סיון רהב מאיר

תודה שתדלקת: הווטסאפ של רהב-מאיר

מדי יום שולחת סיון רהב מאיר דבר תורה קצר לקראת פרשת השבוע. אספנו עבורכם את כל הנקודות שנשלחו השבוע למנויי הקבוצה, לקראת פרשת צו וחג הפורים

אא

על הזריזות:

הרב יעקב אדלשטיין זקוק לרפואה. בתוארו הרשמי הוא הרב הראשי של רמת השרון, וכשגרנו שם – זכינו להכירו. אבל יש לו עוד הרבה תארים. בכל ההודעות שמתפרסמות, מבקשים להתפלל לרפואת "הגאון הגדול" או "הצדיק". אני רוצה להוסיף עוד תואר – "הזריז". 
בחלק היומי של פרשת השבוע החדשה (פרשת "צו") מופיעה הוראה: "צו את אהרון ואת בניו". ורש"י מסביר את המילה הזו: "אין 'צו' אלא לשון זירוז, מייד ולדורות". כלומר, המילה 'צו' אמורה לתת לנו, מאז ועד היום, כוחות ואנרגיה. לזרז אותנו. 
בגיל שמונים ומשהו, בתחילת סעודת שבת שבה התארחנו אצלו, ראיתי את הרב שר ורוקד יחד עם נכדיו "שלום עליכם מלאכי השרת" בזריזות ובשמחה ובקלילות שלא רואים אצל צעירים ממנו.

בסוף אותה סעודת שבת, הרב סיים לברך את ברכת המזון וזינק, פשוט זינק, אל עבר כרך הגמרא הגדול, בחיוניות ובאהבה.
ב"שבת הגדול", כשהלכנו אחריו מביתו שבעיר אל שכונת מורשה, שם נשא דרשה לקראת פסח, זכינו לשיעור שלם עוד לפני הדרשה: הרב לימד אותנו דרכי קיצור ושבילים נסתרים, ופשוט דילג בהם. כמעט רץ לעבר בית הכנסת. אנחנו אלה שרדפנו אחריו.
יהיו הדברים לרפואת הרב יעקב בן מרים בת גיטל, שיחזור לאיתנו ולזריזותו.

 

להדליק אש

"אֵשׁ תָּמִיד תּוּקַד עַל הַמִּזְבֵּחַ, לֹא תִכְבֶּה" – הפסוק הזה הוא לא רק הוראה שפרשת השבוע ("צו") מספרת לנו על העבודה סביב המזבח, שם דלקה תמיד אש, אלא עיקרון חיים. הרבי מלובביץ' מסביר ש"אש תמיד" בוערת בלבו של כל אדם – ניצוץ פנימי של התלהבות, שמחה ואמונה ורצון להיות טוב ולהידבק בטוב. אבל כשם שיש להוסיף תמיד עצים כדי להדליק אש, כך שהאדם צריך "להדליק" תמיד את הנפש פנימה, לדאוג לה תמיד לחומרי בעירה חדשים כדי שהיא לא תכבה. זו אמנם אש טבעית שבוערת בו מעצם בריאתו, אבל עליו תמיד לטרוח ולהוסיף "עצים" למדורה ולהגביר אותה על ידי קשר לתורה, מעשים טובים ואנשים טובים. 
שימו לב למשפט חזק של הרבי מלובביץ', על הצורך להגביר תמיד את ה"אש" הזו שקיימת בתוכנו. כששאלו אותו פעם על מצב רוחו הוא ענה: "אני תמיד שמח, ואני אף פעם לא מרוצה".

 

לומר תודה

"תודה שפנית למכבי", "תודה שבחרת ילו", "תודה שתדלקת פז". המילה הפופולארית הזו, תודה, מופיעה הבוקר בפרשה, שם אנחנו לומדים על סוג חדש של קורבן: קורבן תודה. אדם שהיה בצרה ויצא ממנה צריך להביא קורבן מיוחד זה. כתוב במקורות שגם בעתיד - כשלא יהיו חטאים ולכן לא יהיו קורבנות שיוקרבו על החטאים האלה - הקורבן הזה, קורבן תודה, לא יתבטל לעולם. מדוע? כי רגש התודה הוא דבר נצחי שצריך תמיד לטפח. העירנות הזו כלפי המציאות צריכה להתקיים תמיד. יש צורך לשים לב מתי עליך להודות, מתי מצבך השתפר, מתי נעשה איתך חסד. רבי נחמן מברסלב כותב על החלק היומי של הפרשה כך: "ועכשיו, כשאין לנו קורבן, צריכים להודות בפה בכל לבו, שזהו בחינת שמחה, כי עיקר השמחה הוא ההודאה לה' יתברך, שזה עיקר תכלית השמחה... כי זה עיקר התיקון, שחייבים להודות כשיוצאים מהצרה, לתקן הקלקול שמשם באו הצרות שהוא העצבות... תודה, הודאה, לספר חסדי השם ונפלאותיו איך שנתהפך הכול לטובה, שדווקא על ידי שהיינו בזה העולם וכל אחד סבל מה שסבל, עד שהרבה נכשלו בעוונותיהם מאוד, ועתה נתהפך הכול לטובה". תודה שקראתם.

 

כולם מתחפשים

מה הקשר בין החיצוניות שלנו לבין הפנימיות? בחלק היומי בפרשה, מתואר כיצד משה מלביש את אהרון הכהן בבגדים מיוחדים, שראויים לו: כתונת, אבנט, מעיל, אפוד ועוד. גם בניו של אהרון זוכים ללבוש ייחודי. המעמד מחייב. הבגד עושה את האדם. פורים, לעומת זאת, מזכיר לנו לא להשתעבד למראה החיצוני יותר מדיי. לזכור שהכול תחפושות. היום תענית אסתר. אסתר הרי "מחופשת" לאורך כל המגילה. לכאורה היא מלכה בארמון הזר, ובעצם היא יהודייה נאמנה. גם אחשוורוש מחופש. הוא נראה כמו שליט עוצמתי, ובעצם הוא חלש ונשלט. והמתחפש הראשי במגילה – מסבירים פרשנים רבים – הוא אלוקים. הוא פשוט "מתחבא", מסתיר את עצמו, נותן למציאות להתנהל כאילו היא רק אוסף של צירופי מקרים, בלי לחשוף שמאחורי הקלעים יש תכלית וכיוון לכל האירועים.

 

מאחורי הקלעים של התחפושת
בפרשה - עוסקים בכהן הגדול, בבגדים שלו ובעבודתו המיוחדת. וברחוב מסביב - כולם בבגדים מיוחדים משלהם. הנה רעיון עוצמתי בעיניי של הרבי מלובביץ' על התחפושות שאנחנו רואים בימים אלה סביבנו: "כשאתה רואה אדם מחופש בפורים למפלצת או לחיה או לליצן, אתה לא מעלה על דעתך לרגוז עליו. זו הרי רק תחפושת. ובכן, גם בחיים אנו פוגשים הרבה אנשים 'מחופשים': זה מחופש לקמצן, זה לגס רוח, זה לחצוף, וזה לסתם אחד שלא איכפת לו משום דבר. אבל זוהי לא דמותם האמיתית של האנשים. זו רק 'תחפושת'. עמוק בתוך הלב יש בהם טוב. הם רק לובשים תחפושת, שעליהם להסיר אותה, ועלינו גם לעזור להם להסיר אותה. וגם אנחנו עצמנו לובשים תחפושות כאלה. את ההבנה שלנו בפורים, שכולם מחופשים, יש לקחת אל תוך השנה כולה". 

פורים שמח.

להצטרפות לקבוצת "החלק היומי" של סיון רהב מאיר, נא לשלוח בהודעת ווטסאפ את שמכם בלבד למספר 054-8151949

תגיות:סיון רהב מאירפרשת צו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה