרה, שאינו מאמין בערכים שמרניים יותר מאשר הילרי קלינטון. חלקם מתכוונים להימנע, חלקם יצביעו למועמד שלישי וחסר סיכוי, וחלק נוסף אף מצהירים בגלוי שעל אף שנאתם להילרי קלינטון, הם יצביעו עבורה. "אני לא סובל את קלינטון", אמר מצביע רפובליקני אחד כזה שרואיין אתמול בערב. "אבל בניגוד לטראמפ, אני לא חושש שהיא תפתח במלחמת עולם שלישית".

על אף שג'ון קייסיק, מושל אוהיו, טרם פרש מהמירוץ, למעשה אין לו שום סיכוי להביס את טראמפ בשלב הזה. בהתאם לכך, הכריזה אתמול המפלגה הרפובליקנית באופן רשמי על דונאלד טראמפ כמועמד הצפוי שלה לנשיאות. בצד הדמוקרטי, עם זאת, ההכרעה הרשמית טרם נפלה. קלינטון עדיין מובילה, אבל מאחר שסנדרס ניצח אתמול בפריימריז באינדיאנה, הוא מתכוון להמשיך בהתמודדות. בינתיים, עד שתחל ההתמודדות הרשמית בין טראמפ לקלינטון, המפלגה הרפובליקנית צפויה לפתוח במלחמת עולם שלישית – בתוך שורותיה שלה.

תגיות:דונאלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה