חדשות בעולם

פרשת פנמה: עשירי עולם תחת חקירה

תחקיר בינלאומי בעקבות חשיפת 11.5 מיליון מסמכים. מנהיגים ובהם פוטין ואסד פעלו להסתרת מיליארדי דולרים

אא

הדלפת הענק של 11.5 מיליון מסמכים, שפורסמה אמש (ראשון) ברחבי העולם, גילתה כיצד פוליטיקאים רבי עוצמה בהווה ובעבר ועשירי עולם, מתחמקים מתשלום מסים, על ידי הלבנת ההון הצום שצברו והסתרתו במקלטי מס.

11.5 מיליון מסמכים, שדלפו ממשרד עורכי הדין "מוסאק פונסקה", חושפים מעורבות של יותר מ־100 פוליטיקאים ומקורביהם, ובהם 72 מנהיגי מדינות כמו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סוריה בשאר אסד, שפעלו אם באופן ישיר או עקיף להסתיר מיליארדי דולרים. בין מעלימי המס גם מנהיגי עבר: מנהיג לוב לשעבר, מועמר קדאפי, ונשיא מצרים לשעבר, חוסני מובארק, המואשמים בבזיזת מדינותיהם. במסמכים מתועדים אלפי לקוחות, שהיו מעורבים בהלבנת הון, העלמת מס, פעולות שוחד, בסחר בבני אדם ובנשק והונאה פיננסית.

משרד עורכי הדין "מוסאק פונסקה" הוקם ב-1977, על מנת להסתיר בעלות על נכסים של גורמים המעוניינים בכך. במסמכים נמצא מידע על 214,488 גופים שונים במקלטי מס, הקשורים לגורמים במאות מדינות ברחבי העולם.

יצוין, כי למרות הקשרים של המשרד עם גורמים מפוקפקים, הוא לא הואשם מעולם בפעילות פלילית. בנוסף, יש לדעת כי פעילות בשיטת מקלטי המס נחשבת לחוקית. זאת בתנאי שהחברות, הפועלות בנתיב זה, מצייתות לחוקים הרלוונטיים.

הבוקר (שני) מסר נשיא החברה, ראמון פונסקה. כי החברה פעלה בהתאם לחוק, וכי נפלה קורבן ל"מתקפה בינלאומית נגד הפרטיות". פונסקה אישר לסוכנויות הידיעות כי אכן התבצעה פריצה למחשבי החברה, אבל הגדיר אותה כ"מוגבלת". לטענתו, החברה ייסדה כ-240 אלף חברות, אשר "ברובן הגדול נעשה שימוש חוקי". פונסקה אף הדגיש כי החברה אינה אחראית לפעילויות של החברות לאחר הקמתן, והוסיף כי "אנחנו מאמינים בפרטיות של לקוחותינו, ונמשיך לפעול כדי לשמור עליה במסגרת החוק".

במקביל, רשויות המס באוסטרליה הודיעו הבוקר (שני) כי יפתחו בחקירה נגד כ-800 אזרחים אוסטרליים, ששמם רשום במסמכים שדלפו. חלק מהלקוחות ייחקרו במחלק לפשיעה כלכלית. בפנמה הודיעו הרשויות כי ישתפו פעולה עם כל חקירה בינלאומית שתיפתח בנושא ההדלפות.

תגיות:ולדימיר פוטיןאסדמיסים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה