מבצע דני: ראיון עם דני פחימה, מו"ל "דני ספרים"

הוא מגייר ספרי ילדים מחו"ל, מוציא אנציקלופדיות חרדיות לילדים, ומצליח להכניס את ספרי ההוצאה שבבעלותו גם לסטימצקי וגם לחנויות הספרים בבני ברק. ראיון עם דני פחימה, מו"ל "דני ספרים", על הוצאה מסוג אחר

אא

בשנים האחרונות מופיעים על מדפי החנויות - החל מסטימצקי ועד לרשת החנויות החרדית "אור החיים" - ספרי הוצאת "דני ספרים". אנציקלופדיות לילדים, סיפורים לפני השינה, אישים בתנ"ך, "העולם שאחרי" (על מוות קליני) משה רבנו לפי התנ"ך ואספקלריית חז"ל, סדרת "חומשלי" של הרב אברהם אוחיון ועוד המון כותרים שיוצאים בקצב מעורר התפעלות, ותופסים מקום של כבוד גם בחנויות חילוניות, וגם בחנויות ספרים במגזר החרדי. התופעה מסקרנת במיוחד. בדרך כלל הוצאות ספרים משחקות במגרש אחד בלבד, ואילו כאן "דני ספרים" מלהטטת בין שני עולמות באופן אקרובטי מיוחד, שכולל לעתים גם "גיור" ספרים על מנת שיתאימו לשוק התורני.

מי שעומד בראש ההוצאה הוא דני פחימה - חובש כיפה, יליד קריית גת, סגן מנהל בית ספר לשעבר, ששימש בזמנו גם כמורה לביולוגיה וריקודי עם, שבשנת 1981 פתח ביחד עם אחיו חנות ספרים בירושלים. את ההוצאה הקים ארבע שנים מאוחר יותר, ב-1985, ואט-אט היא הלכה והתעצמה, בלעה גם הוצאות קטנות שנטמעו בקרבה, וכאמור, החלה לפנות באופן מובהק גם לקהל החרדי. כיום רואים במסגרת ההוצאה 100 ספרים חדשים מדי שנה, כש-30-40 לפחות מיועדים באופן מובהק לקהל הדתי.

דני, למה בעצם להתמקד בעולם התורני? בתחילה לא ממש כיוונתם לשם.

"בהתחלה היינו שם, אבל לא באופן מובהק. פשוט רוב הספרים שלנו התאים גם לדתיים. אם הוצאנו למשל ספר על חיות - תמיד דאגנו שלא יהיו שם חיות טמאות, למשל. אבל ברמה המסחרית אכן קרו כמה דברים, שגרמו לנו לפנות באופן מובהק יותר אל הקהל. קודם כל, התרחבנו יותר בכיוון התורני. הספרים של הרב מנחם מקובר על המשכן ובתי המקדש יצאו דרכנו. שנית, קנינו הוצאות ספרים נוספות שחלקן מהמגזר הדתי. באיזשהו שלב, לקחנו גם חלק מהספרים שלנו וגיירנו אותם כך שיתאימו למגזר הדתי או החרדי - בעיקר ספרי מדע, אנציקלופדיות, אטלסים וכו". 

איך מתאימים ספר למגזר החרדי?

"עוברים על הספר מהבחינה הגרפית והתכנית. ישנם כללים שונים: שלא יהיו בן ובת ביחד, שלא יהיו בגדים לא צנועים, ובתוכן נכניס לטקסט את הפן הדתי. אם למשל מדברים על זמן, בספר רגיל זה יבוא לידי ביטוי רק בהסברים על שעונים, לוח שנה וכו, אבל כאן נידרש גם לסוגיות כמו צאת הכוכבים, הנץ החמה וכו. גם באנציקלופדיה ישנם שינויים. שם אנחנו מכניסים לא רק את תולדות העולם, אלא גם הקשרים יהודיים היסטוריים".

מה לגבי ספרות מסוג אחר, צנוע פחות? אני מניח שאתם מקבלים הצעות כל הזמן

"אנחנו לא מוציאים בכלל רומנים, למשל. אם מדובר בספר על אבולוציה - גם לא נוציא דבר כזה. דינוזאורים למשל נכניס לאנציקלופדיות, אבל לא נכתוב שהם חיו לפני מיליוני שנים. לא ניכנס לתאריכים בכלל. אפשר להיכנס לכל מני פרשנויות, שה ברא עולמות והחריבן, אבל זה פחות רלוונטי כאן. באופן עקרוני, אנחנו משתדלים שכל הספרים שלנו יתאימו לכל בית". התכניות של המו"ל, פחימה, שמעסיק כיום כ-60 עובדים, כוללות הרחבת ספרים כללים שיעשירו את ארון הספרים היהודי, אבל הוא לא מתיימר להוציא ספרות ברמה תורנית גבוהה למתקדמים, כמו ספרי שו"ת או תלמוד. הוא מספר בגאווה בלתי מוסתרת על שיתוף הפעולה עם הרב יהודה אדרי, שהוציא דרך ההוצאה ספרים כמו "נשים בתנ"ך ובאספקלריית חז"ל", "נביאים בתנ"ך ובאספקלריית חז"ל", ומספר שבקרוב ייצא בסדרה ספר שיעסוק במלכים בתקופת התנ"ך. גם ספרי חסידות נמצאים על הפרק, וכן ספרי ילדים נוספים של הרב אברהם אוחיון. במידת הצורך, יכללו הספרים הסכמות של רבנים גדולים, ואם נדמה לכם שהנושא גוזל מההוצאה משאבים רבים מדי, קחו בחשבון שגם כלכלית זה משתלם. "הספר נשים בתנ"ך ובאספקלריית חז"ל נמכר ב-20,000 עותקים, ואוצר המשכן עבר את ה-20,000 עותקים", מספר פחימה. "ספרים לילדים מגיעים לעתים למכירות של 40,000 עותקים. גם אנציקלופדיה אופקים לציבור החרדי - מפעל ענק שהפקתו נמשכה כמה שנים וכולל 10 כרכים, נמכרת יפה מאוד. היום אנחנו כוכב עולה במגזר החרדי, ודי חזקים גם בשוק הכללי. אין לנו ש"ס ואין משנה ברורה, אבל יש ספרים אחרים, למתחילים יותר, וגם ספרי בישול של אביגיל מייזליק, שנחשבת למותג במגזר החרדי. השקענו מכל הלב ומתוך אמונה - וזה מניב פירות".

תגיות:ספרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה