מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מקבץ שו"ת #10 - 10 השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע

האם מותר לישון עם רגליים לכיוון הדלת? מותר לעשות קרחת? והאם צריך לקרב גוי לקב"ה?

אא

1. שלום כבוד הרב. האם ישנה התייחסות בתורתנו הקדושה (או בהלכה) למיקום המיטה ביחס לדלת בחדר השינה? רוב תודות.

שלום רב. לפי דעת המקובלים הראש צריך להיות מכוון לצד מזרח, והרגליים לצד מערב. כמו כן יש נמנעים לישון עם הרגליים מול פתח החדר, משום שכך הוא הדרך להשכיב מת. אולם אין איסור בדבר (יעויין להרב חיים קנייבסקי שליט"א בספר דעת נוטה חלק א' עמוד ק"ט, ובספר שמירת הגוף והנפש חלק ב' עמוד תתט"ו ד"ה ונשאלתי).

2. מותר להסתפר קרחת לגמרי? כלומר להסתפר על אפס?

שלום וברכה. לגבר מתוך להסתפר כך, אבל כמובן להשאיר פאות כדין. אישה לא נשואה, אין לה להסתפר כך כי הליכה בראש מקורח הוא דרך גברים, ואין לאישה לתקן את עצמה בתיקוני גברים. אישה נשואה שהולכת עם כיסוי ראש, אין איסור אם היא תסתפר קרחת כיוון שהיא איננה מציגה את התספורת כלפי חוץ.

(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

3. אני מכירה בחור שפעם רצה מאוד להתגייר, והוא אכן עשה תהליך גיור וכשהגיע לסופו משום מה הרב הפסיק לו את הגיור, ממש בשלב האחרון. הסיבה לא ברורה לי, אבל מאז אותו בחור לא כל כך מאמין. רציתי לשאול אם מותר לי במקרה כזה לנסות לקרב אותו בחזרה? ואם כן, מה להראות לו? איך לגשת אליו בנושא ואם רצוי?

שלום וברכה. אין עניין לקרב גוים ליהדות. מקשים על גוי שרוצה להתגייר, כדי להיות בטוחים שבאמת הוא מתכוון בלב שלם להתגייר. אם הרב הקשה עליו והוא חזר בו, הרי שזה סימן שלא היה לבו שלם לשמים ולכן יש להשאירו בגיותו.

4. מה המקור למנהג להניח אבן על קבר? אני כמעט בטוח שזו לא הלכה. אבל מעניין אותי לדעת מאיפה הגיע המנהג, והאם הוא כתוב במקורות?

שלום רב. המקור הוא מהבאר היטב על אורח חיים (סימן רכ"ה אות ח') בשם דרשות מהר"ש, שכתב: "מה שתולשין עשב או צרור ומשימין על מצבה, אינו אלא משום כבוד המת, להראות שהוא היה על קברו". עד כאן דבריו.

5. שלום כבוד הרב. יש לי כמה שאלות: א. אני שמעתי ששום, ביצה ובצל חתוך אסור לאכול אחרי לילה שהיה במקרר, האם יש הסבר לזה? ב. גם שמעתי שהקב"ה עושה 3 דברים בלי שליחים שלו: לידת תינוק, שליחת פרנסה ומה השלישי?

שלום רב. כך מבואר בגמרא בנידה (דף י"ז עמוד א') ששום, בצל וביצה קלופים שעבר עליהם הלילה, שורה עליהם רוח רעה. ולא ידוע למה דווקא על מאכלים אלו שורה רוח רעה. לגבי שאלתך השניה, בגמרא במסכת תענית (דף ב' עמודים א'-ב') כתוב: "אמר רבי יוחנן, ג' מפתחות בידו של הקב"ה שלא נמסרו ביד שליח, ואלו הן: מפתח של גשמים, ומפתח של חיה (יולדת) ומפתח של תחיית המתים". ובארץ ישראל הוסיפו שגם מפתח של פרנסה הוא בידו של הקב"ה, ולא נמסר לשליח.

6. שלום הרב. רציתי לדעת מדוע לא נתנו לנו בחירה להיות גוים?

שלום וברכה. העולם לא היה מתקיים אם כולם היו גויים, כפי שנאמר: "אם לא בריתי יומם ולילה, חוקות שמים וארץ לא שמתי" (ירמיהו ל"ג). בני ישראל הם הממלכה של הקב"ה, הם השרים של המלך. ללא שרים לא ייתכן לנהל ממלכה, כך נאמר בתורה: "והייתם לי ממלכת כהנים וגוי קדוש". אך אין ספק שזכינו להיות יהודים, וכמו שבני שרים זוכים ליותר מן האיכר, כך גם בני ישראל זוכים לאושר בל יתואר במילים כמו שנאמר: "רבי חנניא בן עקשיא אומר רצה הקב"ה לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצוות".

7. שלום רב. קראתי שחודש אדר העיקרי הוא אדר ב', ואילו אדר א' הוא תוספת השנה. ואם זה כך, מה עושה אדם שנולד באדר א' בשנה מעוברת? מתי הוא חוגג בר מצווה?

שלום וברכה. אדם נולד בחודש אדר א' צריך לחגוג בחודש אדר בשנה רגילה, ובחודש אדר א' בשנה מעוברת.

8. שלום כבוד הרב. רציתי לשאול איך זה שמכשירים אלקטרונים (כמו מצלמות, מכשירי הקלטה וכו') מושפעים מנוכחות של גורמים על טבעיים (רוחות), ואף מסוגלים לצלם אותם ולהקליט אותם, ואנחנו בני אדם עם נשמה, לא מסוגלים לראות או לשמוע (ומכשירים אלקטרונים כן)?

שלום וברכה. הרעיון הוא כזה: הרוחות יוצרות הפרעות מזעריות בתוך העולם החומרי, רק שהפרעות אלו קטנות מדי מכדי להבחין בנוכחותן באוזן ובעין. מצלמות וכדו' מסוגלות לקלוט גם תנועות זעירות ביותר במרחב. אולם אנחנו נשמות שחיות בתוך גוף מאוד מוגבל, שמונע מאתנו לחוות את המציאות הרוחנית שיש בעולם, והעיניים והאוזניים שלנו אינן דקות מספיק כדי להבחין בהפרעות החומריות שרוחות מייצרות במרחב. ישנם צדיקים שפיתחו את כושרם הרוחני עד כדי כך, שהם מסוגלים להבחין במציאות הרוחנית שלא דרך העיניים והאוזניים. ולכן בכוחם להשיג ידע נסתר מהעין ואף מעיני מצלמות.

9. שלום וברכה. אני עובדת דרך חברה, ומסדרת סחורה של החברה בחנויות. אני מעוניינת לדעת אם מותר לי לעבוד בחנויות שפתוחות בשבת?

שלום וברכה. מעיקר הדין אין בזה איסור, אם את לא נאלצת לעבוד ביום שבת קדשנו.

10. שלום לכבוד הרב. בתחילת הנישואין שלי הייתי שוכחת להדליק נרות שבת, זה קרה פעמיים. רציתי לשאול מה אני צריכה לעשות?

שלום רב. אמנם ידוע שאישה ששכחה להדליק פעם אחת נרות שבת, שקונסים אותה להוסיף כל ימיה להדליק עוד נר אחד לכבוד שבת, דהיינו שאם היתה רגילה עד עכשיו להדליק שני נרות יש לה להדליק מכאן והלאה שלושה נרות (כמבואר ברמ"א באורח חיים סימן רס"ג סעיף א, ומשנה ברורה סעיף קטן ז'). אולם דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל בספרו חזון עובדיה על הלכות שבת חלק א' (עמוד קע"ד) שבזמננו שאור החשמל מאיר אפילו אם שכחה לגמרי להדליק נרות שבת, לא קונסים אותה להוסיף להדליק עוד נר אחד בשבתות הבאות, עייני שם. וממילא אם את נוהגת על פי פסיקותיו, את לא צריכה לעשות דבר, חוץ מלחזור על זה בתשובה שלמה, ולהיזהר מאוד מכאן ולהבא שהדבר לא יחזור על עצמו לעולם.

תגיות:שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה