סגולות

10 סגולות מפתיעות להינצל מתאונות דרכים

כיצד נינצל מתאונות דרכים? 10 סגולות לשמירה מרבותינו הקדושים

  • י' אלול התשע"ז
אא

1. מובא בשם ר' אהרון מבעלזא שאמר שיש לשמור על חוקי התנועה כמו עשרת הדיברות. על כן, קודם שמחפשים סגולות להינצל מתאונות דרכים, יש לזכור כי הבורא הנהיג את עולמו על פי חוקי הטבע. על כן, ראשית על האדם לנהוג בזהירות, להקפיד על חוקי התנועה, להיות ערני לשגיאות של אחר, לעצור ולנוח מעט כאשר הוא חש שאשמורותיו כבדות, ועוד.

2. עבודת המידות משפרת אף היא את הסיכוי להינצל מתאונות דרכים. אדם שהוא בעל מידות טובות, נוהג ביתר עדינות ובזהירות מרובה, אינו לחוץ ואינו כועס, ובכך תגובותיו שקולות יותר, ונהיגתו בטוחה.

3. נוסף על כך, בראש ובראשונה אין כתפילה כדי למנוע תאונות דרכים. מקובלנו שאין תפילה שבה ריקם, ועיקר התפילה הוא לכוון את הלב כלפי קודשא בריך הוא ולבקש ממנו בכוונה שלמה, שכשם שנכנסנו לכביש כך נצא ממנו בשלום.

תפילת הדרך מוזכרת בגמרא, ותוקנה על ידי רב חיסדא: "יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שתוליכנו לשלום ותדריכנו לשלום ותגיענו למחוז חפצנו לחיים, לשמחה ולשלום [ואם דעתו לחזור באותו היום אומר: ותחזירנו לשלום], ותצילנו מכף כל אויב ואורב בדרך, ומכל מיני פורעניות המתרגשות לבוא לעולם ותשלח ברכה בכל מעשי ידינו, ותתננו לחן ולחסד ולרחמים בעיניך ובעיני כל רואינו, ותשמע קול תחנונינו כי קל שומע תפילות ותחנונים אתה, ברוך אתה ה' שומע תפילה".

תפילת הדרך נאמרת כשמתרחקים מהעיר ארבעה קילומטרים ונוסעים במקום שאינו מיושב. כאשר מסתפק האדם, יאמר את תפילת הדרך ללא הזכרת שם ומלכות. כאשר יוצא האדם לנסיעה קצרה, טוב שיאמר בכוונה את הפסוק: "כי מלאכיו יצווה לך לשמרך בכל דרכיך, ה' ישמור צאתך ובואך מעתה ועד עולם".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

4. סגולה לשמירה מכל רע הוא הביטחון בה', כפי שמובא במסכת מנחות: "בטחו בה' עדי עד כי בקה ה' צור עולמים". אמר ליה: כל התולה ביטחונו בהקב"ה, הרי לו מחסה בעולם הזה ולעולם הבא". (בבלי מנחות כט).

5. סגולה לשמירת הדרך היא לוויה. מובא במסכת סוטה: "כל מי שאינו מלווה ואינו מתלווה כאילו שופך דמים", ועוד: "כל המלווה את חברו ארבע אמות בעיר אינו ניזוק".

6. סגולה להצלה מפחד היא קריאת שמע וקבלת עול מלכות שמים. מובא במסכת מגילה: "מאן דמבעת, אף על גב דאיהו לא חזי מזליה חזי. ותקנתו... או ליקרי קריאת שמע".

7. סגולה נוספת היא: החזקת ספרי קודש וקופת צדקה ברכבו כסגולה להינצלות מתאונת דרכים.

8. אמירת "ויהי נועם", שיר של פגעים, מגינה על האדם ממאורעות קשים.

9. ה'חפץ חיים' ביאר כי בעת שהקב"ה פועל בעולם אין הוא מתייחס רק לאדם עצמו, אלא גם לכל סביבתו. משום כך, כאשר נידון האדם לחובה אין הקב"ה פועל נגדו אלא אם כל מי שייפגע מעצם העובדה כי חברו נפגע ראוי לקבל עונש מצד עצמו. משום כך הציע ה'חפץ חיים' כי ירבה אדם לעצמו חברים רבים, כך שתרבינה החומות המגינות עליו מפני יד ד', אף אם לעצמו היה ראוי שכך יהיה.

על דרך זו, ניתן לומר כי הרוצה להינצל מתאונות דרכים ירבה לקחת טרמפיסטים במכוניתו, וכך תעמוד לו זכותם, אף אם דינו יצא לחובה. הקב"ה, שצדיק הוא ואינו עושה עוול, ימנע מלפגוע בבעל הרכב או בנהג בשל העובדה כי ייגרם עוול לאחרים שלא כדין. אף שאין אנו יודעים את דרכי ד', יפים הם דברי ה'חפץ חיים' לעצמם, וסגולה טובה להינצל מתאונות דרכים היא להרבות טרמפיסטים במכונית.

10. מצוות רבות מזומנות לו לאדם בדרך, שהרי הדרך מזמנת לו פגיעה במי שהתקלקל רכבו הוא יכול לקיים עמו 'עזב תעזוב עמו'; זקוקים להסעה עומדים בצדי הדרכים ויכול אדם לקיים בהם 'ומבשרך לא תתעלם'; פגעים מצויים בכביש והוא יכול להסיר מכשול בפני עיוור; נזקים שונים מצויים בדרכים ויכול הוא לכסות אותם ולמנוע את פגעי הבור; ועוד ועוד.

יש לזכור כי כאשר אדם משתמש בסגולות המוזכרות, בשיפור המידות ובחיזוק במצוות, יש לו להיזהר לא לחטוא בלבו ולחשוב, חלילה, כי אלה מספקים הגנה כנגד רצון ד', אלא ידע בבירור כי כל מה שקורה בעולם בעבר, בהווה ובעתיד הוא רצונו של ה' יתברך.

הרב אברהם בן אסולין על תפילת הדרך:

 

תגיות:סגולותזהירות בדרכים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה