בריאות ותזונה

יתרונות בריאותיים של רכיבי קערת ליל הסדר

מיגור סרטן לסוגיו, סיוע בדיאטה, בשורה לסוכרתיים ועוד: כל היתרונות הבריאותיים של המאכלים המרכיבים את קערת ליל הסדר שלנו

אא

מרור 

ספרדים נוהגים להשתמש בחסה, כרפס או עלים מרירים אחרים ואילו החזרת נהוגה יותר בקהילות אשכנז. יש הנוהג לטחון את שורש החזרת ולערבב אותו עם סלק. 

יתרונות החסה - בעלת כמות קלוריות נמוכה ואפס שומן, מכילה סיבים ותאית ועל כן תורמת לתחושת השובע, מקלה על תהליכי עיכול, מכילה כמות יפה של ויטמין C ובטא קרוטן - חומרים שמסייעים במניעת חמצון כולסטרול, מסייעת בשמירה על בריאות הלב, מכילה כמות נדיבה של אומגה 3, בעלת אינדקס גליקמי נמוך ולפיכך מסייעת במניעת סוכרת. 

יתרונות החזרת - בעלת תכונות אנטי-מסרטנות, בדומה לשום - נחשבת לאנטיביוטיקה טבעית, מסייעת בלוחמה נגד התפשטות חיידקים ופטריות, מעולה לטיפול בדלקות שתן ומפרקים, מכייחת ופותחת סינוסים, מעולה לטיפול בבעיות נשימה ושיעול, תורמת רבות לטיפול בבעיות עיכול - בהיותה קטליזטור להפרשת מיצי עיכול. 

חזרת (צילום: שאטרסטוק)חזרת (צילום: שאטרסטוק)

חרוסת 

החרוסת הינה תערובת של תמרים, יין, דבש ואגוזים, ומסמלת את הטיט שהדביק את הלבנים בבניית 'ערי המסכנות', על ידי בני ישראל בתקופת העבדות במצרים. 

יתרונות התמרים - עתירים בסידן (כ-64 מ"ג במאה גרם), מפחיתים את הסיכון לטרשת עורקים, בעלי נוגדי חמצון מסוג פוליפנולים שמצויינים ללוחמה באלצהיימר וסרטן, מקור אנרגיה זמינה של סוכר טבעי, בעלי סיבים תזונתיים שגורמים לתחושת שובע, תורמים למניעת קשת מחלות ודלקות. 

כרפס

את הכרפס (סלרי) אוכלים כשהוא טבול במי מלח - היות וזה מסמל את הדמעות המלוחות שירדו מעיניהם של בני ישראל, כתוצאה מהסבל הרב שעברו במצרים. 

יתרונות הסלרי - 'אלוף' בטיפול ומניעה של סרטן לסוגיו, ובפרט בסרטן המעי הגס, הקיבה והדם. צריכה יומית של סלרי תורמת להפחתה ומיגור של סוכר בדם, צמצום תיאבון, חיסול עודפי מים ברקמות, שליטה על התקפי רעב, פירוק אבנים בכליות (כתוצאה מכמות נדיבה של אשלגן ומגנזיום), יעילות מוכחת בטיפול דלקות סימפונות. 

מיץ תפוזים וסלרי (צילום: שאטרסטוק)מיץ תפוזים וסלרי (צילום: שאטרסטוק)

זרוע

הזרוע הוא צלי של בשר כבש/בקר/עוף והוא מסמל את קורבן הפסח שהוקרב בבית המקדש. הזרוע אמנם נועדה רק לתזכורת, ולא נאכלת בליל הסדר אך נבאר את יתרונותיה בכל זאת:

יתרונות הבשר - רוב סוגי הבשרים עתירים בחלבון, שומן רווי, כולסטרול, ויטמינים כגון ברזל ואבץ וגם ויטמין B. בבשר האדום ובבשר העוף מצוי ברזל וכן חומצות אמינו שחיוניות לגוף על מנת לבנות ולפתח את השרירים שלנו, בצורה תקינה. בהיותו מכיל כמות נדיבה של ויטמין B12, הבשר תורם בכל מה שקשור למניעת אנמיה, ומפקח על ייצור תאים חדשים בגוף לרבות כדוריות דם אדומות. 

ביצה 

הביצה מסמלת שני דברים עיקריים: א) את קורבן החגיגה שהוקרב בבית המקדש ב) את חורבן בית המקדש הראשון והשני (היות והיא מסמלת אבלות).

יתרונות הביצים - מצוינות לעיניים: מחקרים הוכיחו כי צריכת ביצים מדי יום מפחיתה את הסיכון לפתח קטרקט, מקור מעולה לחלבון: ביצה אחת מכילה 6 גרם חלבון מאיכות גבוהה, צריכה יומית של ביצים מסייעת במניעת היווצרות קרישים בדם, מפחיתה את הסיכון להתקפי לב ושבץ, הכולין (סוג של חומר כימי) המצוי בחלמון הביצה עוזר בשמירה על בריאות המוח, מערכת העצבים, מערכת כלי הדם ומערכת הלב, ביצים מהוות מקור טבעי נהדר לויטמין D.

תגיות:פסחליל הסדר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה