חדשות בארץ

חשיפה נדירה: מיהו הרב שעזר לשרנסקי לשרוד את הכלא הרוסי?

30 שנה לשחרור שרנסקי מהכלא הרוסי: ערוץ 2 חושף קלטת נדירה ובה מתועדת שיחת הטלפון האחרונה של נתן שרנסקי, לפני כניסתו לכלא. אז מיהו הרב שנתן לו כוחות לשרוד תשע שנים קשות בתנאי בית הסוהר? הפרטים בכתבה שלפניכם

אא

קלטת נדירה שבה מוקלטת שיחתו האחרונה של נתן שרנסקי לפני כניסתו לכלא הסובייטי, התגלתה השבוע ופורסמה על ידי סיון רהב-מאיר, בערוץ 2. בשיחה נשמע קולו של הרב אלי סדן. "תשמע, אתה מחזיק כרגע... אתם מחזיקים שם את הרוח של עם ישראל. אנחנו כולנו פה, מתגאים בכם ומשתדלים להגיע לגבורה שלכם, ואנחנו נעשה כל מה שאפשר. אנחנו התקשרנו היום עם כל חברי הכנסת ושרים. ואנחנו נעשה כל מה שביכולתנו, ואתם תמשיכו להיות גיבורים", אמר לו הרב סדן באותה שיחה. 

 

נתן שרנסקי (צילום: פלאש 90)נתן שרנסקי (צילום: פלאש 90)

"24 שעות אחרי זה, עצרו אותי", משחזר שרנסקי בשיחת פנים מול פנים עם רהב-מאיר. "שבוע אחרי שבוע, חודש אחרי חודש, אנשי הקג"ב מסבירים לי: 'העולם היהודי עזב אתכם, פוחד להזכיר את השמות שלכם. כל הפעילים כבר בבית סוהר, חברים שלך בבית סוהר. אתה בוגד. לא היה לנו בהיסטוריה מקרה שבוגד פשוט יוצא חי'. ומול זה, יש קולות של בחור שאני לא זוכר את שמו, אולי אלי סדן, על זה שהם 'מגייסים את העולם כולו, ואתם תמשיכו, והכל תלוי בכם'. אני אני לא יכול להחליש את האנשים האלו שעכשיו נלחמים, ואני לא יכול לקבל שום פשרה מהקג"ב".

בראיון עמו אומר הרב סדן כי שרנסקי היה מבודד במשך שנים רבות ונתון ללחץ אדיר מצד הקג"ב. "אנחנו הבנו שלאדם כזה, הדבר הכי חשוב זה שהוא יידע שהוא לא לבד". במטרה להקל על בדידותו, אל אותה שיחה הצטרף מאוחר יותר גם הרב צבי טאו, שחיזק את ידיו של שרנסקי וביקש ממנו להתחזק וששום כוח לא ירתיע אותו. שלא יפחד משום דבר. "העניין של כל יהדות רוסיה תלוי עכשיו בכם", אמר הרב טאו. "ואנחנו מעוררים את כל עם ישראל, בכל מקום שהוא. ולה' הישועה. תתחזקו ואל תרפו לאף רגע".

על השאלה מהי משמעות הקלטת הזו עבורו, 30 שנה לאחר שחרורו משיב שרנסקי: "אנחנו חייבים להזכיר לעצמנו כל הזמן, שגם בדור שלנו קרו ניסים כמו יציאה ממצרים, ואימפריה הכי חזקה - נעלמה. ומיליונים יהודים יצאו לחופש, וכל העולם מקום הרבה יותר טוב ממה שהיה. וכל זה, רק בגלל שהיהודים מצאו דרך לזהות שלהם. והתאחדו במאבק משותף שלהם, על העתיד שלהם. אז, פתאום יוצאים כוחות עצומים".

תגיות:ערוץ 2

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה