שבת

במה משתעשע הקב"ה? 10 הנהגות ראויות ליום השבת

"אם חושב אדם איזה שעה, ביום שבת קודש, לחדש בשכלו איזה הנהגה טובה בעבודת ה' - הבורא ית"ש ישתעשע בזה בפמליא שלו"

  • ל' אדר א' התשע"ו
אא

1. בטו"ר כתוב: "יכוון להרבות בפירות ומגדים כל היום כדי להשלים מנין מאה ברכות, שחסרים בתפילת שמונה עשרה, גם משום עונג שבת".

2. עוד מובא בטו"ר: "אם רגיל בשינת צהריים אל יבטלנה, כי עונג הוא לו". המשנה ברורה מוסיף על כך: "ומכל מקום לא ירבה בו יותר מדי, שלא יביאנו לידי ביטול תורה, שאפילו תלמידי חכמים שלומדים כל השבוע, שמצווה שיתענגו ביותר, אין הפירוש שיבלו כל היום בתענוגים".

3. המשנה ברורה מציין כי אסור לומר: "נלך ונישן, כדי שנוכל לעשות מלאכתנו במוצאי שבת, שמראה בזה שנח וישן בשביל ימות החול".

4. ב"משנה ברורה": "כתבו הספרים בשם הזוהר, שמצווה על האדם לחדש חידושי תורה בשבת, ומי שאינו בר הכי לחדש, ילמד דברים שלא למד עד הנה".

על כך נכתב ב"יסוד ושורש העבודה": "ובוודאי אין הקב"ה בא בטרוניה עם בריותיו לחדש דווקא חידושים גדולים מאוד, אלא לפי שכלו יתהלל איש, ורוח מבינתו יטוף הן לברר איזה דינא דגמרא לפי האצת על פי פירוש תוספות או מפרשים, או לחדש פירוש אמיתי בפסוק של תנ"ך.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

5. עוד כותב בעל ה"יסוד ושורש העבודה": "ונראה לי ברור, אם חושב אדם איזה שעה ביום שבת קודש לחדש בשכלו איזה הנהגה טובה בעבודת יוצרינו ובוראינו, שיתנהג בהנהגה ישרה זו כל ימי השבוע, ולתת בהנהגה זו נחת רוח ליוצרו, הן בהנהגת טהרת המחשבה, הן בהנהגת הדיבור למעט בכל יכולתו, הן הנהגות התמדת לימודו יותר מימים שחלפו ועברו, הן בהנהגות כוונת התפילה או בברכת הנהנין וכו', הרי זה ברור שמלאכת מחשבת ישרה כתורה ייחשב, והבורא יתברך שמו ישתעשע בחידוש זה בפמליא שלו". 

6. בספר "מחזיק ברכה" מובא מדוע בעשרת הדיברות, נסמכה מצוות שבת למצוות כיבוד הורים: "בשם האר"י... אם מחדש בתורה, מעטרין לאביו באותו העולם. לכן נסמך כיבוד למצוות שבת".

7. בשולחן ערוך: "אין לרוץ בשבת, אלא אם כן לדבר מצווה, כגון לבית הכנסת וכיוצא בו".

8. על הפסוק: "ודבר דבר" מבואר בשולחן ערוך: "שלא יהא דיבורך של שבת כדיבורך בחול, לכן אסור לומר: דבר פלוני אעשה למחר, סחורה פלונית אקנה למחר, ואפילו בשיחת דברים בטלים אסור להרבות. על כך נכתב בספר "כד הקמח" כי "ידבר בשבת בנחת ויהא ממעט בדברים".

המשנה ברורה מציין כי איסור הדיבור בשבת הוא דווקא על מלאכות שאסורות לעשות בשבת, ואפילו מדרבנן.

9. בשולחן ערוך כתוב כי "הרהור בעסקיו מותר, ומכל מקום, משום עונג שבת מצווה שלא יחשוב בהם כלל ויהא בעיניו כאילו כל מלאכתו עשויה". המשנה ברורה מציין כי "אם יש לו על ידי הרהור, טרדת הלב ודאגה שייזהר בזה". בא"ח מצוין כי "מי שחושב על מלאכה ביום שבת לעשות בחול, אינה מתברכת, כיוון שחשב עליה בשבת".

10. יהודי עשיר ונדבן היה חי בירושלים, ההצלחה במסחר האירה לו פנים, ועושרו הלך וגדל, עד אשר התהפך עליו הגלגל, ואט אט החל מאבד את ממונו הרב. פנו מכריו אל הרבי הקדוש, רבי שלמה מזוויעל זצ"ל, כדי להזכירו לפניו. נאנח הרבי ואמר: "הגמרא בגיטין (ל"ח, ע"ב) אומרת שאחת הסיבות מדוע בעלי בתים יורדים מנכסיהם, מפני שמסיירים בנכסיהם ביום שבת". אולי לא היה נזהר שלא לחשוב על ענייני מסחרו בשבת קודש, מפני שאם היה נזהר, היה רק עולה ואינו יורד". כאשר סיפרו זאת לאותו עשיר, השיב ואמר כי אכן התקשה לא להרהר בעסקיו ביום השבת.

הרב זמיר כהן בהרצאה חשובה על ההשקעה בכבוד השבת:

 

תגיות:שבתשבת קודש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה