חדשות בעולם

חייבים להגביל את פעילות אלג'זירה בישראל

מדוע ישראל משאירה ערוצים עוינים בשטחה? ד"ר מרדכי קידר בטור נוקב

אא

הערוץ הקטרי אלג'זירה עלה לאוויר בשלהי 1996, תחת הכותרת: "הדעה והדעה האחרת", מתוך כוונה ליצור בעולם הערבי שיח תקשורתי אחר, לא פרופגנדה ממשלתית כפי שהיו כמעט כל ערוצי התקשורת הממשלתיים. אלא שמתברר שגם ערוץ זה, שחרת על דגלו את סיסמת האובייקטיביות, נגוע באג'נדות מסוימות מאוד, בייחוד במה שנוגע לארגון "האחים המוסלמים" ולארגוני הטרור שיצאו מבית מדרשו, ובפרט חמאס. אלג'זירה מגויסת לסייע לארגונים אלה בכל לבבם של אנשיה.

אלא שלאחרונה קיבלנו גם הודאה באשמה מפי המגיש הראשי של מהדורות החדשות, האיש הראשון שהופיע על מסך אלג'זירה, האיש המשפיע ביותר על האג'נדה של אלג'זירה אחרי אמיר קטר, המממן של הערוץ. שמו ג'מאל ריאן, פלסטיני-ירדני שנולד בטולכרם. בדצמבר האחרון הופיע ג'מאל ריאן בתוכנית ושמה "נחנו אלג'זירה" ("אנחנו אלג'זירה") שבה יושב קריין במשך כחצי שעה ומדבר על עצמו, היכן נולד, איפה גדל, בני משפחתו, תחביביו וההיסטוריה המקצועית שלו.

במסגרת חצי השעה שריאן דיבר הוא אמר את הדברים הבאים, על ראיון שערך אתי במהדורת החדשות של 1 ביוני 2008, כלומר לפני כמעט שמונה שנים, ביום שבו החליטה ממשלת ישראל לבנות כמה מאות דירות בהר חומה ובפסגת זאב (הערותיי בסוגריים):

"בטעות, בכמה בתי שידור שואלים: למה אתם (באלג'זירה) מארחים ישראלים? אני להפך, אני מהאנשים המעודדים זאת. כן. אני חושב שכאשר יש אצלנו אורח ישראלי במהדורת חדשות אני רואה בו טרף בשבילי, כי כאשר הוא מציג את הנרטיב שלו אני יכול להפריך את הנרטיב הזה. (ריאן מודה שהוא איננו מראיין ישראלים באובייקטיביות אלא רואה בהם טרף - מ.ק.). אלג'זירה מתבססת על 'הדעה והדעה האחרת' ובהיעדר צד שני אתה הופך לקול אחד ולא משכנע. כמובן, בעניין הבעיה הפלסטינית אני חש שאני בימה להגן על הבעיה הפלסטינית. כמובן, לפעמים יש מצבים קשים לי אישית כאשר אני מראיין ישראלים. אתן לך דוגמה: (ביוני 2008) היה אתי פרופסור מאוניברסיטת בר אילן, שמו מרדכי קידר, והראיון, תוכן הראיון ומטרת הראיון היה לדבר על סיבות המשך ההתנחלות בגדה המערבית והרחבת ההתנחלויות בירושלים ומקומות אחרים. הצגתי לו את השאלה: מה המטרה? אמר לי: ירושלים שייכת ליהודים. נקודה. זוהי בירתנו מאז ומעולם. אתם הערבים והמוסלמים, כשהייתי בירושלים אתם הייתם שותים יין וקוברים בנות בחיים (כאן הוכנס קטע מהראיון של 2008 שבו אמרתי:) 'היינו בירושלים כשאבותיכם היו שותים יין, קוברים בנות בחיים ועובדים אלילים ואלילות. אז למה אנחנו צריכים לדבר על הדבר הזה? זו עירנו מזה 3000 שנה ולעולמי עולמים'. (ג'מאל ממשיך:) אמרתי לו: 'אם אתה רוצה לדבר על ההיסטוריה, אינך יכול למחוק את ירושלים מהקוראן'. כמובן, הוא דוקטור (קידר) מבין עניין, ועניין ירושלים לא מופיע בקוראן, בעצם, באמת ירושלים לא מופיעה בקוראן, אך אללה סייע לי באותו רגע ואמרתי לו (לקידר): 'השבח לאללה אשר לקח את עבדו...' (קוראן פרק 17 פסוק 1, המזכיר את אלאקצא אך לא את ירושלים. שוב קטע מהראיון של 2008: שבו אמרתי: "ירושלים אינה מוזכרת בקוראן אפילו פעם אחת!").

המשמעות של שתי הדקות הללו היא שהמגיש הראשי של אלג'זירה עדיין לא נרגע מהעובדה שהוא לא הצליח "לטרוף" בשידור חי את המרואיין הישראלי, שבמקרה זה הייתי אני. המעניין הוא שהוא עדיין זוכר משפטים שלמים שנאמרו לפני שמונה שנים, מה אני אמרתי ומה הוא אמר. נראה שעבורו האירוע היה טראומטי.

 

התרגיל המסריח על המסך

מקרה אחר, שבו הצליחה אלג'זירה "לטרוף" אותי, היה בימי צוק איתן, בקיץ 2014. הוזמנתי לאולפן אלג'זירה בתל אביב לחצי שעה של ויכוח בשידור חי עם נציג חמאס בעזה. אלא שהוויכוח התנהל באופן מוזר ביותר: טכנאי אלג'זירה כיבו באופן מכוון את קולו של הדובר מעזה באולפן שבו ישבתי, כדי שאני לא אוכל לשמוע את דבריו ולענות עליהם. הצופים ראו אותי על המסך החצוי, שמעו את איש החמאס מדבר נגד ישראל, אך לא ידעו שאני לא שומע את דבריו, ולכן לא יכול לענות לטענות שהוא השמיע. הנכלוליות האנטי ישראלית של אלג'זירה בשירות חמאס, עברה כל גבול.

אלא שהעניין איננו אני, מרדכי קידר, אלא אלג'זירה שהופיעה במערומי האג'נדה האנטי ישראלית שלה, על פי הודאה מפורשת של המגיש הראשי שלה. ואני שואל מעל במה מכובדת זו: מדוע ישראל מתירה את פעולת הערוץ שעל פי הצהרתו הברורה כל כוונתו היא "לטרוף" ישראלים בשידור חי? מדוע ממשלת ישראל לא אומרת לערוץ העוין הזה: "התכבד ונהל את הג'יהאד התקשורתי שלך נגדנו מבחוץ"? למה מאפשרים לכתביו לעמוד ברחבת הכנסת ולפזר פרופגנדה אנטי ישראלית הנראית אמינה בשל המקום שממנו היא משודרת?

ישראל יודעת להשאיר ערוצים עוינים מחוץ לשטחה: ערוץ אלמנאר של חיזבאללה וערוץ אלעאלם האיראני אינם מורשים לפעול בתוך ישראל. אלג'זירה ראויה ליחס דומה. בעבר דיברתי בעניין עם משפטן ישראלי מפורסם ושאלתי אותו האם יש אפשרות משפטית לסלק את אלג'זירה מישראל. הוא השיב בחיוב, שכן אין לאמצעי תקשורת זר שום מעמד חוקי במדינת ישראל, וכל התקשורת הזרה פועלת בשטח ישראל רק בזכות העובדה שישראל מאפשרת להם לעשות זאת. ישראל איננה חייבת שום הסבר לסילוק ערוץ זר, ואין לו אפילו זכות עמידה בבית משפט לתבוע את המדינה לאפשר לו לעבוד בה.

עתה, משנפלה המסכה מהפנים המכוערים של אלג'זירה, ישראל חייבת לסגור את משרדי הערוץ בארץ, אלא שהערוץ לא יוותר ויתחנן להשאיר פה את המשרדים. אז תוכל ישראל להסכים תמורת שינוי בכללי המשחק: בכל פעם ששמה של ישראל יוזכר, הערוץ יהיה חייב להביא את התגובה הרשמית של ישראל ולאפשר לדובר ישראלי רשמי להציג את עמדת ישראל ללא הפרעה.

לדעתי אלג'זירה תסכים לכל תנאי שייכפה עליה על ידי לשכת העיתונות הממשלתית, כי ללא דיווחים מישראל – הכוללים השמצות ותעמולה אנטי ישראלית – יאבד הערוץ חלק ניכר מהאטרקטיביות שלו ומצופיו.

אלג'זירה היא ערוץ קטרי, אבל קטר כמעט איננה מופיעה בדיווחי הערוץ. כל מהותו ופעילותו היא תחיבת אפו של אמיר קטר אל תוך העניינים של מדינות אחרות כדי לערער את יציבותן (ראה מצרים, לוב, תימן, סוריה, בחריין), לגרום בהן שפך דם, להפיל את השלטונות שלהם ולהביא את העולם הערבי למצב העגום שהוא הגיע אליו כיום. ללא התעמולה וההסתה המתמשכת של אלג'זירה נגד השלטונות הערבים, ייתכן ש"האביב הערבי" לא היה מגיע לממדי האסון שאנחנו רואים היום.

עתה, לאחר שהמגיש הראשי של אלג'זירה הודה בפה מלא באג'נדה ההרסנית של הערוץ, אין שום הצדקה להמשיך ולאפשר לו לפעול מתוך ישראל באופן שפעל עד היום, כשכל כוונתו היא "לטרוף" ישראלים. אם ישראל רוצה לחיות, היא חייבת להתנהג כמו מדינה שמגנה על עצמה מנוכלים ונבלים דוגמת שקרני אלג'זירה, שאם לא כן היא פוסעת במסלול התאבדות.

תגיות:אלג'זירהטלוויזיהערוץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה