דמויות ביהדות

מדוע נישק הרב את המנעול? חמישה סיפורים מאלפים על השבת

מדוע ירד העשיר מנכסיו, מה קיבל על עצמו רבי משה ברים, ומה הקשר בין שופר לשבת? חמישה סיפורים על יחסם של גדולי ישראל לשבת קודש

  • ב' אלול התשע"ז
אא

1. יהודי עשיר ונדבן היה חי בירושלים, ההצלחה במסחר האירה לו פנים, ועושרו הלך וגדל, עד אשר התהפך עליו הגלגל, ואט אט החל מאבד את ממונו הרב. פנו מכריו אל הרבי הקדוש, רבי שלמה מזוויעל זצ"ל, כדי להזכירו לפניו. נאנח הרבי ואמר: "בגמרא בגיטין (ל"ח, ע"ב) אומרת שאחת הסיבות מדוע בעלי בתים יורדים מנכסיהם, מפני שמסיירים בנכסיהם ביום שבת". אולי לא היה נזהר שלא לחשוב על ענייני מסחרו בשבת קודש, מפני שאם היה נזהר, היה רק עולה ואינו יורד".

כששחו לפני אותו יהודי את דברי הרבי, הצדיק את הדברים ואמר, שאכן, לא פעם קרה שהרהר בענייני המסחר בשבת, שכן בכל מוצאי שבת היה מתאסף יחד עם סוחרים שונים שהיו עמו בקשרים מסחריים, וממילא היה קשה מאוד שלא לחשוב על העסקאות הממתינות לו במוצאי שבת.

2. מסופר על רבי משה ברים שהיה בעל זהירות מופלגת בכל הנוגע להלכות שבת. באחת השבתות, כאשר קם ר' משה משנתו, מצא לצערו הרב יתוש מת על ידו. הצטער ר' משה מאוד וחשב שוודאי לא היה מספיק זהיר בשנתו, ואולי חלילה מעך את היתוש תוך כדי שנה. מני אותה שבת, קיבל על עצמו ר' משה למשך שנה שלמה, בימות החול כבשבת, לא להבריח מעליו שום בעל חיים! – לא קלה הייתה קבלה זו בימות החורף, וכל שכן בקיץ, כשרבים הם המעופפים קטנים כגדולים. מי שהתפלא על כך, אילפו ר' משה בינה: "כך צריך להיזהר ממי שפקד על השבת!"

3. בתקופה אשר כיהן הגאון רבי ברוך דב לייבוביץ כראש ישיבת קמניץ, היה נושא שמירת השבת מסירות נפש של ממש. מי שסגר את עסקו או חנותו בשבת, עמד בפני ניסיון קשה ביותר, כשכל החנויות מסביב פתוחות ומלאות בקונים...

פעם עבר בשבת קודש ברחובה של עיר, וראה חנות בבעלות יהודית כשהיא סגורה על מנעול ובריח. התרגש מאוד רבי ברוך דב, ניגש אל הדלת ונישק למנעול, באמרו: "מנעול זה הוא חותם ועדות על בעליו, שמקיים הוא את האות בינו לבין הקדוש ברוך הוא, אשר ציווה על השבת, סימן הוא לקשר האמיץ שיש לאותו יהודי יקר עם אביו שבשמים!"

ׁׁ(צילום: shutterstock)ׁׁ(צילום: shutterstock)

4. בעיירה קאליש התגורר יהודי קל דעת שהיה מטלטל בשבת ברשות הרבים. כל התוכחות שהופנו אליו על ידי בני העיירה, בוטלו על ידו בבת שחוק. פעם אחת ראה אותו רבה של העיירה, הגאון רבי חיים אלעזר וואקס זצ"ל, כשהוא מטלטל חפץ בשבת, פנה אליו ואמר: "דע לך כי עתיד אתה לתת דין על כך שלא קיימת מצוות תקיעת שופר בראש השנה שחל להיות בשבת!" תמה אותו אחד, וכי מה נזכר כעת הרב בעניין ראש השנה. "הדבר פשוט", הסביר הרב. "חז"ל פסקו שלא לתקוע בשופר בראש השנה שחל בשבת רק מפני שחששו כי יטלטלו את השופר ארבע אמות ברשות הרבים. אבל לגביך, שאינך מחשיב את הטלטול בשבת כאיסור, הרי שמצוות תקיעת שופר במקומה עומדת אף בשבת, אם כן, תיתן את הדין על ביטולה ותיענש...!"

5. הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל חיבב מאוד את כל ההלכות הקשורות לשבת קודש, והיה מדקדק ביותר בכל דיני השבת, הקפיד על קלה כחמורה, ודקדק בכל פרט קטן בהלכה.

בסוף ימיו, כאשר עזבוהו כוחותיו, וגופו הנה חלש מאוד, פסק הרופא ביום חמישי שחייבים לאשפזו בבית החולים. אך הרב שלמה זלמן סירב להתפנות מיידית לבית החולים, באמרו כי יש לו עוד איזה עניין דחוף מאוד לסדר תחילה, וביקש מאנשי ביתו להביא לו את מעיל השבת שלו. בשארית כוחותיו ניער ממנו את האבק, הברישו והכינו לכבוד שבת קודש, באמרו שאם לא יעשה זאת כעת, מי יודע אם יהיה סיפק בידו לנקות את המעיל כמנהגו בכל ערב שבת...

מה הקשר בין שמירת השבת לברכה בכסף? מהו ההסבר לרלוונטיות של הלכות שבת גם היום? מה עונים למי שחש שעל אף רצונו, קשה לו להתחזק בשמירת השבת? הרב זמיר כהן בהרצאתו המרתקת והתמציתית עם כל התשובות:

 

תגיות:שבתגדולי ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה