חדשות מדע וטכנולוגיה

הבעת הפנים שמבינים בכל העולם

אם תעשו את הפרצוף הזה, האנשים סביבכם יבינו תמיד למה אתם מתכוונים – גם אם אינכם דוברים אותה שפה

אא

שפת גוף ומשמעותה משתנות לעיתים בין תרבויות, אולם חוקרים הצליחו לזהות הבעה אחת אוניברסלית לחלוטין, אותה מבינים דוברי שפות מכל רחבי העולם: הבעה של מצח קמוט, שפתיים קמוצות וסנטר מורם, אותה אנו לובשים כשאנחנו מתכוונים להעביר רגש שלילי, כמו 'לא מסכים איתך'. החוקרים מכנים את ההבעה הזו: 'פרצוף הלא'.

המחקר, שנערך על ידי חוקרי קוגניציה מאוניברסיטת אוהיו, גילה גם ששרירי הפנים מתכווצים כדי ליצור את 'פרצוף הלא' באותו קצב שבו אנחנו מדברים. במילים אחרות: אנחנו משתמשים בהבעה הזו כחלק בלתי נפרד מהשפה שלנו. גם החרשים דוברי שפת הסימנים שהשתתפו במחקר השתמשו לעיתים ב'פרצוף הלא' במקום לסמן את המילה 'לא' בשפת הסימנים.

"למיטב ידיעתנו, זו ההוכחה הראשונה לכך שהבעות הפנים בהן אנחנו משתמשים  כדי להעביר שיפוט שלילי הפכו לחלק ייחודי ואוניברסלי משפת בני האדם", אומר אלכס מרטינז, מעורכי המחקר.

The Ohio State UniversityThe Ohio State University

כדי לבצע את המחקר, החוקרים אספו 158 סטודנטים, שייצגו מגוון תרבויות. חלקם היו דוברי אנגלית שפת אם, חלקם דוברי ספרדית, חלקם דוברי סינית וחלקם דוברי שפת סימנים. החוקרים גרמו להם לנהל שיחות שבהן הם יצטרכו לומר משפטים שליליים רבים, מסוג: 'אני לא מסכים איתך' 'אני לא חושב כך', או 'אני לא מוכן לעשות את זה'. השוואה צמודה בין תמליל השיחות והסרטות הבעות הפנים של המשוחחים, גילתה את 'פרצוף הלא'. ההבעה השלילית הזו הייתה ההבעה היחידה שליוותה באופן קבוע הצהרות שליליות של המשתתפים בניסוי – לא משנה מה שפת הדיבור שלהם.

בשלב הבא, אומרים החוקרים, הם מתכננים להיעזר באלוגריתמים של מחשב כדי לנתח מאגרי נתונים ענקיים על שיחות בין בני אדם ולנסות לאתר הבעות אוניברסליות נוספות שמשמשות חלק מהתקשורת האנושית בכל מקום בועלם. "זה מן הסתם ייקח עשורים", מודה מרטינז. "רוב ההבעות אינן כה בולטות וחד משמעיות כמו 'פרצוף הלא'..."

תגיות:שפת הגוףהבעות פנים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה