היסטוריה וארכיאולוגיה

במתחם שנלר בירושלים התגלה בית מרחץ עתיק

במהלך חפירות, המבוצעות במתחם שנלר בירושלים, התגלו ממצאים ארכיאולוגיים בני 1,600 שנה

אא

כחלק מהקמת מבני מגורים לאוכלוסייה החרדית, באמצעות חברת "מרום ירושלים", התגלו שרידים עתיקים, המעידים על עברה של ירושלים. בחפירה הארכיאולוגית נמצאו בית מרחץ ומתקן להכנת יין, מהתקופה הרומית או הביזאנטית, לפני כ-1,600 שנה.

במקום נמצאו עדויות לקיומו של בית מרחץ, ובו צינורות חרס ששימשו לחימום. חלק מלבני החרס שנמצאו במקום נושאות טביעות עם שמו של הלגיון הרומי העשירי, שהיה אחד מארבעת הלגיונות הרומיים שהשתתפו בכיבוש ירושלים היהודית.

בית הגתות (צילום אווירי: רשות העתיקות)בית הגתות (צילום אווירי: רשות העתיקות)

נוסף על בית המרחץ, נמצא מתקן גדול להכנת יין. המתקן כולל בתוכו משטח סחיטה, המרוצף בפסיפס לבן. במרכזו של המתקן נמצא בור עיגון למכבש בורג, שסייע במיצוי היין מהענבים. מסביב למשטח הותקנו שמונה תאים לאחסון הגפנים, או ליצירת תערובות של היין עם חומרי טעם נוספים.

הארכיאולוגיים הסיקו על פי הממצאים, כי תושבי המקום התפרנסו, בין היתר, מגידול גפנים וייצור יין. על פי הערכתם של הארכיאולוגיים, האתר בשנלר, במתכונת של בית אחוזה, מהווה נספח יישובי לאתר המרכזי שנחשף בעבר בבנייניי האומה, הסמוכה למתחם שנלר.

החפירות במתחם שנלר(צילום: באדיבות רשות העתיקות)החפירות במתחם שנלר(צילום: באדיבות רשות העתיקות)

"יש לציין לטובה את שיתוף הפעולה עם הקהילה החרדית. הציבור רגיל לשמוע בדרך כלל על המאבקים בין הארכיאולוגיים לעדה החרדית סביב סוגיית הקברים, אך הוא לא ער לעשייה היום-יומית המשותפת, ולהתעניינות שמגלה המגזר החרדי בנושא", אמר מנהל מחוז ירושלים, עמית ראם.

אלכס ויגמן, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, מסר כי: "ירושלים מוכיחה שאיפה שלא נזרוק אבן, נמצא שרידים עתיקים הקשורים לעברה המפואר של ירושלים. מהממצאים הארכיאולוגיים מצטיירת תמונתה של ירושלים, חיה ותוססת, מהעת העתיקה ועד לזמן המודרני". 

תגיות:ארכיאולגיהחפירותירושלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה