חדשות בארץ

הישג למתנגדים: בג"ץ ביטל את מתווה הגז

בג"ץ החליט לבטל את מתווה הגז, בעקבות פסקת היציבות המונעת התערבות בתנאי הזיכיון של החברות. האופוזיציה חגגה

אא

שופטי בית המשפט העליון הודיעו אמש (ראשון) על ביטולו של מתווה הגז, זאת בעקבות "פסקת היציבות" שהוכנסה בו ומונעת התערבות בתנאי הזיכיון של החברות בעשור הקרוב. השופטים קבעו כי פסקת היציבות היא תנאי הכרחי למתווה, ומאחר והיא בוטלה, המתווה כולו בטל.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב לביטול המתווה ואמר כי: "בוודאי שלאיש אין מה לחגוג על כך שהגז עלול להישאר במעמקי הים, ושמאות מיליארדי שקלים לא יגיעו לאזרחי ישראל. נחפש דרכים אחרות להתגבר על הנזק הקשה שנגרם לכלכלת ישראל, בעקבות פסיקה תמוהה זו".

פסקת היציבות, המהווה חלק הכרחי למתווה, קובעת שהממשלה מתחייבת לא לשנות ממתווה הגז - כולל שינויי חקיקה או יוזמות חקיקה, למשך עשר שנים. כאשר השופטים פסלו את "פסקת היציבות", בטל המתווה כולו, מאחר שהיא מהווה תנאי הכרחי בו.

(צילום: משה שי / פלאש 90)(צילום: משה שי / פלאש 90)

יצוין כי בג"ץ הקציב למדינה ניתן פרק זמן בן שנה, אשר בפרק זמן זה תוכל לפעול להסדרתה של סוגיית הגז הטבעי. בתום שנה מהיום, במידה ולא יושג הסדר שהוא, יבוטל המתווה שנקבע.

השופט רובינשטיין התייחס לנושא, כבדיקת סמכותה של הממשלה במשטר דמוקרטי. "פסקת היציבות בפרק זה במתווה, שבה מתחייבת הממשלה לעשור שנים, שבו לא זו בלבד שלא תחוקק, אלא תיאבק בכל חקיקה נגד הוראות המתוה, נקבעה בחוסר סמכות - ודינה בטלות", כתב.

כזכור, במהלך הדיונים בבג"ץ, הגיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להסביר את חשיבותו של המתווה. "החשיבות העצומה שאני מייחס לפיתוח מאגרי הגז הטבעי היא בגלל הערכה שלי שאנחנו נמצאים בנקודת זמן קריטית הן מבחינת הסיכונים והן מבחינת הסיכויים שקשורים לנושא זה. בצורה הכי תמציתית, אנחנו נמצאים בדקה התשעים מבחינת היכולת שלנו לממש את הפוטנציאל של הגז של מדינת ישראל. כפי שאפרט, כל עיכוב נוסף, כל חזרה לאחור, יכולים להביא לתוצאות חמורות, שספק אם ניתן יהיה לגבור עליהן", אמר נתניהו לשופטים.

תגיות:מתווה הגזבג"ץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה