חדשות בארץ

דוח אדוה: שכר נמוך לשכירים גורם לפיריון נמוך

הבוקר מפרסם מרכז אדוה את הדו"ח השנתי. לפיו, יש להעלות את שכר העובדים, בכדי להגביר את פיריון המשק

אא

הבוקר (ראשון) מפרסם מרכז אדוה את הדו"ח השנתי, בו הוא מוכיח כי הירידה בפיריון העבודה במשק הישראלי, נובע ממדיניות שכר המינימום.

מן הדו"ח עולה כי התשלום הנמוך לעובד, גרם אמנם להוזלת עלות העבודה, אך המשק כולו יצא נפסד מכך. הדו"ח מציג תמונת מצב לפיה בישראל שכירים רבים מועסקים בשכר נמוך (עד 2/3 השכר החציוני במשק). שכר נמוך מוביל להשקעה מעטה בעובדים, בהכשרתם המקצועית, בתנאי העסקתם ובמיכון.

עוד עולה מן הדו"ח, כי אמנם שיעור ההעסקה של נשים במשק הישראלי גדל בעשורים האחרונים, אך 36% מהן משתכרות בשכר נמוך (עד 2/3 השכר החציוני במשק), הגורם, כאמור, לירידה בפיריון.

(צילום: נתי שוחט / פלאש 90)(צילום: נתי שוחט / פלאש 90)

בנוסף, בישראל שיעור גבוה של עובדים ועובדות זרים, המועסקים בשכר נמוך ובתנאים ירודים. במקרים רבים מהווים העובדים הזרים תחליף זול, החוסך השקעה במיכון ובאוטומציה, שהיו מאפשרים פריון גבוה יותר. על פי הדו"ח, על הממשלה לבחור באחת משתי האפשרויות: האחת - להשוות את זכויותיהם ומעמדם של העובדים הזרים לאלה של עובדים ישראליים, והשנייה - להשקיע בתכנית ארוכת טווח להאצה טכנולוגית של ענפי הבניין והחקלאות, ולצמצם בכך את ההסתמכות על כוח אדם זול.

עוד קובע הדו"ח, כי העסקתם של העובדים הפלסטינים משרתת בטווח הקצר את המעסיקים הישראלים, המקבלים כוח עבודה זמין וזול, ובו בזמן גם את הכלכלה הפלסטינית, הנהנית משכרם של העובדים. עם זאת, לטווח ארוך הדבר פוגע בשני הצדדים: בישראל נפגעים הן העובדים המקומיים והן רמת הפריון של המשק, בשל השתרשות נורמות של שכר נמוך והיעדר הכשרה מקצועית. גם הכלכלה הפלסטינית נפגעת מכך, ואינה מפתחת ומקיימת משק עצמאי.

מחברי הדו"ח קובעים כי על מנת להעלות את פיריון העבודה בישראל, יש להגדיל את ההשקעה בכלכלה הריאלית, בהשגת הסדר מדיני אזורי, במעבר למדיניות שכר נדיבה ושוויונית יותר ובהגדלת חלקה של המדינה במימון השירותים החברתיים, כולל בהשכלה ובהכשרה מקצועית.

תגיות:שכר מינימום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה