סבא וסבתא שלי

משיחך שלח מהרה: סבא רבא שלי, רבי שמואל בן קיקי

סבא רבא שלי, הגאון ר' שמואל בן קיקי זצוק"ל, היה אחד מגדולי הרוח אשר לא זכה שנתפרסם שמו כראוי, וכל הספרים אותם חיבר במשך שנים רבות לא עלו על מכבש הדפוס. הנה אחד משיריו

אא

סבא רבא שלי נולד בשנת תר"ב, 1842, לאביו הגאון ר' דוד בן קיקי זצ"ל שהיה מנכבדי הקהילה ומנהיגיה בעיר רבאט שבמרוקו.

בהיותו ילד צעיר התייתם מאביו, והמשפחה סבלה מחיי דוחק ומחסור. אבל סבי, כילד הצעיר, חירף נפשו ועמל בתורה יומם וליל על אף המחסור והעוני. בהיותו כבן שלוש עלתה משפחתו לארץ ישראל והתיישבה בעיה"ק טבריה.

בהגיעו לפרקו, בחר בו הגאון רבי יוסף דוד אבולעפיה זצ"ל, רבה של עיה"ק טבריה, כחתן לבתו, ובבית זה המשיך לשקוד על דלתי התורה. בהמשך הוא התמנה לאב בית דין בעיה"ק טבריה, ועסק בעיקר בענייני אישות וגיטין. 

רבני העיר טבריה הכירו במעלותיו המיוחדות, ומינוהו לשד"ר לערי הגולה. שנות שליחותו השתרעו בערך בין השנים תרנ"ג – תרנ"ז, 1893-1897, ולאחר מכן בין השנים תרס"ד – תרע"א, 1904-1911 לערך.

סבא רבא שלי, רבי שמואל בן קיקיסבא רבא שלי, רבי שמואל בן קיקי

שמו חתום על הסכמות לספרי קודש, מסמכי קופת רבי מאיר בעל הנס, וכרוזים מטעם רבני טבריה באותה תקופה.

משפחת בן קיקי נמנית על המשפחות המיוחסות בערי המערב, ועל בניה נמנים מגדולי הרבנים במרוקו. בין היתר נמנים הרב יעקב בן קיקי שכהן כראב"ד (רב אב בית דין) ברבאט שבמרוקו בין השנים תר"י – תר"כ ובאחרית ימיו עלה לירושלים והתיישב בה, וכמו כן הגאון ר' ראובן בן קיקי שעליו מספרים כותבי קורות העיתים כי היה בקי בכל תשובות הרשב"א בע"פ כלשונן ממש.

ר' שמואל בן קיקי חיבר מספר ספרי דרושים על התורה, אולם הבולט בין ספריו הוא ספרו הגדול על שמות גיטין בשם "שם דוד" בעשרה כרכים, חמישה מהם על שמות אנשים וחמישה על שמות נשים. את הספר חיבר הרב במשך למעלה משלושים שנה, ודומה שהוא יחיד מסוגו בהיקפו ובאיכותו.

הספר מעולם לא נדפס, אבל שימש בסיס לספר בשם "קונטרס השמות" שחבר הרב דובער טקץ ויצא לאור בשנת תשט"ז וגם הוא עוסק בחקר שמות אנשים. כמו כן חיבר סבא רבא מספר ספרי דרושים על התורה, אשר נמצאים בכתבי יד, ולא נדפסו עד היום.

סבא רבא, ר' שמואל בן קיקי היה גם משורר ופייטן נפלא, שהשאיר אחריו בכתב יד את "שירי תהילה", ספר שלם של פיוטים שיצאו מתחת ידיו. הנה אחד מהם.

שאו קול זמרה, לאל חי נורא

עונה בצרה, נאזר בגבורה

מגלי הים, ורוחו באיים

סער מאוים, גדול ונורא

 

וחומה קמה, כבד כגורמו

פערו פימו, וירו ירה

אל אותי פדה, אודה בעדה

מזמור לתודה, בקהל עשרה

 

חון על עמך, צאן מרעיתך

ומשיחך שלח מהרה

זכור זכותם, ומחה חטאתם

ושב שבותם, בית הבחירה

 

קרבה אל נפשי, שעה נא רחשי

בקרבת אישי, וכאזככה

רוצים לספר עם סבא ו\או סבתא שלכם? שלחו אלינו טקסט, עד 700 מילה, פלוס תמונות, למייל egtail@gmail.com הטורים הטובים ביותר יפורסמו כאן באתר הידברות.

תגיות:סבא וסבתא שלי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה