חדשות בארץ

צרכנים? 8 חוקים והצעות חוק שכדאי לכם להכיר

8 חוקים והצעות חוק שכדאי להכיר: שכר טרחה מוגבל לחברות למיצוי זכויות, מדעות אימייל במקום פקס, תרופות מצילות חיים במימון קופות החולים ועוד

אא

1. הגבלת הפרסום של מפעל הפיס

השבוע עלתה לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק חדשה, השואפת להגביל את הפרסום של מפעל הפיס.  לפי ההצעה, בסוף כל פרסומת של מפעל הפיס, יצוינו סיכויי המהמרים לזכות בפרס. במידה וחוק זה יקודם, אנשים יוציאו פחות כספים על כרטיסי הימורים, שלרוב, כמובן, לא זוכים.

2. זכויות רפואיות ושכר-טרחה מוגבל

חוק להגבלת שכר-טרחה לחברות למיצוי זכויות רפואיות ולעורכי דין נכנס לתוקפו לפני שלושה חודשים.

החוק קובע תקרת עמלות שרשאיות לגבות החברות. לפי החוק, תקרת העמלה המותרת היא 11.25% על תיווך בפנייה לביטוח לאומי בתביעה לקצבת נכות כללית או לקצבת נכות מעבודה, ובנוסף לדמי פתיחת תיק.. בתביעה לקצבה של פחות מ-1,200 שקל בחודש, שכר-הטרחה יעמוד על 10.25% מהקצבה, גם כן בנוסף לדמי פתיחת תיק.

סעיפים נוספים בחוק קובעים כי שכר-הטרחה לא ישולם עד שהלקוח יקבל את כספו מביטוח לאומי ועוד. בנוסף, החוק מאפשר ייעוץ חינם למיצוי זכויות רפואיות בכל אחד מסניפי הביטוח הלאומי.

3. משרדי הממשלה יקבלו הודעות אימייל

על פי חוק חדש, משרדי הממשלה יידרשו לאפשר לציבור לשגר פניות באמצעים מתקדמים כמו אי-מייל ולא רק באמצעות פקס, פלא משנות ה-70. כוונת המחוקק היא לא להסתפק במוסדות הממשלה בלבד ולהחיל את ההצעה על גופים ציבוריים ועל חברות פרטיות.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

4. שישה חודשי ביטול עסקה לקשישים

הצעת חוק שתעלה לקריאה ראשונה בעוד כשבועיים, מנסה לשים קץ לעושק של קשישים על-ידי עסקים. על פי הצעת החוק, שמקדם ח"כ איציק שמולי, קשישים וצרכנים בעלי מוגבלויות, יהיו רשאים לבטל עסקאות בטווח של 6 חודשים (במקום 14 ימים כיום). בעסקאות יכללו עסקאות טלפוניות, אינטרנטיות ורוכלות.

5. שקיות סופר בתשלום

בישראל מחולקות 2.2 מיליארד שקיות ניילון חינם מדי שנה. רובם ברשתות השיווק הגדולות. הצעת חוק מבקשת להגדיר תשלום עבר כל שקית ניילון, על מנת להפחית את צריכתן. על התשלום להיות מספיק מרתיע ואפקטיבי, אך לא גבוה מדי. על פי הצעת החוק הנוכחי, המחיר לשקית ירד מ-30 ל-10 אגורות והשקיות יהיו בעובי 20-50 מיקרון.

בשבוע הבא יתקיים דיון על מנת להכין את ההצעה לקריאה שנייה ושלישית.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

6. ביטול החובה לתמחר את המוצר במדבקה

הצעת החוק שהונחה השבוע על גבי הכנסת, מציעה לבטל את החובה להציג מחיר על גבי כל מוצר או אריזת מוצר. במקום זאת, יוצג המחיר בשלט, או באמצעות צג אלקטרוני. לדבריו של יוזם נחוק, ח"כ אמיר אוחנה, החובה לסמן את המחיר על גבי המוצר, גורמת ליוקר המחיה, בשל עלויות התפעול הכרוכות בסימון המחירים, והעלויות הכרוכות בסימון מחירים מתגלגלות אל הצרכן.

7. הודעת טקסט שלושה שבועות לפני סיום מבצע

סעיף חדש בחוק הגנת הצרכן, ייכנס לתוקפו בעוד חודשיים. על פי הסעיף, חברות יחויבו לעדכן 21 ימים לפני סיום מבצע או מסלול, באמצעות הודעת טקסט. כיום, רוב הצרכנים משלמים במשך חודשים תעריפים גבוהים מכפי שהם חושבים, כי אינם מודעים לסיום המבצע. מי שלא יכול לקבל הודעות טקסט יקבל את התזכורת באופן מובלט בחשבונית.

8. קופות החולים יממנו תרופות מצילות חיים

בתחילת החודש הבא תוגש הצעת חוק ממשלתית על ידי משרד הבריאות.

הצעת החוק, שמקדם שר הבריאות יעקב ליצמן, מציעה כי קופות החולים יממנו, במסגרת הביטוח המשלים, תרופות מצילות חיים ומאריכות חיים, שאינן כלולות בסל הבריאות. כיום, מחירן של תרופות מאריכות ומצילות חיים, בעיקר תרופות אימונותרפיות וביולוגיות, עשוי להגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש למטופל. לא כל התרופות נכנסות לסל הבריאות, בשל התקציב הנמוך של הסל. 

על פי תזכיר הצעת החוק, חולה שאינו בעל אמצעים, יקבל הנחה מתשלום דמי החברות בביטוח המשלים, והוא יזכה לקבל תרופות מצילות או מאריכות חיים. לעומת זאת, חולה שמצבו הסוציו-אקונומי מאפשר תשלום חברות בקופת חולים ויסרב לעשות זאת, לא יהיה זכאי לקבל את התרופות האלו במידה ויזדקק להן.

תגיות:צרכןחוק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה