עובדות ביהדות

השבת הקרובה, שבת ראש חודש, נחשבת "יום טוב" והיא בעלת קדושה מיוחדת

כאשר ראש חודש חל ביום השבת הקדוש - הוא מקבל קדושה מיוחדת. 5 נקודות חשובות על השבת הקרובה, בה חל ראש חודש תמוז

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1.חשיבותו של ראש חודש שחל בשבת שבת קודש, בה חל ראש חודש, הינה שבת מיוחדת ביותר, כי בה נעשים בני ישראל 'מחותנים' עם הבורא יתברך שמו. הסיבה לכך היא שאת השבת 'מקדש' הקב"ה – ואינה תלויה בקידוש החודש של בני ישראל, ואילו את ה'ראש חודש' מקדשים בני ישראל בהכרזת בית דין 'מקודש מקודש'. רבי אלימלך בידרמן מסכם את מעלתה של שבת ראש חודש, באמרו: "נמצא שבשבת קודש זו הקב"ה מקדש ואף אנו מקדשים, והוא כעין מחותנים, ואין לך קרבה גדולה מזה".

2.בראש חודש שחל בשבת יש התעוררות לתשובה - ה'מאור ושמש' מסביר את מעלתו של ראש חודש שחל בשבת, בו יש עלייה גדולה מאוד לשכינה, ונעשה ייחוד גדול בעולמות העליונים כפול ומכופל מאשר בראש חודש שחל בחול. על כן יכולים כל בשר לנתק את עצמם מהגשמיות, לחזור בתשובה שלימה יותר משאר ראשי חדשים.

3. ראש חודש שחל בשבת נחשב יום טוב – המקור לכך שראש חודש שחל בשבת נחשב ליום טוב הוא הפסוק: 'והיה מדי חודש בחדשו ומדי שבת בשבתו יבוא כל בשר להשתחוות לפני אמר ה'" (ישעיהו סו, כג). כלומר: כשיחול ראש חודש בשבת, אזי 'יבוא כל בשר להשתחוות לפני', כיוון שהקדושה תהיה גדולה עד למאוד מאוד, ויהיה התעוררות התשובה בכל בשר.

רבי משה מרדכי מלעלוב היה מוכיח ש'שבת ראש חודש' הוא כרגל ויום טוב ממש, שהרי בגמרא אמרו: 'אמר רבי יצחק, חייב אדם להקביל פני רבו ברגל', שנאמר: 'מדוע את הולכת אליו היום לא חודש ולא שבת', ולכאורה צריך ביאור, שהרי לא נזכר בפסוק שהלכה אל הנביא ב'רגל', והיאך למד מ'חודש ושבת' לעניין רגל, אלא מכאן מוכח, שכשחל חודש ושבת גם יחדיו נחשב אותו היום כ'רגל' ממש.

4. ברכה מיוחדת נתקנה לראש חודש שחל בשבת - הרבי מסדיגורז זצ"ל הזכיר שבמוסף שבת ראש חודש, נתקנה ברכה מיוחדת, והיא ברכת 'אתה יצרת'. לעומת זאת, בשאר ימים טובים לא נתקנה ברכה מיוחדת ביום טוב שחל בשבת. גם מכאן ניתן ללמוד את גדולתה של שבת זו.

5. נוסח התפילה זהה לתפילת יום טוב – בספרים הקדושים מובא, כי בנוסח תפילה 'אתה יצרת', נאמרים ביטויים הלקוחים מתפילת יום טוב: 'אתה יצרת עולמך מקדם, כילית מלאכתך ביום השביעי, אהבת אותנו, ורצית בנו, ורוממתנו מכל הלשונות, וקדשתנו במצוותיך, וקרבתנו מלכנו לעבודתך, ושמך הגדול הקדוש עלינו קראת". מכאן נראית השוואה נוספת בין שבת ראש חודש ליום טוב, המוכיחה על קדושתו של ראש חודש שחל בשבת.

הרב יצחק פנגר בהרצאה שאסור להחמיץ: "יש לנו שנים עשר חגים בשנה שנקראים 'ראש חודש'":

תגיות:ראש חודששבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה