חדשות בארץ

ד"ש מפרעה: קמיע מצרי נדיר בן 3,200 שנה התגלה בידי בת 12

קמיע מצרי נדיר, בן כ-3,200 שנה, התגלה אמש בידי נשמה שפילמן, צעירה בת 12, בעת סינון עפר שהוצא מהר הבית בירושלים. שפילמן: "מרגש במיוחד עכשיו לפני החג... בשבילי זה ממש מחייה את סיפור ההגדה"

אא

קמיע מצרי נדיר בן כ-3,200 שנה, נמצא אמש במהלך סינון עפר שהובא מהר הבית, באזור עמק צורים. את הממצא, חשפה צעירה כבת 12, בשם נשמה שפילמן, שהגיעה למקום יחד עם בני משפחתה, על מנת לסייע בפרויקט סינון עפר שהתקיים במקום.

"הגעתי עם המשפחה שלי לסנן עפר בעמק צורים, וכשהייתי באמצע הסינון, פתאום ראיתי חתיכת חרס מלבנית שהיתה שונה מכל שאר העפר", תיארה שפילמן. "המלבן היה חצוי לשנים בקו עקום ומיד הבנתי שזה משהו מיוחד, אבל לא ידעתי מה זה. התרגשתי שמצאתי משהו שונה, ומיד אבא שלי הלך לארכיאולוג כדי שיבדוק מה זה. לקחו את זה לבדיקה במעבדה ואחר כך התקשרו לספר לנו שזה קמע מתקופת פרעה מלך מצרים".

(צילום: צחי דבירה)(צילום: צחי דבירה)

מפעל הסינון האמור, מנוהל מזה כ-11 שנים בידי ד"ר גבריאל ברקאי ויצחק דבירה, בחסותה של אוניברסיטת בר אילן ובשיתוף עמותת אל עיר דוד, רשות הטבע והגנים, הקרן לקידום הארכיאולוגיה בישראל והחברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה.

בתוך כך, הקמיע שמצאה שפילמן, מתוארך מתקופתו של "תחותמס השלישי", שהיה אחד המלכים החשובים בממלכת מצרים, שמלך בשנים 1425-1473 לפני הספירה, וערך בתקופת שלטונו 17 מסעות מלחמה לארץ ישראל וסוריה, ואף ניצח ברית של מלכים כנענים במגידו, בקרב שהתרחש בשנת 1457 לפני הספירה.

(צילום: עדינה גרהם)(צילום: עדינה גרהם)

הקמע האמור, עשוי פאיאנס חום, שאיבד את הזיגוג שלו. צורתו כתליון מלבני, שחציו התחתון שבור. מידותיו: רוחב 21 מ"מ, גובהו שנשתמר: 16 מ"מ ועוביו כ-4 מ"מ. על פני הקמע, טבוע עיטור בתבליט המכיל מסגרת סגלגלה, שבתוכה נמצאו סימנים בכתב המצרי, המהווים את שמו של המלך תחותמס השלישי, כאמור. כמו כן, על התליון קבועים סימנים מצריים אופייניים, כדוגמת נחש קוברה, וכן שמו של המלך.

על פי הערכות החוקרים, הקמע שנתגלה, נכנס להר הבית בימי בית שני במהלך עבודות להרחבת הר הבית. בשל חשיבותו של מלך זה, שנחשב למשמעותי במיוחד בתולדות מצרים, טוענים החוקרים כי במצרים המשיכו לייצר חפצים הנושאים את שמו, גם בתקופות מאוחרות לאחר מותו.

(צילום: עדינה גרהם)(צילום: עדינה גרהם)

בתגובה למציאת התליון הנדיר, התבטא בראיון לאתר Ynet, הארכיאולוג אסף אברהם, מנהל גן לאומי סובב חומות ירושלים ברשות הטבע והגנים, ואמר כי "מציאת ממצא שכזה מאוד סמלית בתקופה זו של השנה והיא בהחלט דרישת שלום מן העבר. רשות הטבע והגנים מזמינה מבקרים בחול המועד הקרוב להגיע לגן הלאומי עמק צורים ולשלב חוויה ארכיאולוגית עם חדוות פריחת האביב וכל זאת אל מול נופה הקסום של ירושלים".

על כך הוסיפה גם הצעירה שפילמן הנרגשת כי "זה מיוחד למצוא משהו מלפני כל כך הרבה זמן. זה לא משהו שמוצאים בכל יום. אני מצאתי בירושלים משהו שהגיע ממצרים וזה מרגש במיוחד עכשיו לפני החג. ברור לי שהשנה כשאקרא את ההגדה, זה יהיה יותר משמעותי - כי הסיפור של ההגדה לא יהיה רק משהו רחוק שקשה לדמיין. בשבילי זה ממש מחייה את סיפור ההגדה וזה מרגש מאוד! הרי אנחנו מצווים להרגיש כאילו יצאנו אנחנו ממצרים, ואחרי שמצאתי כזה ממצא, זה עוזר לי להרגיש את זה בעצמי. אני ממש ממליצה גם לילדים אחרים לסנן עפר בגן הלאומי עמק צורים כי יש סיכוי שגם הם יצליחו למצוא משהו מיוחד כמו זה, וזו חוויה שתישאר איתי לכל החיים".

תגיות:קמיערשות העתיקותארכיאולוגיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה