חדשות בעולם

מדוע השנה יש בפברואר 29 ימים?

29 בפברואר הוא תאריך המצוין בדרך כלל פעם בארבע שנים. מה הסיבה לכך, ומדוע דווקא פברואר?

אא

בדרך כלל, מכיל חודש פברואר רק 28 יום. על מנת להבין זאת יש להבין את ההיסטוריה של לוח השנה הלועזי.

בעבר, הכיל לוח השנה הרומאי רק 10 חודשים. הרומאים הקדומים החשיבו את תקופת החורף לתקופה שאין בה חודשים. אותו זמן לא זכה לחודשים. הזמן "האבוד" הזה תוקן רק בהמשך וקיבל חודשים משלו, כך שינואר ופברואר היו האחרונים שהתווספו ללוח השנה.

מדוע דווקא חודש פברואר זכה להיות הקצר ביותר? לחודש פברואר הוקצו פחות ימים משאר החודשים, כיוון שהרומים ראו בו חודש בלי מזל, בשל כך שבימים ההם היה המוות בחורף מרובה.

בשל פער בין שנת השמש לשנת הירח, פעם בארבע שנים זוכה חודש פברואר ליום נוסף, והוא ה-29 לחודש.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

היום הנוסף בפברואר, מקביל למעשה לחודש אדר ב', בלוח היהודי. על פי הציווי: "שמור את חודש האביב", יש להקפיד שלחגי ישראל יהיו בלוח העברי אמורים החגים להיות מקבילים לעונות השנה באופן קבוע. כך, למשל, צריך פסח לחול באביב, חג השבועות בתקופת הביכורים וסוכות בעת האסיף. הבעיה עליה מתגבר "העיבור" מקורה בכך שהעונות נקבעות לפי מחזור השמש, ואילו החודשים העבריים תלויים בחודשי הירח. בשנה המבוססת לפי הירח יש 354 ימים ואילו בשנה המבוססת על חודשי השמש 365 ימים ומכאן פער של 11 ימים, כך שבמשך 3 שנים נוצר פער של חודש בין שנת הירח (עליה מבוסס הלוח העברי) לבין "שנת השמש". אלמלא היו מוסיפים את החודש החסר, היה נוצר מצב בו החגים היהודים היו חלים כל שנה בעונה אחרת, כפי שקורה לחגים המוסלמים, הנחגגים על פי שנת הירח בלבד.

משך הזמן שלוקח לכדור הארץ להקיף את השמש מגיע ל-365 ימים, 5 שעות, 48 דקות ו-45 וחצי שניות. בדרך זו מצטבר במשך 4 שנים פער של יממה שלימה ומכאן נוצר צורך להשלימו באמצעות תוספת של יום אחד כל 4 שנים והוא ה-29 בפברואר. עדיין נותרה בעיה של 11 דקות חסרות לצורך השלמת 6 שעות, כלומר שבפועל מוסיפים יותר מידי זמן, כשמתווספת יממה שלימה כל 4 שנים ומכאן שהדקות "המיותרות" מצטברות ליממה במחזוריות של כל 100 שנים ולכן משמיטים את ה-29 בפברואר אחת לכמה עשרות שנים.

טענה היסטורית מעניינת היא שבמקורו, היה גם בחודש פברואר 29 ימים. במאה ה-13 כתב חוקר בשם סקרובוסקו, שכשהקיסר אוגוסטוס קיסר קרא את חודש 'אוגוסט' על שמו, הוא הוסיף לו יום, כדי שחודש אוגוסט לא יהיה קצר מחודש 'יולי', זה שנקרא על שם יוליוס קיסר, אביו המאמץ. היום, שהוסף לחודש אוגוסט, נלקח מחודש פברואר.

תגיות:לוח שנהחודשים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה