חדשות מדע וטכנולוגיה

האם אכן התגלה כוכב לכת נוסף?

לפני כחודשיים דווחו מדענים כי מצאו הוכחות לקיומו של כוכב לכת תשיעי במערכת השמש. כעת נמצאה הוכחה נוספת לטענה

אא

המדענים, שהעלו את האפשרות שקיים כוכב לכת נוסף במערכת השמש, אמרו כי בדיוק במיקום אותו שיערו, נמצא אובייקט קטן נוסף. האובייקט שנמצא, מאשש את השערתם בדבר קיומו של כוכב הלכת התשיעי.

על פי האיגוד האסטרונומי הבינלאומי (IAU) מערכת השמש מכילה 8 כוכבי לכת: חמה, נוגה, כדור הארץ, מאדים, צדק, שבתאי, אורנוס ונפטון. כעת, מציינים חוקרים כי ייתכן וקיים כוכב לכת תשיעי.

לפני כחודשיים, ב-20 לינואר, פרסמו החוקרים מייקל בראון וקונסטנטין בטייגין, כי ייתכן וישנו כוכב לכת תשיעי במערכת השמש. הם הראו מודל מתמטי, שמראה כוכב לכת מרוחק. המידע פורסם ב"וושינגטון פוסט", בו צוטטו דבריו של בראון: "אם הייתי קורא על הדבר הזה, הייתי חושב שזה מטורף. אבל אם מסתכלים על הסטטיסטיקה והעובדות קשה לטעות במסקנה".

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

כעת, מציינים החוקרים כי הם מצאו אובייקט קטן נוסף, הנמצא בדיוק במודל אותו הרכיבו. עובדה זו מחזקת את הראיות לכך שאכן, קיים כוכב לכת נוסף במערכת השמש, שלא היה ידוע עד כה.

כל שמונת כוכבי הלכת הסובבים את השמש נמצאים במסלול הפוך לכיוון השעון, אם מסתכלים על המערכת כולה מעל הקוטב הצפוני של השמש. משך סיבוב שלם סביב השמש נקרא שנה. שנה של כל כוכב לכת תלויה במרחק שלו מהשמש. ככל שהמרחק מהשמש גדול יותר, מסלול כוכב הלכת ארוך יותר ומהירותו איטית יותר היות שהוא מושפע פחות מכוח הכבידה של השמש, ולכן אורך השנה גדל.

יתרה מכך, כוכבי הלכת סובבים סביב עצמם על ציר מרכזי. משך סיבוב שלם של כוכב לכת סביב עצמו נקרא 'יום'. כל כוכבי הלכת סובבים על ציר בכיוון הפוך לכיוון השעון (אותו כיוון בו הם סובבים סביב השמש) מלבד נוגה ואורנוס אשר סובבים סביב עצמם עם כיוון השעון. 

תגיות:כוכב לכת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה